Група национални правителства от ЕС призовават за спешно преосмисляне на затягането на стандартите за емисиите на автомобилите, тъй като производителите настояват, че политиката за опазване на околната среда представлява екзистенциална заплаха за индустрията.

Италия представя съвместно предложение с Австрия, България, Чехия, Полша, Румъния и Словакия, в което се призовава планираното преразглеждане на стандартите за емисиите на CO2 да бъде ускорено преди крайния срок за привеждане в съответствие в края на 2025 г.

Автомобилната индустрия се намира в „критичен момент, изправена пред значителни предизвикателства, свързани с производството, заетостта и глобалната конкуренция, които изискват спешни и координирани действия на равнище ЕС“, пишат те в документа за обсъждане, видян от Euronews.

„Ето защо е спешно необходима оценка на стандартите за емисиите на CO2 за новите леки пътнически автомобили и новите леки търговски превозни средства, за да се запази конкурентоспособността на европейската автомобилна промишленост и да се предотврати отливът на инвестиции от научноизследователската и развойната дейност в областта на зелените технологии“, се казва в документа.

Седемте правителства призовават за преразглеждане на потенциалните глоби, които могат да бъдат наложени на производителите на автомобили, които не са успели да приведат годишното си производство в съответствие с по-строгите стандарти за емисиите, които влизат в сила през следващата година, като предупреждават, че глобите могат „сериозно да ограничат способността на индустрията да реинвестира в иновации и развитие“ и по този начин да повлияят на конкурентоспособността на Европа.

Те се позовават на предупрежденията на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), която предупреди за потенциално разрушителни глоби в размер на няколко милиарда евро поради спада в продажбите на електрически автомобили, което означава, че средните емисии на техните годишни продажби на автомобили ще бъдат по-високи от законовия максимум, който трябва да спадне от 115,1 грама на километър на 93,6 грама през следващата година.

Досега Европейската комисия се противопоставяше на призива, като смяташе, че производителите на автомобили са имали години да се подготвят за по-строги ограничения на емисиите и все още имат време да ги спазят.

Сред поддръжниците на съвместното предложение липсват трите най-големи производители на автомобили в ЕС - Германия, Франция и Испания.

Въпреки това, обръщайки се към Европейския парламент на 27 ноември, председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен заяви, че ще започне „стратегически диалог за бъдещето на автомобилната индустрия в Европа“, обединявайки всички заинтересовани страни, тъй като секторът преминава през „дълбок и разрушителен преход“. „Диалогът и последващите действия по него ще бъдат под мое ръководство“, заяви тя, чиято втора Комисия трябва да встъпи в длъжност на 1 декември.

Електроенергийната индустрия обвини производителите на автомобили, че сами са се въвлекли в настоящата ситуация, като са дали приоритет на продажбите на по-големи и скъпи електрически модели около 40 000 евро, докато „насърчават потребителите да купуват по-евтините им хибридни модели и модели с ДВГ“.

Граничните стойности на емисиите трябва постепенно да се понижат до нула до 2030 г., което е равносилно на фактическа забрана на бензиновите и дизеловите модели.

В съвместното предложение се призовава за „технологичен неутралитет“ в законодателството на ЕС, който би позволил да продължи продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене, при условие че те са предназначени да работят с нисковъглеродни синтетични горива.

Във вторник (26 ноември) ACEA призова държавите членки на ЕС да намалят „разходите за привеждане в съответствие“, тъй като часовникът тиктака до крайния срок - 2025 г.

„Производителите сами понасят тежестта на една трансформация, възпрепятствана от фактори извън техния контрол, като неподходяща инфраструктура за зареждане и недостатъчни стимули за закупуване“, заяви генералният директор на ACEA Сигрид де Врис.

Но Джулия Полисканова, специалист по електронна мобилност в кампанийната група „Транспорт и околна среда“, е скептично настроена относно полезността на алтернативните горива.

„Те не само ще бъдат три пъти по-скъпи от днешния бензин и ще отклонят обеми от декарбонизацията на авиацията и корабоплаването, но и ще поставят на карта европейските заводи за батерии и електромобили, както и цялото ни лидерство в областта на чистите технологии, тъй като петролните лобисти и техните приятели се борят да удължат бизнеса си“, коментира тя пред Euronews.

„Моделите на електромобили, които да отговарят на целта за 2025 г., са планирани, но все още не са слезли от производствените линии. Ако политиците останат непоколебими, европейските потребители ще се възползват от отлични предложения на достъпни цени следващата година, което ще издигне пазара на електрически автомобили в ЕС до нови върхове.“

На срещата на върха на Съвета на ЕС правителствените министри трябваше да приемат заключения относно бъдещата конкурентоспособност на Европа - последващи действия по неотдавнашния доклад на бившия президент на Европейската централна банка Марио Драги - с цел да повлияят на работата на новата Европейска комисия, допълва Euronews.