Бившата звезда на Барселона и Манчестър Юнайтед Жерар Пике има много причини да обича футбола.

Трикратният победител в Шампионската лига и световен шампион е спечелил милиони, споделяйки терена с някои от най-великите играчи на всички времена, включително Лионел Меси.

Но въпреки всичко, което му даде този спорт, напоследък той се умори от играта, която го направи мултимилионер, пише Fortune.

В отговор, Пике основава Кралската лига - спорт, който вероятно е непознат за много от феновете, но пък бързо се превръща в хит сред по-младите зрители от поколението Z, характерни с острия си дефицит на внимание.

Какво представлява Кралската лига

Играта в Кралската лига започва като мач по водна топка, с топка в центъра и играчи, които започват от линията на вратата, бързайки да я овладеят. Всеки отбор започва с по един играч на терена и един вратар, след което играчите постепенно се включват, за да се получи мач със седем души.

Има и други странни правила, като например оранжевата топка, която заменя бялата във финалната фаза на мача.

Всяка неделя се играят шест мача през целия ден, а женският еквивалент на лигата се играе в събота.

Лигата използва някои от най-известните инфлуенсъри в Испания, първоначалния си пазар, за да увеличи аудиторията.

Легендарни футболисти, сред които бившата звезда на Манчестър Юнайтед Хавиер „Чичарито“ Ернандес и бившият полузащитник на Реал Мадрид Хамес Родригес, също управляват отбори.

Цялата концепция на Кралската лига - от съкратените мачове до мениджърите, е разработена така, че да се хареса на демографската група от 18 до 35 години.

По време на Седмицата на лидерите в Лондон, Пике описа формата като „футбол с видео игра“.

„Спортът не е само съревнование с други спортове. Те се конкурират с Netflix, HBO и Amazon. С Twitter, Instagram и TikTok. А за децата те са много по-вълнуващи в момента“, допълни той.

Кралската лига може би е намерила необходимия баланс, за да привлече младото поколениие. Около 85% от аудиторията ѝ е на възраст под 35 години. Популярността лига се дължи на това, което Пике смята за изчерпване на еволюцията на футбола.

Всъщност, самият той се уморява от спорта в края на кариерата си, както физически, така и психически. От физическа гледна точка нарастващото претоварване на традиционната игра с мачове, за да се задоволи търсенето на телевизионните оператори, води до голямо напрежение за играчите, включително Пике.

От психологическа гледна точка той все по-трудно успява да гледа мач в продължение на 90 минути, нещо, което споделя с по-младата си аудитория.

„Смятам, че 90 минути са много и затова се опитваме да съкратим мачовете. Невъзможно е да отидеш на стадиона за 90 минути и мачът да завърши 0:0. От концептуална гледна точка не можете да разберете това, но то се случва в традиционния футбол.“

Парите зад Кралската лига

Пике отразява през личния си опиттенденцията, която е завладява поколението Z.

Спортният доклад на YouGov от 2023 г. показва, че малко над 30% от хората на възраст 18-24 години биха гледали спортни събития на живо по телевизията, докато при хората над 55 години този процент е около 75%.

Вместо това по-младата аудитория е много по-склонна да консумира спортно съдържание в социалните медии, след като събитието се е случило, и, както посочва Пике, да играе видеоигри.

Няколко традиционни футболни клуба вече прегърнаха TikTok, за да увеличат интереса на аудиторията си, и започнаха да предлагат акценти, като същевременно карат играчите си да се включват във вайръл тенденциите.

Кралската лига е кулминацията на тези променящи се навици.

И все пак, опитите да се привлече младата аудитория са трудни.

Gen Z има по-малко разполагаем доход от възрастните и често харчат парите на родителите си по свое усмотрение.

Освен това Кралската лига се излъчва безплатно по стрийминг канали, което означава, че не се възползва от огромните телевизионни договори, сключени от традиционни първенства като английската Висша лига.

Въпреки това, развиващата се инициатива на Пике има финансови печалби.

Дългият характер на събитията от Кралската лига означава, че привържениците са счупили рекорда по продажби на храни и напитки на стадиона на Атлетик Мадрид в Ла Лига, често от деца, които водят родителите си на събитието, насочено към младежите.

И макар че по-младата аудитория не харчи толкова, колкото родителите си, младежката демографска група на Кралската лига е златна мина за рекламодателите.

По-голямата част от приходите на групата идват от компании, които се стремят да получат по-млада аудитория, която да расте заедно с тях, докато трупа доходи в по-късните си години.

Освен това групата успява да избегне директното плащане на много от участниците. Инфлуенсърите печелят от каналите за стрийминг, което привлича допълнителни рекламни сделки от компаниите, подкрепящи Кралската лига. Междувременно играчите са с относително ниско качество, което означава, че не получават високи заплати.

От футболист до основател

Пике основава Кралската лига малко след оттеглянето от отбора на своето детство Барселона, където е принуден да напусне заради прекалено високата си заплата, тъй като клубът страда от финансова криза.

Каталунецът е наясно, че трябва да започне да мисли за живот извън футбола, затова се съветва с бившите си съотборници какво може да го очаква.

„Те ми казаха: Жерар, бъди готов, защото променяш целия си начин на живот“, разказва той.

„В продължение на 10 години правиш едно и също и изведнъж вече не тренираш сутрин. Затова си казах: „Е, трябва да съм готов. Нека създам нещо, за да мога да бъда зает“.

Той избира света на бизнеса и това е далеч от времето му на върха на европейския футбол.

„Бих казал, че денят ми е нормален като на човек, който е създал компания и иска да я накара да работи“, казва Пике. Той започва деня си в офиса около 9:30 ч. и работи до 18-19 ч., като от време на време пътува за срещи с бизнес партньори.

„Бях професионален футболист 20 години. Бих казал, че атмосферата там е различна от тази в офиса, защото отношенията, които имате със съотборниците си са други, прекарвате много време с тях, споделяте всичко - дори съблекалните и душовете. Тук в офиса е различно, но в известен смисъл имате една и съща цел, която трябва да е да разраснете компанията, да достигнете до всяка част на света, да извършите разширяването възможно най-бързо.“, допълва Пике.

През октомври Кралската лига назначи Джамел Агауа, бивш управляващ директор на НБА в Европа и Близкия изток, за свой главен изпълнителен директор в знак на амбициите си да се разшири извън Европа и Латинска Америка и в САЩ.

Въпреки годините лидерство на терена, ролята на главен изпълнителен директор не е нещо, което Пике иска да поеме.

„Мисля, че сме екип и всеки е добър в правенето на нещо. Трябва да се опитате да положите усилие, за да накарате компанията да успее. Аз съм основателят и това е.“