Японски „еднорог“ използва дълбочинно обучение за решаване на проблеми от реалния свят
Preferred Networks е привлякла вниманието на големи имена като автомобилния гигант Toyota и очаква до пет години да се превърне в основен играч на този терен

Preferred Networks е малко известно име извън Япония. Но подкрепеният от Toyota еднорог в областта на изкуствения интелект има големи планове да използва дълбочинно обучение за решаване на проблеми от „реалния свят“ - с крайна цел да стане глобален играч.
„През последните 10 години работим върху използването на изкуствен интелект за решаване на проблеми от реалния свят“, заявява пред CNBC главният изпълнителен директор на изследователите Дайсуке Оканохара.
Компанията е навлязла в най-различни отрасли като автомобилния транспорт, здравеопазването и роботите.
Preferred Networks е привлякла вниманието на големи имена като автомобилния гигант Toyota, който през 2017 г. инвестира 10,5 млрд. йени (95,4 млн. долара) в компанията в допълнение към първоначалната инвестиция от 1 млрд. йени през 2015 г. Компанията е един от малкото еднорози в Япония. Въпреки че японската стартъп екосистема се е разраснала, местните компании, оценени на над 1 млрд. долара, съставляват едва 0,5 % от общия брой в света, според работен документ на Международния валутен фонд, публикуван през декември.
Стартъпът за дълбочинно обучение е и в съвместно предприятие с търговската къща Mitsui & Co. в областта на автономното шофиране. То е инвестирало в компанията T2, за да се справят с предизвикателствата, свързани с автомобилния транспорт, включително „изключително дългите“ работни часове, които продължават у през нощта, и намаляващия брой шофьори, заявява главният изпълнителен директор Тору Нишикава.
Но конкуренцията в автомобилната индустрия също е фактор. Признавайки настоящите ограничения на компанията, Оканохара добавя: „Ако трябваше да се справим с проблема на обикновените автомобили, щеше да е изключително трудно. Има много компании, които работят върху автономното шофиране, и това е много конкурентна област“.
Амбициите на Preferred Networks в областта на изкуствения интелект оттогава отиват много по-далеч. Но в сравнение с други AI решения в цифровото пространство, при които е „сравнително лесно да се постигнат резултати с потребителите“, справянето с проблеми от реалния свят изисква повече време, казва Оканохара. На въпроса колко време е необходимо, за да започнат технологиите на компанията да печелят пари, Нишикава добавя, че това може да отнеме до пет години в област като откриването на материали на базата на AI.
„Първо започваме съвместни изследвания с компании и след това преценяваме дали могат да бъдат комерсиализирани. След като установим, че нещо може да бъде комерсиализирано, работим за създаване на услуги и продукти, които да бъдат предоставени на клиентите“, обяснява той и акцентира, че „като цяло този процес отнема около три до пет години преди комерсиализацията и практическото стартиране“.
Що се отнася до най-новите разработки в областта на AI, Оканохара разкрива, че Preferred Networks е разпознала „много добрата технология“ на DeepSeek и „ѝ е обърнала голямо внимание“, преди да се катапултира към славата. По думите му „различни играчи“ скоро ще навлязат в производството на чипове.
Preferred Networks се надява да бъде сред тях. Признавайки, че Nvidia досега се е справила добре, но има дизайн на графичен процесор, който все още не е „оптимален“, Нишикава казва, че Preferred Networks е в процес на „създаване на по-усъвършенствани процесори“, за да получи конкурентно предимство.
Планове за IPO
Дали компанията ще успее да постигне мащаба на своите амбиции, предстои да разберем. Засега тя се стреми към чуждестранни инвеститори и получава „много запитвания в областта на развлеченията, полупроводниците и компютрите“, според Нишикава, който отбелязва, че „има граници на това, което можем да направим само в Япония, а световният пазар е много по-голям от японския“.
Една от целите на компанията е първичното публично предлагане. На въпроса за времевата рамка Оканохара отговаря: „Мисля, че нуждата от огромни средства ще дойде в момента, в който представим на света нашите хардуерни продукти, като например полупроводници. Ще се стремим да станем публични в този момент. Това може да отнеме около три до пет години“.