Автономните таксита на Waymo започват глобалната си експанзия от Япония
Разработчикът на роботизирани таксита ще си партнира с най-големия японски таксиметров оператор Nihon Kotsu и приложението за таксита GO.
Притежаваната от Alphabet Waymo обяви, че ще започне да тества своите автономни автомобили в Токио в началото на 2025 г. Това е първата стъпка на американската компания към международно разширяване.
Waymo все още не е поела ангажимент да започне търговска услуга в Токио. По време на тестовете обаче разработчикът на роботизирани таксита ще си партнира с най-големия японски таксиметров оператор Nihon Kotsu и приложението за таксита GO.
В началото шофьорите на Nihon Kotsu ще управляват ръчно автомобилите Jaguar I-PACE по улиците на японската столица, за да картографират ключови райони, като Минато, Шинджуку, Шибуя, Чийода, Чуо, Шинагава и Кото. Данните от пилотираните тестови шофирания ще помогнат за обучението на системите за изкуствен интелект на компанията. Waymo също така ще тества своите автономни модели на затворено трасе в САЩ, създадено да имитира условията на шофиране в Япония.
Това е първата фаза на партньорствата, която ще продължи няколко тримесечия, коментират от компанията пред CNBC, като добавят, че очакват да остане в Япония за по-дълъг период.
„Предстоящото ни пътуване до Токио ни дава възможност да работим заедно с местните партньори, правителствени служители и обществени групи, за да разберем новия пейзаж“, се казва в изявление на Waymo. „Ще научим как можем да служим на жителите на Токио и да станем полезна част от транспортната екосистема на града.“
Waymo обяви поредица от разширявания на територията на САЩ през 2024 г. По-рано този месец компанията насрочи нови тестове в Маями за 2025 г., през ноември пък направи достъпна услугата си за такиста без шофьор в Лос Анджелис. През септември тя обяви планирани разширения в Остин и Атланта в партньорство с Uber. Но Япония е първата поява на компанията на пазар с ляво движение.
Според проучване на Световния икономически форум, както японското национално правителство, така и местните власти на Токио разглеждат технологията за автомобили без шофьори като потенциална полза за застаряващото население на страната. Столицата дори е определила конкретни райони като „тестови зони“ за самоуправляващи се автомобили с надеждата да ускори появата на безопасни транспортни системи.
Няколко местни разработчици работят на това поле, включително стартъпът Tier IV и ZMP, компания за роботика, която тества превозни средства за доставка и автобуси. Monet Technologies, която е частично собственост на Toyota, обяви плановете си да тества самоуправляващо се такси в токийския квартал Одайба по-рано тази година.
Съобщението за разширяването на Waymo в Япония идва седмица след като General Motors обяви, че се отказва от своето подразделение за роботизирани таксита Cruise. Honda, външен инвеститор в компанията, заяви пред CNBC, че има за цел да стартира услуга за таксиметрови превози без шофьор в Япония в началото на 2026 г., но ще преразгледа тези планове и ще направи корекции, ако е необходимо.
Преди GM да се оттегли от роботизираните таксита, Cruise беше един от основните вътрешни конкуренти на Waymo.