Две европейски търсачки се обединяват, за да свалят короната на Google
Ecosia е със седалище в Берлин, а Qwant - в Париж
Ecosia и Qwant, две търсачки, които се конкурират с Google, обявиха във вторник партньорство за изграждане на европейски индекс за търсене и намаляване на зависимостта си от американските големи технологични компании.
Двете компании за търсене в интернет се споразумяха за създаване на съвместно предприятие, наречено European Search Perspective или EUSP, като собствеността се разпределя 50 на 50 между тях. С оглед на стартирането във Франция в началото на 2025 г., предприятието има за цел да обслужва „подобрени“ резултати от търсенето на френски и немски език.
Ecosia е със седалище в Берлин, а Qwant - в Париж. Qwant е търсачка, ориентирана към защитата на личните данни, която обещава да не проследява потребителите и да не препродава личните им данни. Търсачката на Ecosia се фокусира върху устойчивостта, като обещава да засажда по едно дърво на всеки 50 търсения в платформата си.
Инфраструктурата за търсене е това, което захранва потребителския достъп до интернет, като понастоящем тя се контролира предимно от Google - доминиращата търсачка с над 90% дял от световния пазар. Дори алтернативните търсачки като Ecosia и Qwant се налага да разчитат на съществуващите технологии на компании като Microsoft, за да предоставят резултати от търсенето.
Кристиан Крол, главен изпълнителен директор на Ecosia, коментира пред CNBC, че проектът е станал възможен отчасти благодарение на новите правила за конкуренция в Европейския съюз, насочени към технологиите. Законът за цифровите пазари (DMA), който влезе в сила по-рано тази година, изисква от големите технологични играчи, които той нарича „пазачи“, да предлагат справедлив и разумен достъп до своите платформи. В случая на Google компанията е задължена съгласно DMA да споделя данни, които биха били полезни за обучение на модели за търсене.
Защо се създава европейски индекс за търсене?
Понастоящем алтернативните търсачки като Ecosia, Qwant и DuckDuckGo не разработват собствена бек енд инфраструктура. Новото начинание обаче ще ги накара да изградят свой собствен индекс за търсене от нулата, като съберат резултати от комбинация от различни платформи. Миналата година Ecosia премина към комбинация от резултати от търсенето в Google и Bing.
Ecosia и Qwant твърдят, че новият им индекс за търсене ще бъде „ориентиран към неприкосновеността на личния живот“, като ще използва технологии от Qwant, които са били преработени през 2023 г. Двете компании ще използват сами индекса за търсене, но технологията ще бъде предоставена и на други независими търсачки и технологични организации.
Пускането на пазара идва в момент, когато алтернативните доставчици на услуги за търсене като Ecosia и Qwant са се сблъскват с по-високи цени от страна на Microsoft за достъп до нейния Bing Search API. Това е част от софтуера, който позволява на разработчиците да получат достъп до бекенд инфраструктурата за търсене на технологичния гигант.
„Ние сме европейски компании и трябва да изградим технология, която да гарантира, че никое решение на трета страна - например това на Microsoft да увеличи разходите за достъп до техния API за търсене - не може да застраши нашия бизнес“, посочва Оливие Абекасис, главен изпълнителен директор на Qwant. „Това не е нищо против САЩ или американските компании. Става въпрос за суверенитета на нашия бизнес и на нашите компании“.
Абекасис ще изпълнява и функциите на главен изпълнителен директор на новото предприятие, което все още не е набрало финансиране от външни инвеститори.
„Европейците сме много зависими от Съединените щати за нашите технологии“, добавя Крол. „Избирането на Доналд Тръмп за президент на САЩ може да доведе до ескалация на геополитическото напрежение и това да се окаже проблем за зависимостта на Европа от американските технологии“.
По думите му прекъсването на европейските енергийни доставки, след като Русия спря газа за Европа след нахлуването си в Украйна, трябва да послужи като предупреждение за това какво може да се случи, когато цял континент стане твърде зависим от една държава по отношение на ключов ресурс.
AI променя парадигмата в търсенето
Част от стремежа на Ecosia и Qwant да изградят търсачка от нулата е да предложат „прозрачен и сигурен пул от данни“ за новите технологии за AI.
„Доставчиците на услуги за търсене може да станат по-рестриктивни в бъдеще, като се има предвид промяната на курса към интеграция на генеративен изкуствен интелект“, посочва Крол от Ecosia пред CNBC. „Те знаят, че седят върху много важен ресурс за тази промяна на парадигмата. Да, нужни са ви големи езикови модели, за да имате добри чатботове. Но също така се нуждаете от достъп до добър индекс.“
Възходът на ChatGPT на OpenAI оказва натиск върху традиционния гигант в областта на търсенето Google, тъй като хората все по-често се обръщат към чатбота, за да търсят информация.
Междувременно на пазара навлязоха и множество нови търсачки, които предлагат свои собствени алтернативи на Google, базирани на генеративен изкуствен интелект. Пример за такава е Perplexity.
Технологичният гигант отвърна на удара със свой собствен продукт за търсене с генеративен изкуствен интелект, интегрирайки големия си езиков модел Gemini в резултатите от търсенето.