Незаконна схема за износ на мазут от Ирак носи милиарди на Иран и неговите проксита
Тя се възползва от правителствената политика, съгласно която Ирак отпуска мазут на асфалтовите заводи на силно субсидирани цени
След встъпването в длъжност на министър-председателя Мохамед Шиа ал-Судани през 2022 г. в Ирак процъфтява сложна мрежа за контрабанда на горива. Според някои експерти тя носи на Иран и неговите пълномощници поне 1 млрд. долара годишно, съобщават пред Reuters източници, запознати с нея.
Операцията се възползва от правителствената политика, съгласно която Ирак отпуска мазут на асфалтовите заводи на силно субсидирани цени, и включва мрежа от компании, групи и отделни лица в Ирак, Иран и държавите от Персийския залив. В рамките на схемата всеки месец от заводите се отклоняват и изнасят, най-вече за Азия, от 500 000 до 750 000 метрични тона тежък мазут (HFO), включително такъв с високо съдържание на сяра (HSFO) - еквивалентни на 3,4 до 5 милиона барела петрол, твърдят двама от източниците.
Иран гледа на своя съсед и съюзник Ирак като на своя икономическа зона и упражнява значително военно, политическо и икономическо влияние там чрез мощните шиитски милиции и политически партии, които подкрепя. Освен това Техеран получава твърда валута от Ирак чрез износ и избягва санкциите на САЩ чрез банковата му система, твърдят иракски и американски служители.
Макар че Багдад от години деликатно балансира ролята си на съюзник както на Вашингтон, така и на Техеран, след като се очаква новоизбраният президент Доналд Тръмп да заеме твърда позиция по отношение на опитите на Иран да заобиколи американските санкции, тези дейности се очаква да бъдат подложени на все по-строг контрол.
От двата основни маршрута, по които мазутът се изнася от Ирак, единият включва смесването му с подобен продукт от Иран и представянето му за чисто иракски. Това помага на Техеран да заобиколи строгите санкции на САЩ върху износа на енергийни източници.
Другият вариант включва износ на мазут, който първоначално е бил предназначен за програмата за субсидиране, като се използват фалшиви документи, за да се прикрие произходът му.
Иран се възползва пряко от първия начин. Обикновено иранският мазут се продава с отстъпка заради санкциите, но той може да го доставя на по-висока цена, ако се представя за иракски. Вторият маршрут пък е от полза за подкрепяните от Иран милиции в Ирак, които контролират схемата за контрабанда.
Източниците на информционната агенция изчисляват, че двете схеми са донесли на Ислямската република между 1 и 3 млрд. долара годишно.
Незаконната търговия потенциално излага иракските институции и длъжностни лица на риск от санкции от страна на САЩ и някои от тях се опасяват, че администрацията на Тръмп може да го направи. Иракските лидери обаче разчитат до голяма степен на подкрепата на влиятелни шиитски групи, подкрепяни от Иран, за да останат на власт, което затруднява борбата им с незаконните дейности, като контрабандата на мазут.
На радара на Вашингтон
Доходоносната контрабанда и връзките на управляващите в Багдад с Иран и лица, на които са наложени санкции от САЩ, вече са в полезрението на Вашингтон. Темата е била засегната в дискусиите между американски служители и Судани по време на посещението на иракския премиер в САЩ през септември.
Запитан от Reuters дали е бил повдигнат въпросът за контрабандата, служител на Държавния департамент отговори: „Макар че не коментираме конкретни дискусии, можем да потвърдим, че Департаментът е подчертал пред иракските си колеги вредата от незаконната търговия и подкрепата ни за прозрачното предлагане на петрол на пазара.“
Санкциите на САЩ срещу Иран са главно в отговор на ядрената му програма и подкрепата му за групировки в Близкия изток, които САЩ считат за терористични организации, включително „Хамас“ в Газа, „Хизбула“ в Ливан и хутите в Йемен. Макар че Вашингтон оказва натиск върху иракските длъжностни лица да ограничат дейностите, от които се възползва Техеран, неговото влияние е дълбоко.
Централно място в контрабандната операция заема иракската шиитска групировка „Асаиб Ахл ал-Хак“ (ААХ) - паравоенна сила и политическа партия, която подкрепя Судани и е ключов член на блока, който го номинира за министър-председател. Подкрепяна от Корпуса на гвардейците на Ислямската революция на Иран, AAХ беше включена в иракския апарат за сигурност през 2018 г. и сега има и 16 членове на парламента.
През 2019 г. Вашингтон наложи санкции срещу нея заради предполагаемата ѝ роля в сериозни нарушения на правата на човека, свързани с убийствата на протестиращи в Ирак през същата година и други прояви на насилие, включително нападение през 2007 г., при което загинаха петима американски войници.
Как работи схемата
Макар че контрабандата на мазут е съществувала и преди Судани да дойде на власт през октомври 2022 г., тя се е усложнила и формализирала, след като той е встъпил в длъжност, твърдят източниците на Reuters. Износът на мазут от Ирак е напът да достигне исторически максимум от над 18 млн. тона през тази година, което е повече от два пъти в сравнение с 2021 г.
За да създадат излишък от мазут за износ, някои от асфалтовите заводи, участващи в мрежата, умишлено надценяват нуждите си, когато искат официални разпределения. Други съществуват само по име, което означава, че всичките им разпределения могат да бъдат отклонени за износ.
Централно място в схемата заема държавната компания за минна промишленост, която управлява асфалтовите заводи като съвместно предприятие с частни организации. Първоначално тя е създадена, за да стимулира местната промишленост, като например производството на фланцови покрития - асфалтов хидроизолационен материал, използван в строителството.
В един от докладите на западните разузнавателни служби се посочва, че държавната компания е под строг контрол от страна на AAХ по време на мандата на Судани и е използвана за износ на големи количества HSFO. Организацията контролира и много от заводите, за които се смята, че участват в схемата.
Правителството на Судани е разширил лицензите за асфалтови заводи, като е включило 37 нови проекта. Това е почти двойно увеличение на индустрията за една нощ. Много от тези проекти са фиктивни.
Разпределението на мазута се определя от кабинета на Судани чрез неговото Национално оперативно командване (PM-NOC). След това Дружеството за петролни продукти и дистрибуция (OPDC) е натоварено с обработката на заявките за движение на гориво, които включват номера на превозните средства, обеми и спецификации на товара, както и идентификационна информация за всеки шофьор и камион. По този начин както разпределението, така и контрола са в ръцете на администрацията на Судани.