За футболен клуб с легендарното наследство на Астън Вила - седем титли в лигата, седем купи на Англия и още много, много победи - пътуването никога не е било свързано само с головете.

Като един от основателите на Висшата лига, Вила отдавна заема място в историята на спорта, но сега клубът прави стъпки в област, която допринася за развитието на легендата извън мачовете - сферата на данните и дигиталната трансформация.

„Когато разполагаме с всички данни, имаме и всички възможности за подобряване на преживяването на феновете“, каза по време на форума Digital Trends 2024 Алекс Уелсби, който оглавява отдела за данни и анализи на футболния клуб.

Към него се присъедини Люк Ибетсън - главен изпълнителен директор на XCM - един от най-бързо развиващите се бизнеси в Европа в сферата на потребителските данни, фокусиран върху секторите търговия, спорт и хотелиерство.

В тясно сътрудничество с Астън Вила, XCM създава система за консолидиране на данни от различни източници, като продажба на билети, търговия на дребно, дигитално съдържание и дори социални мрежи.

„Повечето клубове все още не са инвестирали в инфраструктура за данни“, обясни Ибетсън. „Искахме да изградим нещо наистина специално. Това включваше обединяване на данни от различни точки на контакт като продажба на билети, програми за лоялност и много други, създавайки представа за профилите на феновете.“

Тази позиция позволява на Астън Вила да „види всички различни точки на контакт с даден фен и да разбере кой е той и как се държи“, добави Уелсби.

Възприемайки усъвършенствани стратегии за данни и прозрения с помощта на изкуствен интелект, клубът не просто се стреми към трофеи, а се подготвя за бъдеще, в което всяко взаимодействие с феновете - от деня на мача до мобилните приложения - е дълбоко персонализирано преживяване.

„Наистина вярваме в пътуването, което извървяхме заедно през последните три-четири години. Анализът, които извличаме от данните за нашите фенове, е уникална позиция за един футболен клуб. Този подход ни позволява да използваме дълбоки прозрения за всеки от продуктите, които разработваме, което се оказа от решаващо значение“, каза Уелсби.

Значението на данните за поведението на феновете се простира отвъд транзакциите.

„Отправната точка е наистина оценката на данните“, обясни Уелсби. „Какви данни съществуват в нашия бизнес, как можем да ги обединим? Оттам нататък подробно разглеждаме тези действия и започваме да активираме данните.“

Този подход включва разбиране на интересите на феновете - като например дали предпочитат домакинския, гостуващия или алтернативния екип - заедно с взаимодействията им с онлайн и офлайн платформите на клуба.

Възможностите на тяхната система, наречена Horizon, позволяват взаимодействия в реално време, които персонализират ангажираността на феновете в дните на мачовете.

„Веднага след като фенът се появи на стадиона, можем да му изпратим оферта. Ако е дошъл по-рано, може да получи промоция за храна и напитки. Ако е дошъл по-късно? Системата може да изпраща персонализирани съобщения в клубното приложение. Подобни усилия изграждат отношения, основани на преживяването, като насърчават феновете да се ангажират с клуба и след 90-те минути“, обясни Ибетсън.

Въздействието се усеща както на местно, така и на глобално ниво.

„Трябва да мислим и за феновете от цял свят“, подчерта Уелсби. „Картографирането е от решаващо значение, за да разберем как нашите фенове взаимодействат с нас. Стремим се да предоставяме правилните продукти и преживявания за хората, които гледат нашето съдържание онлайн.“

Колаборацията с XCM е свързана и с разбирането и обслужването на различни фенски бази, включително чужденците, които може да нямат възможност да посетят „Вила Парк“. Този подход позволява на клуба да преодолее разстоянието с привържениците, като гарантира, че международните фенове се чувстват толкова свързани, колкото и тези по трибуните.

Уелсби предвижда, че бъдещите усилия на клуба ще продължат да се фокусират върху ангажираността на феновете и международната експанзия.

Обобщавайки общите усилия Ибетсън отбеляза: „Данните наистина са ключова част от развитието. Колкото по-дълбок и по-богат набор от данни създадем, толкова по-голяма полза ще извлечем от подобна технология.“

Способността на най-новите дигитални инструменти, включително AI, да създават съдържание, да автоматизират сложни задачи, да подпомагат разработването на уникални преживявания за потребителите беше една от основните теми по време на форума Digital Trends 2024, който за поредна година привлече над 450 посетители в залата на Sofia Event Center.

Като водеща индустрия по отношения на връзката с феновете, спортът беше на фокус в съдържанието на събитието, което събра на едно място дигиталните умове на UEFA, FIFA, Aston Villa, XCM, LiveScore, Ringier, EGT Digital, Amusnet, Superbet, Kaizen Gaming.

Най-важните послания от форума може да следите тук.