Gen G(ive): Нова дефиниция за филантропията и инвестициите с кауза
Младите хора са по-мотивирани от всякога да започнат да даряват на много по-ранна възраст
Поколението Z израства в свят на тревожност, интернет активизъм и вайръл знаменитости.
Сега то е на път да се възползва от това, което финансовите експерти наричат „Голямото прехвърляне на богатство“.
Очаква се през следващите 20 години пенсиониращите се Бейби Бумъри да предадат на следващото поколение трилиони в активи.
Това мотивира младите хора да започнат да даряват на много по-ранна възраст, пише Financial Times, наричайки представителите на това поколение Gen G (от Give).
Според проучване на Enthuse във Великобритания, 31% от представителите на поколението Z редовно даряват, в сравнение с 27% от всички останали възрастови групи. В САЩ проучване на Blackbaud Institute показва, че 59% от поколението Z вече даряват под някаква форма.
За тях филантропията не е еднократно действие, а начин на живот, който прониква в публичните, личните и професионалните занимания.
Нова ера в инвестициите и дарителството
Младите благодетели се насочват към т.нар. „въздействие чрез инвестиции“ – стратегия, която носи както социални и екологични ползи, така и финансова възвръщаемост.
Проучване показва, че 73% от поколението Z и милениалите изискват екологични, социални и управленски (ESG) критерии за своите инвестиционни портфейли.
„Логиката е проста – ако ще даряваме тези средства, за да правим добро, защо да не ги инвестираме в неща, които също са от полза?“, коментира Джон Канади, главен изпълнителен директор на National Philanthropic Trust UK.
Младите хора обединяват печалбата и благотворителността, вместо да ги разграничават, както правят техните предшественици.
Дори терминологията се променя. Повечето млади хора предпочитат да бъдат наричани „дарител“, „активист“ или „променящ света“, вместо „филантроп“.
Филантропията се превръща в част от бизнеса
Известни личности и млади предприемачи включват филантропията в професионалните си начинания.
Например, според проучване на First Insight, 62% от поколението Z предпочитат да пазаруват от устойчиви брандове.
Пример за това е Rare Beauty – козметична марка, създадена от певицата Селена Гомес, която отделя 1% от печалбата си за подобряване на достъпа до услуги за психично здраве.
В музикалната индустрия артисти като Били Айлиш и Хари Стайлс работят с организации като Reverb, за да намалят въглеродния отпечатък по време на своите концерти.
Критики и уроци за младите дарители
Въпреки добрите намерения известните личности често получават критики, ако вместо собствени средства използват само влиянието си или ако неумели екипи управляват фондовете им.
„Има много примери за хора, които получават лоши съвети – било то от данъчна или финансова гледна точка“, казва Хари Бакст, съосновател на Weinstein Carnegie Philanthropic Group.
С нарастващата прогресивност, критичност и глобално мислене на феновете новото поколение обществени личности не може да бъде просто посланик на своите каузи – брандовете им трябва да се превърнат във филантропски институции.
А кои са тези, които разбират и изпълняват задачата?
Букайо Сака, 23, Лондон: Футболистът с голямо сърце
Той е десният полузащитник на Арсенал, роден в Лондон. Дебютира за отбора през 2018 г. и на 19-годишна възраст вече печели FA Cup и играе за английския национален отбор.
Но постиженията му не се ограничават само до футболната сцена.
През 2022 г. Сака се обединява с детската благотворителна организация BigShoe, за да финансира животоспасяващи операции за 120 деца в Нигерия – родината на неговите родители.
Неговата работа с BigShoe продължава и миналата година, като дарява 50 контейнера за подслон на пострадали от земетресението в Мароко.
Сака е дарил и над 100 чифта бутонки от съвместната си колекция с New Balance на бездомни или уязвими играчи от благотворителната организация Street Soccer Academy.
Ави Шифман, 22, Калифорния: От младежка инициатива до глобално въздействие
Ави започва своята технологична кариера, когато е едва на 17 години, създавайки един от най-популярните онлайн тракери за Covid-19.
Инструментът, описан като „безценен“ от д-р Антъни Фаучи, тогавашния директор на Националния институт по алергии и инфекциозни болести, привлича глобално внимание.
Шифман използва същата технология, за да проследява протестите Black Lives Matter след смъртта на Джордж Флойд.
През 2022 г., след инвазията на Русия в Украйна, той създава платформата UkraineTakeShelter, която свързва украински бежанци с потенциални домакинства, които са готови да ги приемат.
Въпреки първоначалната критика за слаби мерки за сигурност, платформата успешно е помогнала за настаняването на над 100 000 украинци, твърди Шифман.
Днес той управлява своята неправителствена организация Internet Activism, която предлага подобни услуги за други кризисни зони.
Освен това е осигурил първоначално финансиране от 2,5 млн. долара за разработването на иновативен преносим AI асистент. По думите на Шифман устройството има за цел „да помогне за справяне със самотата“.
Сторм Рийд, 21, Калифорния: С мисъл за менталното здраве
Сторм Рийд, актрисата от „Еуфория“, направи своя дебют в киното едва на девет години с ролята си в „12 години в робство“ през 2013 г.
Сега, на 21 години, тя е известна и с участията си в When they see us и The Last of us, за който получава номинация за награда Еми.
Освен с успехите си на сцената, Рийд е създател на продуцентската компания A Seed & Wings и марката за суичъри ArashiBlu, чиито печалби се инвестират във възстановяване на паркове в Атланта, където тя е израснала.
Сторм е активна в социалните мрежи, където чрез кампанията си #Bamazing насърчава последователите си да обичат себе си.
Тя също така си сътрудничи с известни козметични марки като Maybelline, като заедно работят по инициативата Brave Together за повишаване на осведомеността относно психичното здраве.
Заедно с Dark & Lovely тя подкрепя младите чернокожи студентки чрез 50 стипендии от $750.
Шарл Льоклер, 27, Монте Карло
Шарл Льоклер, типичен представител на поколението Z, съчетава уменията си на автомобилен състезател, модел и предприемач.
Той вече е спечелил осем състезания за Ferrari, дефилирал е за Giorgio Armani и е създал марката за нискокалоричен сладолед LEC.
Филантропичната му дейност изпъква по време на пандемията, когато той създава серия от симулирани състезания срещу други пилоти, включително Ландо Норис от McLaren.
Инициативата събира $70,000 за Фонда на Световната здравна организация за справяне с Covid-19.
През 2020 г. Льоклер е доброволец за Червения кръст, доставяйки храна на възрастни хора в Монте Карло, и популяризира инициатива за безплатни маски, организирана от Фондация „Принцеса Шарлен от Монако“, на която е посланик.
Скоро след това Льоклер продължава своята благотворителна дейност, като събира над 360 000 евро за подпомагане на жертвите от наводненията в италианския регион Емилия-Романя. Средствата са набрани чрез търг на състезателния му костюм и шлем от Гран при на Монако.