Акциите на китайския EV гигант BYD достигнаха рекордно висока сума по време на борсовата търговия в Хонконг във вторник, след като компанията заяви, че се насочва към системи за подпомагане на водача с помощта на DeepSeek.

Във вторник сутринта акциите се повишиха с повече от 4% до рекордните 345 хонконгски долара ($44,24), след което намалиха част от ръста си. Миналата седмица те имаха ръст от близо 21% в очакване на събитието на BYD на 10 февруари.

Усъвършенстваното смарт шофиране ще се превърне в стандартна функция за безопасност, подобна на предпазните колани и въздушните възглавници, заяви основателят и председател на BYD Уанг Чуанфу по време на събитието за представяне на пазара.

Автомобилният производител обяви, че пуска системата за асистирано шофиране „DiPilot“ в своята гама, която включва евтин модел Seagull с цена от цена 69 800 юана ($9 555) .

Това прави BYD вероятно първият производител, който предлага такива усъвършенствани възможности за подпомагане на водача за модели под $10 000, казват анализаторите на Nomura.

„BYD променя стратегията си за конкуренция от намаляване на цените през миналата година към усъвършенстване на функциите през 2025 г.“, добавят те.

Компанията също така заяви, че интегрира изкуствен интелект от китайския стартъп DeepSeek поне в най-усъвършенстваната версия на новата система. Такива технологии използват комбинация от софтуер, изкуствен интелект, камери или други сензори, за да управляват автомобила, като свеждат до минимум необходимостта от човешка намеса.

Преди повече от две години китайските производители на автомобили започнаха да предлагат функции за подпомагане на водача като начин да изпъкнат на силно конкурентния пазар на електромобили в Китай. Но през март 2023 г. ръководството на BYD заяви пред инвеститорите, че когато става въпрос за „смарт шофиране“, е трудно да се определи отговорността в случай на инцидент с участието на автономни автомобили.

Но те отбелязаха, че усъвършенстваните технологии за асистирано шофиране имат потенциал да подобрят цялостната безопасност.

В понеделник BYD заяви, че т.нар. смарт превозни средства могат да подобрят пътната безопасност, като следят условията и избягват опасностите, а големите данни и моделите с изкуствен интелект ще подобрят технологията с течение на времето.

В понеделник са пуснати на пазара в Китай повече от 20 модела с новата технология за подпомагане на водача на BYD, съобщава CNBC.

Автомобилният производител, който бързо се разраства в чужбина, не каза нищо за наличността в световен мащаб.

Tesla все още чака одобрение

Разпространението на системата за подпомагане на водача в Китай се сблъсква с регулаторни ограничения, въпреки че все повече местни власти разрешават на компании да използват софтуер за подпомагане на шофирането по претоварените градски улици.

Китайският стартъп Xpeng беше ранен участник, като за пръв път пусна асистент на водача за градски пътища в родния си град Гуанджоу през септември 2022 г., преди да разшири обхвата си до Шънджън и Шанхай през началото на 2023 г.

До февруари 2024 г. Xpeng заяви, че функцията може да се използва в по-голямата част на Китай. Масовата марка на компанията Mona пусна първия си електромобил през август с някои възможности за асистенция на водача.

Конкурентните модели на Li Auto, партньорите на Huawei, Nio и Xiaomi твърдят, че предлагат някои функции за подпомагане на водача, като автоматично паркиране.

Няколко от производителите на автомобили използват чиповете на Nvidia за автомобили.

Tesla все още не е получила одобрението на Пекин за най-усъвършенстваната версия на системата за подпомагане на водача, наречена „Full-Self Driving“, въпреки многократните изявления на Илон Мъск, че тя може да бъде налична в Китай, още в края на 2024 г.

В разговора за приходите през януари Мъск обясни забавянето с ограниченията в САЩ и Китай, които пречат на Tesla бързо да разработи местно съвместима версия на софтуера за подпомагане на водача.

Въпреки че интеграцията на DeepSeek увеличава конкурентното предимство на BYD, Брайън Тикангко, анализатор в Stansberry Research, предупреждава, че сътрудничеството „увеличава вероятността автомобилите на BYD да срещнат повече трудности при навлизането си на западни пазари като САЩ поради причини, свързани с националната сигурност“.