Световните доставчици на автомобили проучват каква част от производството им може да бъде преместена в САЩ или по-близо до тях. Тази мярка е продиктувана от желанието им да се защитят от митата, обещани от новоизбрания президент Доналд Тръмп, обясняват пред Reuters ръководители на индустрията на изложението CES в Лас Вегас.

Тя вече преживя осем години протекционизъм в САЩ - от реални и потенциални мита по време на първия мандат на Тръмп, а след това още такива и Закона за намаляване на инфлацията в САЩ (IRA) при президента Джо Байдън. Повечето от тези мерки бяха насочени директно към Китай, по-специално предложението на администрацията на Байдън да се забрани използването на китайски софтуер и хардуер в автомобилите по пътищата на САЩ.

Но Тръмп обеща да отиде много по-далеч, налагайки общо мито от 10% върху глобалния внос в САЩ и много по-високо - от 60% - върху китайските стоки. В края на ноември той изрично обеща да наложи 25% мито върху вноса от Канада и Мексико, когато встъпи в длъжност на 20 януари. Такива високи тарифи трудно биха се прехвърлили на потребителите и биха направили много автомобилни части, произведени на пазари с по-ниски разходи, нерентабилни. В случая с Китай практически ще бъде невъзможно продуктите да се продават в САЩ.

„Всеки може да направи изчисленията“, посочва Пол Томас, президент на Bosch, най-големият доставчик на автомобилни части в света. „Ако става въпрос за 10, 20, 60% мита, трябва да се запитате: „Добре, колко сценария ще имат смисъл и по кои от тях действаме? Вече сме започнали работа по няколко, дори преди Тръмп да встъпи в длъжност“.

Говорейки в кулоарите на технологичната конференция CES, Томас дава теоретичен пример за електронен блок за управление, който Bosch произвежда в момента в Малайзия, но сега „гледаме да го направим в Мексико или Бразилия - региони, където вече имаме отпечатък“.

Bosch изчаква до 20 януари, за да види какво ще се случи в действителност, преди да вземе „важни решения“, добавя Томас. Същата е стратегията и на други доставчици и автомобилни производители.

По време на първия си мандат Тръмп използваше заплахата за мита срещу конкретни държави и дори отделни автомобилни производители, за да ги накара да увеличат производството си в САЩ. Когато в началото на 2017 г. Toyota обяви плановете си да произвежда седана Corolla в Мексико за американските потребители, Тръмп се обърна към компанията в X (тогава Twitter) с думите: „Няма начин! Постройте завод в САЩ или платете голям граничен данък“. В рамките на една година Toyota обяви съвместен завод за 1,6 млрд. долара с Mazda в Алабама.

Цел №1

Големите доставчици реагираха на протекционизма на САЩ и масовите сътресения по веригата на доставки по време на пандемията от коронавирус, като локализираха производството, за да избегнат недостига на части или риска от мита.

Този процес се ускори, след като администрацията на Байдън прие IRA. Този закон беше по-скоро морков, отколкото тояга. Той насърчи множество доставчици да инвестират повече на американския пазар, тъй като се стремяха да сключат договори с производители на автомобили, търсещи субсидии за електрически превозни средства.

Николай Сетцер, главен изпълнителен директор на Continental, посочва пред Reuters, че след като години наред е локализирал повече производство във всеки регион, в който оперира, за да обслужва близките клиенти, сега германският доставчик е „по-подготвен от останалата част от автомобилната индустрия или от нашите конкуренти“. Компанията вече води разговори с партньорите си в Северна Америка за това дали са налични алтернативни местни компоненти за части, така че да може да избегне митата.

„Навсякъде, където можем да продължим да локализираме и това има смисъл, ще го направим“, казва Сетцер.

Производственият капацитет на Honda в Мексико е около 200 000 автомобила годишно и 80% от тях се изнасят за американския пазар. Говорейки на кръгла маса в рамките на CES, изпълнителният вицепрезидент Нория Кайхара заявява, че в зависимост от нивата на митата „може да се наложи да обмислим да преместим производството от Мексико в Япония или на някое друго място“.

„Не сме официализирали плановете си, но разработваме различни варианти“, добавя Кайхара.

Възможността за нови високи мита върху стоки от Китай даде нов тласък на доставчиците да търсят алтернативни източници. Panasonic Energy, която доставя батерии за електромобили на Tesla, вече работи за преместване на по-голяма част от веригата си за доставки в Северна Америка, включително чрез сделки за доставки с производителя на анодни материали от синтетичен графит Novonix и този на естествен графит Nouveau Monde Graphite.

Алън Суон, президент на Panasonic Energy за Северна Америка, акцентира, че с идването на Тръмп на власт компанията ускорява плановете си за премахване на цялото китайско съдържание от произвежданите в САЩ батерии.