IBM отново е фактор, но дългосрочният успех зависи от инвестициите в AI
„Big Blue“ се връща към благоволението на инвеститорите, но трябва да покаже, че е стабилна в областта на изкуствения интелект, за да затвърди последните си успехи
&format=webp)
Докато компаниите все по-активно внедряват изкуствения интелект в бизнеса си, International Business Machines отново доказва, че е от значение за инвеститорите.
Без много фанфари главният изпълнителен директор Арвинд Кришна е осигурил договори за 6 млрд. долара, свързани с генеративния изкуствен интелект. Това са предимно консултантски услуги за компании, които се опитват да използват технологията, пише The Wall Street Journal. Софтуерният бизнес на IBM също се разраства и е станал по-фокусиран след отделянето на операцията за ИТ аутсорсинг, сега наречена Kyndryl, през 2021 г.
Всичко води до това, че компанията се справя по-добре от известно време насам, макар и да не е съвсем на върха. Бившият главен изпълнителен директор на IBM Лу Герстнер написа през 2002 г. книга за преобръщането на американската бизнес икона в областта на компютърните технологии през 90-те години на миналия век: „Кой казва, че слоновете не могат да танцуват?“ Сега има аргумент, че Кришна е доближил IBM до танца, както никой друг оттогава.
Иронично е, че за IBM перспективата за AI всъщност забавя бизнеса: много компании отлагат големи ИТ проекти заради несигурността около новите технологии. Това означава, че имат нужда от по-малко консултантска помощ като цяло. А като добавим и по-несигурните икономически перспективи, които биха могли да намалят корпоративните разходи, става трудно да се развълнуваме прекалено много от консултантския бизнес, който според анализаторите на Morningstar ще нараства с около 4% годишно през следващите години.
Съществува и по-широк проблем с корпоративния AI. Компаниите все още до голяма степен са във фазата на експериментиране и не е ясно дали ще имат нужда от толкова много подкрепа от страна на IBM, когато технологията започне да узрява. Анализаторът на S&P Global Market Intelligence Уилям Фелоуз оприличи днешния AI на неефективен и жаден за гориво двигател.
Притеснително е също, че IBM няма голям опит в капитализирането на големи технологични промени. Компанията не направи сериозен пробив в облачните изчисления, където Amazon (AWS) и Microsoft (Azure) заеха водещи позиции. Освен това IBM не успя да превърне ранните успехи на изкуствения интелект в устойчиви бизнеси – пример за това е провалът на инициативата Watson в здравеопазването.
IBM няма и мащабни продукти за корпоративна производителност или облачни услуги, които биха й помогнали да задълбочи отношенията си с клиентите и да увеличи приходите си от новите технологии.
Кришна със сигурност вдъхна нов живот на IBM – компания, която много анализатори и инвеститори вече бяха отписали преди няколко години. Но щеше да е много по-лесно да се устои на цикличния натиск, ако IBM танцуваше към просперитета на AI по една по-пряка и уверена линия.