Защо да сте прекалено мили на работното място не е актив за вас
Колкото повече използвате любезност, за да прикриете неудобството си, толкова по-прозрачно е то за другите
&format=webp)
Почти всеки човек е попадал в ситуация, която го кара да се чувства неудобно.
На работното място такива възникват ежедневно, когато даваме и приемаме обратна връзка, управляваме динамиката на екипа и се ориентираме в различията в статуса на служителите.
Повечето хора прилагат прост подход за потушаване на дискомфорта: Усмихват се повече, смеят се (дори когато нищо не е смешно), по време на разговор се приближават или накланят, за да убедят другия в позитивното си излъчване.
Но такова поведение крие своите рискове, обяснява пред CNBC Теса Уест, социален психолог и професор в Нюйоркския университет.
От години тя използва науката, за да помага на хората да разрешават междуличностни конфликти на работното място. Нейната книга Jerks at Work: Toxic Coworkers and What to Do About Them предоставя ръководство за справяне с ежедневните проблеми на работното място. В книгата си Finding Work That Works for You тя използва съвременни научни методи, за да преведе читателите през целия процес на търсене на работа.

Проблемът да бъдеш прекалено мил
Тук има тъжна ирония: Колкото повече се опитваме да използваме любезността, за да прикрием неудобството си, толкова по-прозрачно е това за другите.
Хората умеят добре да улавят емоциите, проявени чрез невербалното ни поведение, като например тона на гласа. Смятаме, че добре прикриваме тревогата, като правим комплименти, но когато те са поднесени чрез изкуствени усмивки, никой не им вярва.
Често регулираме дискомфорта си, като даваме обратна връзка, която е толкова обща, че не е полезна. Помислете за класическото „Страхотна работа!“.
Прекалено положителната обратна връзка сигнализира, че не обръщате внимание, ако сте твърде заети да се регулирате.
С течение на времето човекът, който получава обратната връзка, става недоверчив към вас. Той има нужда от конкретна информация, която действително би помогнала да подобри работата си.
Как може да се справите
Много хора работят в среда, в която прекалената любезност е норма.
Ето три съвета, за да промените това към култура, в която се цени честната, полезна и обективна обратна връзка.
1. Поставете под въпрос „културата на любезността“
Задайте си въпроса: Дали всички се наслаждават на тази култура на прекалена любезност, или го правят, следвайки другите?
Социалните норми са голям двигател на поведението и колкото по-бързо новодошлите възприемат тези норми, толкова по-скоро ще бъдат възприети като „вписващи се“. Ако новопостъпилият наблюдава как всички се обсипват с комплименти след несполучлива презентация, той ще направи същото.
Ако никой не поставя изрично под въпрос това поведение, резултатът е това, което социалните психолози наричат „плуралистично невежество“: Всички приемат, че останалите са прекалено любезни, защото така искат. Но тайно това не се харесва на никого.
Започнете разговор за промяната. Усетете какво наистина чувстват хората. Един от начините да направите това е като предложите алтернативи. Преди следващата презентация например може да попитате: „Как бихте се чувствали, ако в края на презентацията всеки напише по три конкретни неща, които бихте могли да подобрите, и три конкретни, които непременно трябва да запазите?“
2. Бъдете точни и конкретни
Впечатленията за някой друг често са твърде общи, за да бъдат полезни, дори и да са положителни. Вместо това се стремете към конкретна, основана на поведението обратна връзка.
Колкото може по-точно посочете проблема. Същото важи и за похвалите. Ако кажете на някого точно какво е направил добре или защо работата му е отлична, ще излезете по-истински и обратната ви връзка ще бъде по-смислена.
Премахването на широките обобщения от уравнението има допълнителното предимство да намали заплахата за лицето, което получава обратната връзка, особено ако тя е критична.
3. Започнете неутрално
Преминаването от култура на прекалена любезност към честна обратна връзка може да изглежда като скок от висока скала.
Започнете с малко. Изберете въпроси, които са ежедневни, но от които хората все още се интересуват, като например какво да се съхранява в кухнята на офиса. Нищо, което ще накара кръвта на някого да кипне. Целта е да изградите точна обратна връзка.
По този начин, когато преминете към по-трудните неща, нормите за честност вече ще са започнали да се променят.
Докато работите върху промяната на културата около вас, бъдете търпеливи. Формирането отнема много време.