Изкуственият интелект вече променя начина, по който работим, а ако в момента търсите нова позиция, е важно да бъдете подготвени.

Все повече работодатели питат кандидатите си как използват AI в работата, а според LinkedIn Work Change Report 2025, 88% от ръководителите на компании смятат, че ускореното внедряване на изкуствения интелект е важно за следващата година.

Това може да звучи плашещо за хора, които не работят в технологичния сектор. Да разчитате изцяло на инструменти като ChatGPT не е добра идея, но и напълно да игнорирате AI може да ви постави в неизгодна позиция. По какъв начин трябва да подходите в този случай?

Трима експерти по наемане на персонал дават интервю за Fast Company, в което разясняват как точно да отговорите на въпросите за AI по време на интервю за работа (дори и да не разбирате технологията толкова добре).

Покажете интерес, дори и да не сте експерт

Не се притеснявайте, ако не сте майстор в използването на изкуствен интелект - това в никакъв случай не е пречка, за да ви наемат. Трябва обаче да покажете, че се интересувате от технологията и сте готови да се адаптирате.

„Най-ценното е кандидатът да бъде заинтересован от AI и да го разглежда като инструмент, който допълва таланта му“, казва Джилиан Дейвис, директор „Човешки ресурси“ в Mission North.

Тя препоръчва да дадете примери за това как изкуственият интелект може да улесни рутинните задачи и да освободи време за по-стойностна работа. Например, може да споменете как сте използвали AI за по-добра продуктивност или за автоматизиране на повтарящи се процеси.

Според Дейвис, ако кандидатът демонстрира незаинтересованост към AI, това е „червен флаг“ за работодателите. „Това просто е далеч от реалността, в която живеем“, допълва тя.

Проучете компанията преди интервюто

Ако искате да направите добро впечатление, разберете какви са вижданията на компанията за AI.

„Големите организации активно внедряват изкуствения интелект и търсят креативни начини да го използват“, обяснява Сиобхан Савидж, изпълнителен директор на Reejig.

Тя препоръчва да прегледате последните финансови отчети на компанията - в тях често се говори за стратегията за AI.

Ако компанията вече използва AI, е добре да дадете конкретни примери за това как и вие го прилагате в работата си.

Ако обаче фирмата не е коментирала изкуствения интелект в официалните си комуникации, може да подчертаете, че следите развитието на технологията и сте наясно как се използва във вашата индустрия.

„Независимо дали работите в технологичния сектор, в PR или друга индустрия, всички в една компания се интересуват от продуктивността“, казва Савидж.

Дори и да няма единно мнение, важно е вие да изразите позиция

Когато интервюира кандидати за своята PR агенция, директорът на Shore Fire Марк Сатлоф често включва въпроси за изкуствения интелект в неангажиращ разговор. Но вместо просто да търси „правилния“ отговор, той използва тези въпроси като тест за работната етика и ценностите на кандидата.

„Можете да отговорите по милион различни начини и няма да откриете един правилен или грешен отговор“, казва Сатлоф. Важно е обаче да имате позиция.

Той признава, че не би наел човек, който твърди, че никога няма да използва AI.

Според него кандидатите трябва да демонстрират ангажираност към технологичните промени, независимо дали са скептични към технологията или са ентусиазирани поддръжници. Единственото изискване е мнението ви да бъде информирано.

Сатлоф съветва търсещите работа да се запознаят с основите на изкуствения интелект преди интервюто. Например, да разберат разликата между общото понятие „изкуствен интелект“ и специфичните технологии като големите езикови модели (LLM).

Търсенето на работа със сигурност е стресираща задача, а перфектният отговор невинаги съществува. Но ако проучите компанията, запознаете се с AI и имате желание да се научите, ще изпъкнете пред останалите кандидати - независимо в коя индустрия работите.