Финансисти търсят нови спортни граници: Частният капитал в САЩ се насочва към женския волейбол
Инвестиращите в спорта посочват като аргумент огромна база от фенове по целия свят, като данни на консултантската компания OC&C показват приблизителна глобална аудитория от 800 милиона души
Фондовете за частен капитал и рисково финансиране, които търсят следващото голямо нещо в спорта, се насочват към едно от най-популярните летни олимпийски събития: волейбола.
League One Volleyball (LOVB) е нова женска лига в САЩ, подкрепена от инвеститори, сред които изпълнителният директор на Ares Management и Blackstone Дейвид Блицър, пише Financial Times. Неговите спортни инвестиции обхващат баскетбол, бейзбол и европейски футболни отбори.
Съоснователят на LOVB Катлин Гао казва, че начинанието ще създаде „NBA на волейбола“ и ще прекъсне цикъла на топ играчи от САЩ, преминаващи към по-утвърдени лиги в Европа или Азия. Лигата също така ще се стреми да използва „огромен пазар“ от любители играчи и фенове.
„Цялата екосистема е недостатъчно обслужвана и недостатъчно комерсиализирана и ние изграждаме по същество водеща марка в спорта“, коментира още Гао, бивш изпълнителен директор на производителя на спортни облекла Lululemon.
LOVB е създадена през 2020 г. като мрежа от клубове за момичета и млади жени, които искат да играят спорта, който в крайна сметка ще осигури линия за производство на таланти за планираната професионална лига, посочва FT.
Сега има 1500 юношески отбора към 58 клуба в САЩ, управлявайки бизнес модел подобен на верига от фитнес зали с клиенти, които плащат членски внос.
Лигата е привлякла 100 милиона долара през ноември чрез кръг от финансиране, ръководен от Atwater Capital, частна инвестиционна компания, фокусирана върху медиите и развлеченията. Ares и Left Lane Capital, базирана в Ню Йорк компания за рисков капитал, също са взели участие в набирането на средства за C-серията. Продажбата на шестте отборни франчайза на LOVB вероятно ще бъде следващата стъпка.
LOVB не е единственият волейболен проект, който привлича глобален капитал. В началото на 2021 г. CVC Capital Partners инвестира във Volleyball World, съвместно предприятие с управителния орган FIVB, на стойност 300 милиона долара, за да използва това, което компанията нарича „огромна неизползвана база от фенове и търговски потенциал“.
Откакто се присъединява към Volleyball World от канадската развлекателна компания Cirque du Soleil през 2021 г., главният изпълнителен директор Фин Тейлър се фокусира върху рационализирането на глобалния календар, за да създаде събития, които могат да привлекат дългосрочно спонсорство и сделки за излъчване. Растежът в САЩ е ключов приоритет, особено преди Олимпийските игри в Лос Анджелис през 2028 г., отбелязва FT.
„Едно от предизвикателствата на американския пазар винаги е било, че спортистите могат да бъдат суперзвезди в колежа, но за да станат професионалисти, трябва да напуснат страната, за да играят в Япония, Китай, Италия или някъде другаде“, казва Тейлър. „Сега това, което можем да направим, е тези суперзвезди да играят у дома.“
Тези, които инвестират във волейбола, посочват като аргумент огромна база от фенове по целия свят, като данните, събрани от консултантската компания OC&C за CVC, показват приблизителна глобална аудитория от 800 милиона фенове за волейбол на закрито, с много последователи в Китай и Бразилия. Около 700 милиона души играят играта редовно.
В САЩ волейболът се нарежда на второ място след леката атлетика по отношение на участието на жените и счупи рекорда за посещаемост на спортно събитие за жени през 2023 г., когато 92 000 души гледаха колежански мач в Линкълн, Небраска.
Корт Шнабел, съръководител на спорта, медиите и развлеченията в Ares, казва, че компанията вижда „значителни възможности за растеж“ за LOVB. Стратегията за изграждане на младежки и аматьорски волейболен бизнес преди стартирането на професионална лига осигурява „както диверсификация, така и инсталиран канал за разрастване и укрепване на фен базата и ангажираността“, добавя той.
Джейсън Фидлър, управляващ партньор в Left Lane Capital и член на борда на директорите на LOVB, коментира, че инвестицията във волейбола се е превърнала в една от „звездите“ в портфолиото на компанията, като аматьорският клубен бизнес се представя „невероятно добре“.
„Това, което може да доведе до много голям резултат за нас, е ако можем – върху тези клубове – да изградим този професионален субект, който след това да управлява значителни медийни права“, добавя той.
Бързият растеж на женския спорт привлича вниманието на все по-разнообразна група инвеститори. През юли миналата година главният изпълнителен директор на Disney Боб Айгър и съпругата му Уилоу Бей взеха контролен дял в американския женски футболен отбор Angel City на стойност 250 милиона долара, което е рекорд за женски спортен отбор.
Oakwell Sports Advisory изчислява, че аудиторията за женския спорт е нараснала с около 40% годишно от 2021 г. насам.
LOVB все пак е изправена пред предизвикателството да се състезава с две съществуващи волейболни лиги в САЩ, като същевременно плаща достатъчно високи заплати, за да попречи на играчите да се присъединят към по-утвърдени състезания в Европа и Азия.
Новата женска волейболна лига се присъединява към вълна от нови спортни състезания, подкрепени както от институционален капитал, така и от знаменитости, които искат да достигнат до по-младите зрители.
Тайгър Уудс и Рори Макилрой тази седмица стартираха TGL - нова голф лига, играна предимно на симулатор, чиито поддръжници включват мениджъра на хедж фондове Стив Коен и съоснователя на Reddit Алексис Оханян.
Този месец също бележи завръщането на турнир по падел, подкрепен от VC отдела на Daily Mail, и серия състезания с моторни лодки, финансирани от Фонда за публични инвестиции на Саудитска Арабия. И двата турнира дебютираха миналата година, като списъкът със собственици на отбори включва известни спортни звезди и холивудски актьори.