Цифровата трансформация - ключ към устойчивата верига за доставки
След като пандемията показа уязвимостта на глобалните вериги за доставки, сега митата заплашват отново да ги разклатят и компаниите трябва да са готови да реагират

Пандемията разкри напълно уязвимостта и неефективността на световните вериги за доставки. Въпреки че повечето компании бяха достатъчно гъвкави и промениха стратегиите си, за да се справят с несигурността, много от тях дадоха приоритет на бързината и разходите за сметка на дългосрочната адаптивност, устойчивост и гъвкавост след пандемията.
Днес нови фактори, които оказват натиск върху веригата за доставки - митата, търговските войни, изменението на климата и геополитическата несигурност - напомнят, че сложността и прекъсването имат потенциала отново да окажат влияние върху бизнеса и живота ни. Именно тези две думи са използвани за описание на управлението на веригата за доставки през 2025 г. според доклада на Thomson Reuters за световната търговия.
Докато брандовете и търговците на дребно анализират текущите рискове в глобалните операции, те се питат: „Как стигнахме отново дотук?“.
Създаване на адаптивни вериги за доставки
Проучване на EY, проведено в средата на пандемията, установява, че предприятията правят планове за трансформиране на стратегиите за веригите за доставки, за да станат по-устойчиви, използвайки технологии като изкуствен интелект, анализи и автоматизация. Но дали са го направили?
Според Fast Company oтговорът е както да, така и не.
След като спешността на пандемичните смущения се охлади, компаниите за потребителски опаковани стоки и търговия на дребно насочиха вниманието си обратно към генерирането на приходи, оптимизирането на работната сила и производството. Разбира се, не липсват и инвестиции в цифрова трансформация.
Проучване на технологичните тенденции на Food Technology, завършено през 2024 г., установява, че около половината от анкетираните производители на храни, напитки и съставки все още са на етап планиране, като се надяват да инвестират в изкуствен интелект (50%) и/или системи за проследяване на веригата на доставки (48%) през 2025 г.
Времето за реинвестиране в цифровата трансформация е сега. Създаването и поддържането на дейност, която може да устои на скъпоструващи прекъсвания и да отговори на променящите се очаквания на потребителите, изисква адаптивна верига за доставки, подкрепена от съвременни технологии.
Както беше доказано по време на пандемията, сривовете във веригата за доставки могат да провалят икономиките. Краткосрочните промени могат да бъдат превръзка на раната, но не и да поддържат дългосрочна устойчивост при следващата криза.
Обратно, съвместните вериги за доставки със структурна гъвкавост, видимост от край до край и усъвършенствани анализи могат да трансформират екзистенциалните заплахи в управляеми предизвикателства и да отключат бързи, прогнозни възможности за вземане на решения, независимо от кризата.
Тъй като бизнес лидерите гледат напред, ето кои са областите, които ще помогнат на организациите да посрещнат днешния натиск върху веригите за доставки и да се позиционират по-добре за дългосрочна адаптивност и устойчивост.
Стратегическо съгласуване: Веригите за доставки трябва да се разглеждат като стратегически активи, които са основополагащи за вземането на решения и оптимизирането на ефективността. Те могат да осигурят на компаниите конкурентно предимство, а не само да бъдат цел за инициативи за намаляване на разходите. Важно е да се отбележи, че няма универсален подход - предварителното стратегическо съгласуване е от решаващо значение.
Например гигантите в търговията на дребно Amazon и Costco определят златен стандарт със своите стратегии за веригата за доставки, но имат различни подходи, подкрепящи техните уникални бизнес цели. Докато Amazon оптимизира за безкраен избор, удобство и бързина, Costco се фокусира върху предоставянето на стойност чрез мащаб, опростяване и оперативна ефективност - два различни подхода, които постигат една и съща крайна цел: силен растеж и лоялни, доволни клиенти.
От решаващо значение за предприятията е първо да съгласуват какво се опитват да постигнат и какви са стратегическите им отличителни белези, а след това да определят стратегия за веригата за доставки.
Данните като основа: Като се има предвид сложността на глобалния пазар, видимостта на веригата за доставки и усъвършенстваните анализи са основополагащи елементи на ефективните стратегии за управление на веригата за доставки. Въпреки че в момента много компании събират обширни данни, те не са приложими веднага.
Например една марка кисело мляко може да произвежда продукта си в една държава, но да разчита на съставки, внесени от други. Особено при очертаващите се мита, компаниите се нуждаят от вникване в „сметката на материалите“ на продукта си, за да определят откъде се доставя всяка съставка, и от достъп до чисти, гранулирани данни в реално време, които да им помогнат бързо да разберат потенциалното въздействие на митата върху техните операции.
Компаниите трябва да събират, съпоставят и анализират информацията от различни входни данни в своите вериги за доставки, за да могат да вземат бързи решения, когато е необходимо.
Многофункционално сътрудничество: В устойчивите вериги за доставки партньорите на всеки етап обменят информация, за да оптимизират потока от стоки. Започвайки от етапа на планиране, точните прогнози за търсенето и предлагането позволяват на снабдяването да набавя правилните количества производствени ресурси от доставчиците. Те също така помагат да се определи кои доставчици отговарят на стандартите за качество на компанията и постоянно доставят навреме, така че производството да може да поддържа ефективни производствени графици.
Точната информация за капацитета на складовете и логистичните ресурси е необходима, за да се осигури навременна доставка. Адаптивните вериги за доставки изискват многофункционално сътрудничество и обмен на данни в реално време между организациите и между тях, така че да могат предварително да идентифицират потенциални проблеми, като например ниски наличности или проблемни места в производството, и да действат бързо, за да избегнат смущения.
Докладване на рисковете: Данните на McKinsey установяват, че само една четвърт от респондентите на проучването на веригата за доставки наблюдават редовно докладване на рисковете по веригата за доставки на ниво управителен съвет. Устойчивостта е мускул, който изисква редовни упражнения, а не нещо, на което компаниите трябва да обръщат внимание само при възникване на кризи.
Трансформацията на веригата за доставки трябва да бъде непрекъснат императив за управление на промените в цялата организация и на най-високо ниво, като стратегиите и плановете трябва редовно да се преразглеждат и актуализират. Като идентифицират навреме сигналите за ранно предупреждение, компаниите могат да вземат по-бързо решения и да преразгледат стратегията и плановете си, за да смекчат въздействието на бъдещи кризи.
Прекъсванията на веригата за доставки рядко са предвидими. Най-добрият подход за компаниите да изпреварят бъдещите смущения е създаването на основа, която позволява гъвкавост при ежедневните операции и при значими събития, като например мита, които изискват бързо вземане на решения.
Чрез създаването на системи и процеси, които улесняват видимостта и сътрудничеството от край до край, бизнес лидерите могат да се съсредоточат върху гъвкавостта на веригата за доставки сега, така че да са готови за следващата криза, когато тя настъпи.