Въпрос за $600 млрд.: Какво искат бизнес лидерите от следващата AI фаза?
Приели за даденост, че чатботовете са бъдещето, корпоративните ръководители на най-виско ниво вече искат резултати
Близо две години след бурния възход на генеративния AI все повече инвеститори на рисков капитал, анализатори, икономисти и особено главни изпълнителни директори си задават въпрос за 600 милиарда долара: Кога и как целият този шум и инвестиции ще се изплатят?
Приели за даденост, че чатботовете са бъдещето, ръководителите на най-виско ниво вече искат резултати.
Първоначалният фокус беше върху повишаването на производителността и ефективността – например, да се прави повече (от същото), но по-бързо и по-добре. Има признаци обаче, че организациите започват да насочват усилията си към растеж и иновации, ако могат да развият способностите, необходими за тяхното мащабиране.
Това е едно от прозренията в проучването на Deloitte „Състояние на генеративния AI в предприятията“ за третото тримесечие, проведено сред няколко хиляди корпоративни лидери. Въпреки че производителността и намаляването на разходите остават най-важните двигатели (посочени от 42% от респондентите), повече от половината (58%) съобщават за повече разнообразни ползи, включително повишени иновации (12%), подобрени продукти и услуги (10%) и подобрени взаимоотношения с клиентите (9%). Примери от различни индустрии - от здравеопазване през финтех до вериги за бързо хранене - илюстрират как компаниите използват уникалните способности на AI, за да преоткриват цели процеси, а не само да заменят части от тях.
„Те започват да преминават през първоначалната фаза на вълнение и да се питат какво означава това за техния бизнес“, казва пред Fast Company Брена Снидерман, изпълнителен директор на Центъра за интегрирани изследвания на Deloitte и съавтор на доклада. Повечето търсят отговори, тъй като мнозинството от участниците в проучването (68%) признават, че по-малко от една трета oт техните вътрешни експерименти са мащабирани в производство.
Една генеративна функция на AI, която вече е доказала своята сила, е преводът – както на аудио, така и на текст в реално време – за извличане на бизнес прозрения и поддържане на стриктно съответствие с нормативните изисквания, като същевременно намалява разходите и повишава ефективността. „Дълбокото вграждане на тези инструменти и технологии в техните процеси е област №1, за която нашите респонденти смятат, че ще донесе най-голяма стойност на организацията“, казва пред Fast Company Дейвид Джарвис, старши ръководител на изследванията в Центъра за технологии, медии и телекомуникации на Deloitte и съавтор на доклада. Той добавя, че AI може също така да включи обратната връзка с клиентите в пътната карта на компанията за развитие на продукти в реално време, създавайки „по-тясна връзка за подобряване на тези продукти и услуги“.
Трудно е обаче да се измери успехът на тези усилия, когато няма система за измерване. По-малко от половината (48%) от респондентите използват специфични KPI, а още по-малко (38%) са изградили рамка за оценка на инвестициите в AI или за проследяване на промените в производителността на служителите. При липса на тези количествени показатели организациите ще продължат да изпитват трудности при намирането на вътрешна подкрепа за по-голямо приемане на AI. Затова количествените показатели за измерване и демонстриране на стойността на инвестицията може да станат още по-критични.
Резултатите от проучването подчертават и предизвикателствата, пред които компаниите са изправени при подготовката си да преместят своите изследователски проекти в производството. Три четвърти (75%) от анкетираните възнамеряват да увеличат разходите за управление на жизнения цикъл на данните, докато бизнесът е фокусиран в поверителността и сигурността на своите данни и други. По-голям дял (78%) искат ясно държавно регулиране на изкуствения интелект, за да бъдат смекчени рисковете около управлението и съответствието.
Въпреки това две трети от анкетираните (67%) възнамеряват да увеличат разходите за генеративен AI, тъй като действителните случаи на употреба и холистичните стратегии станат по-ясни. Решаваща следваща стъпка е компаниите да реинвестират спестяванията от първата вълна на повишаване на производителността в поддържаща инфраструктура за по-трансформиращи проекти.