Въпреки решението на General Motor да закрие бизнеса си с роботизирани таксита Cruise по-рано този месец, САЩ никога не са били по-близо до бъдещето без шофьори.  За индустрията на автономните превозни средства 2024 г. ще бъде запомнена като годината, в която поне един голям американски играч - Waymo, собственост на Alphabet - видя проблясъци на масово приемане и направи крачки към търговска жизнеспособност.

Това се случи след труден старт за индустрията на самоуправляващите се автомобили в страната. След десетилетие на значителни рискови инвестиции в компании за автономни превозни средства, Uber продаде бизнеса си със самоуправляващи се автомобили през 2020 г. след фатален сблъсък, а две години по-късно Ford се отказа от своя дял в разработчика на роботизирани таксита Argo.AI. През 2023 г. Cruise преустанови всички свои операции без шофьори, след като сблъсъците доведоха до разследвания и отнемане на лицензи в Калифорния. Когато GM реши да се оттегли от бизнеса с роботаксита по-рано този месец, той вече беше вложил 10 млрд. долара в Cruise.

Waymo може да дръпна едни гърди напред, но местните конкуренти работят усърдно, за да я настигнат - най-вече автомобилният производител Tesla на Илон Мъск и притежаваната от Amazon Zoox.

Залогът е дял от огромния пазар на услуги за споделено пътуване както в САЩ, така и в гобален мащаб. Според проучване на Fortune Business Insights глобалният пазар на услуги за споделено пътуване се очаква да нарасне от приблизително 123,08 млрд. долара през 2024 г. до 480,09 млрд. до 2032 г.

CNBC прави преглед къде се намират тези основни играчи в навечерието на 2025.

Waymo дърпа напред

Това, което започна като проект в Google през 2009 г., се превърна в публично достъпна, търговска услуга за роботаксита в множество американски градове тази година. Инициативата, ребрандирана като Waymo през 2016 г., вече е осъществил общо над 5 милиона автономни пътувания, съобщи компанията миналата седмица. Това е около седем пъти повече в сравнение с ноември 2023 г., когато Waymo заяви, че е осъществила около 700 000.

Услугата на Waymo вече функционира във Финикс, Сан Франциско и Лос Анджелис, като покрива повече от 800 квадратни километра обществени пътища.

Голям фокус за Waymo през 2025 г. ще бъде разширяването на услугата за роботизирани таксита в повече градове, спечелването на пътници и продължаването на изследванията и разработките на по-нови технологии. Те тряба да позволят на автономните коли на компанията да работят при различни метеорологични условия и трафик с различен интензитет.

Waymo планира да пусне търговска услуга в Остин, Тексас, и Атланта, като пътуванията ще бъдат достъпни чрез приложението Uber през следващата година. Започнала е и тестове в Маями, като планира да предлага пътувания през 2026 г. По-рано този месец Waymo обяви и първата си международна дестинация за тестване - Токио.

През август компанията показа следващото си поколение самоуправляващи се автомобили, които ще произвежда заедно с китайския автомобилен гигант Geely, а през октомври обяви и партньорство с Hyundai за интегриране на SUV Ioniq 5 в автопарка си до края на 2025 г.

Копнцепцията за роботакситa на Tesla

Илон Мъск, главен изпълнителен директор на Tesla, обещава автомобили, готови за роботизирани таксита, от около десетилетие. От 2016 г. насам всяка година той обявява, че компанията е на крачка от осъществяването на визията му, но тя все още не произвежда роботаксита и не управлява услуга за превоз без шофьор.

Въпреки че Tesla не изпълни обещанията си и през 2024 г., Мъск разкри външния вид на „специалното роботакси“ на Tesla на събитие през октомври, проведено на парцел на филмово студио в Бърбанк, Калифорния. Той нарече превозното средство Cybercab и заяви, че Tesla иска да го произведе до 2027 г. и да го продава за по-малко от 30 000 долара.

Концепцията за роботакси, която се хареса на феновете, представляваше двуместен автомобил с врати тип „пеперуда“ и без волан и педали. На събитието през октомври Tesla показа и Robovan - автономен автобус с ниска проходимост и естетичен дизайн в стил арт деко.

Мъск обеща, че Model Y и други автомобили на Tesla ще могат да функционират като роботаксита още през 2025 г., след като системите им бъдат модернизирани.

Въпреки липсата на разрешителни и лицензи Мъск заяви пред анализаторите в разговора за приходите през октомври, че Tesla вече е създала „приложение за разработка“. По думте му то позволява на служителите да заявяват пътуване, което да ги отведе до всяка точка на района на залива на Сан Франциско.

Бичи настроените инвеститори твърдят, че Tesla ще изпълни обещанията си за технология без шофьори още през следващата година, но критиците остават скептични, отчасти заради многото пропуснати от Мъск крайни срокове за роботизираните оси.

Понастоящем Tesla продава системи за подпомагане на водача, включително стандартната опция Autopilot и платена такава, наречена Full Self-Driving. В кореспонденцията си с правителствените агенции компанията определя тези системи като „частично автоматизирани“, но не и готови за роботизация.

Мъск многократно е определял регулациите като основна пречка, която спъва Tesla да пусне самоуправляващи се автомобили по пътищата на САЩ.

Zoox загрява край страничната линия

Много преди Tesla да покаже своите проекти Robovan и Cybercab, Zoox през февруари си осигури важни разрешителни, които ѝ позволяват да превозва граждани в своите автономни коли във Фостър Сити, Калифорния, тази година.

Основана през 2014 г. и придобита от Amazon през 2020 г. в сделка на стойност около 1,3 млрд. долара, Zoox е разработила уникална самоуправляваща се совалка, която разполага с големи странични прозорци и обърнати навътре седалки. Тя няма волан, седалка за водача или традиционно предно стъкло.

През март Zoox разшири набора от условия на околната среда, с които могат да се справят нейните автоматични превозни средства по обществените пътища, като включи „нощно шофиране, шофиране при лек дъжд и влажни пътни условия, както и при скорост до 72 км/ч“.

Автомобилите на компанията могат да превозват удобно четирима възрастни и багаж като предлагат успокояващо осветление, музика и вътрешни камери за наблюдение. Някои от първите пътници описват външния вид на превозните средства Zoox като „футуристични тостери за хот-дог“ или „тостери на колела“.

Под ръководството на главния изпълнителен директор Айша Евънс компанията възнамерява да предложи безплатни пътувания на повече граждани в началото на следващата година, преди да се отвори за платени клиенти.

Услугата ще започне в Лас Вегас и ще се разшири до Сан Франциско, съобщават от компанията пред CNBC. Тя ще започне с програма, наречена Zoox Explorers, която позволява на избрани потребители да се возят безплатно и да предоставят обратна връзка.