Метаморфозата, през която AI преминава, продължава с пълна скорост. OpenAI наскоро представи своя нов модел GPT-4.5 за абонатите на ChatGPT, докато конкуренти като Anthropic също не изостават в надпреварата - компанията пусна Claude 3.7 Sonnet в края на миналия месец, пише Fast Company.

Но докато технологиите стават все по-достъпни и лесни за използване, ново проучване, публикувано в платформата arXiv на Университета Корнел, показва, че изкуственият интелект масово променя съдържанието, с което ежедневно се сблъскваме.

Анализ на над 300 милиона документа, включително жалби на потребители, корпоративни прессъобщения, обяви за работа и официални съобщения на ООН, разкрива, че интернет все повече се пълни със съдържание, генерирано с помощта на AI.

Изследването проследява как използването на генеративни модели се разширява в различни сектори между януари 2022 г. и септември 2024 г.

„Искахме да разберем колко хора реално използват подобни инструменти“, казва Яохуей Джан, съавтор на изследването и изследовател в Станфордския университет.

Отговорът? Всъщност, доста.

След пускането на ChatGPT на 30 ноември 2022 г. делът на съдържанието, създадено с AI, рязко се увеличава.

Ако преди това средно 1.5% от жалбите на потребители показват признаци на намеса на изкуствен интелект, то след дебюта на платформата на OpenAI този процент драстично скача. Същата тенденция може да се наблюдава и при прессъобщенията, които все по-често носят белезите на автоматизирано съдържание.

Данните от проучването също така разкриват кои са районите в САЩ, най-склонни да използват AI за писане на жалби до Агенцията за защита на финансовите потребители (CFPB) - институция, която Доналд Тръмп вече разформира.

Според анализ на жалбите от 2024 г., подадени към CFPB, най-често се забелязва използването на AI в Арканзас, Мисури и Северна Дакота - около една на всеки четири жалби носи белези на автоматизирано съдържание.

В другия край на класацията се нареждат Западна Вирджиния, Айдахо и Върмонт, където едва между една на 20 и една на 40 жалби съдържа индикация за намеса на изкуствен интелект.

В контраст със стандартните инструменти за откриване на AI, Джан и неговият екип разработват собствена методология. Чрез нея те сравняват езикови модели по фактори като честота на използваните думи - в текстове, написани преди появата на ChatGPT, с такива, за които се знае, че са създадени или редактирани от големи езикови модели. След това резултатите се тестват спрямо материали с потвърден човешки или AI произход, като грешките при предсказване са под 3.3%.

Както много други експерти, Джан също е загрижен за увеличаващото се разпространение на автоматизирано съдържание в интернет, независимо дали става въпрос за жалби, корпоративни изявления или прессъобщения на неправителствени организации.

„Мисля, че генеративният изкуствен интелект по някакъв начин ограничава креативността на човека“, коментира той.