Главният изпълнителен директор на Google Сундар Пичай e казал на служителите миналата седмица, че „залозите за 2025 г. са високи“, докато компанията е изправена пред нарастваща конкуренция и регулаторни пречки и се бори да остане в първите редици на бързия напредък в областта на изкуствения интелект.

На стратегическа среща за 2025 г. на 18 декември Пичай и други лидери на Google, облечени в празнични пуловери, са обсъдили предстоящата година, най-вече що се отнася до това, което се очаква в AI сегмента, според аудиозапис, получен и споделен от CNBC. Някои служители са присъствали лично на срещата в централата на Google в Маунтин Вю, Калифорния, а други са я наблюдавали виртуално.

„2025 г. ще бъде критична“, казва Пичай, според записа. „Мисля, че е наистина важно да осъзнаем неотложността на този момент и да действаме по-бързо. Залозите са големи. През 2025 г. трябва да сме безмилостно фокусирани върху отключването на предимствата на тази технология и решаването на реални потребителски проблеми.“

Коментарите на Пичай идват след година на интензивен натиск върху Google. Докато области като реклами в мрежата за търсене и облака доведоха до силен ръст на приходите, в основните пазари на Google конкуренцията се засили. Компанията се изправи и пред вътрешни предизвикателства, включително опасения относно визията на Пичай за бъдещето.

Освен това регулацията сега е по-тежка от всякога.

През август федерален съдия постанови, че Google незаконно държи монопол на пазара на търсачките. Министерството на правосъдието поиска през ноември Google да бъде принудена да се откаже от отдела си за интернет браузър Chrome.

В отделен случай компанията бе обвинена в незаконно доминиране на онлайн рекламната технология. Този процес приключи през септември и се очаква решението на съдията.

Същия месец британският надзорен орган за конкуренцията издаде декларация с възражения относно рекламните технологични практики на Google, за които регулаторът временно установи, че влияят на конкуренцията в Обединеното кралство.

„Не съм забравил, че сме изправени пред контрол в целия свят“, казва Пичай в записа, получен от CNBC. „Това идва с нашия размер и успех. Това е част от по-широка тенденция, при която технологиите сега влияят на обществото в огромен мащаб. Така че повече от всякога в този момент трябва да сме сигурни, че няма да ни разсейват.“

Говорител на Google е отказал коментар на публикацията на CNBC.

Търсачката на Google все още има доминиращ пазарен дял, но генеративният AI предоставя всякакви нови начини за достъп на хората до онлайн информация и води със себе си множество нови конкуренти.

През юли OpenAI обяви, че ще пусне своя собствена търсачка. Perplexity също популяризира своята услуга за търсене, базирана на изкуствен интелект, и наскоро приключи кръг от финансиране от 500 милиона долара при оценка от 9 милиарда долара.

Google инвестира сериозно, за да се опита да остане на върха, главно чрез своя AI модел Gemini. Приложението му дава на потребителите достъп до редица инструменти, включително чатбота на Google.

Пичай казва по време на срещата, че „изграждането на голям, нов бизнес“ е основен приоритет. Това включва приложението Gemini, което ръководителите виждат като следващото приложение на Google, което ще достигне половин милиард потребители.

„Приложението Gemini има силна инерция, особено през последните няколко месеца“, казва Пичай. „Но имаме да свършим малко работа през 2025 г., за да намалим разликата и да установим лидерска позиция.“ По-късно той казва: „Мащабирането на Gemini от страна на потребителите ще бъде нашият най-голям фокус през следващата година.“

На срещата Пичай е показал диаграма на големи езикови модели, като Gemini 1.5 води GPT на OpenAI и други конкуренти.

„Очаквам някои движения напред-назад“ през 2025 г., казва Пичай. „Мисля, че ще бъдем най-модерните“, добавя той, но признава, че Google е трябвало да наваксва през изминалата година.

„В историята не е нужно винаги да си първи, но трябва да се представиш добре и наистина да си най-добрият в разработването на даден продукт. Мисля, че това е целта на 2025 г.“, казва още Пичай.

От записа става ясно, че ръководителите на Google отговарят на въпроси, изпратени от служители чрез вътрешната система на Google. Един коментар, прочетен на глас от Пичай, предполага, че ChatGPT „се превръща в синоним на AI по същия начин, по който Google е лидер в търсачките“. Авторът на същият коментар пита: „Какъв е нашият план за борба с това през следващата година?“

В отговор Пичай се обръща към съоснователя на DeepMind Демис Хасабис, който казва, че екипите ще „заредят турбо“ приложението Gemini и че компанията е забелязала напредък в броя на потребителите от стартирането на приложението през февруари. Той добавя, че "самите продукти ще се развият масово през следващите година или две."

Хасабис описва визия за универсален асистент, който „може да работи безпроблемно във всеки домейн, всяка модалност или всяко устройство“.

Проектът Astra, експерименталната версия на Google на универсален асистент, която компанията обяви през май, ще бъде актуализирана през първата половина на годината.

Друг служител пита дали Google ще може да мащабира AI продуктите без да таксува $200 на месец „както други компании“.

„В момента нямаме никакви планове за такова ниво на абонамент“, отговаря Хасабис, добавяйки, че месечната такса от $20 за Gemini Advanced е добра цена.