Продажбите на Tesla в Европа се топят, докато китайските компании засилват присъствието си
Регистрациите на Tesla на 25 пазара в Европейския съюз, Обединеното кралство, Норвегия и Швейцария са спаднали средно с 44% спрямо същия месец на 2024 г.
&format=webp)
Продажбите на Tesla в Европа са намалели и през февруари, изоставайки от традиционните марки Volkswagen и BMW Group, както и от конкурентите от Китай, сочат данни на изследователската платформа JATO Dynamics.
Изцяло електрическата марка на Илон Мъск е изправена пред тест за лоялност в Европа, след като близкият съюзник на американския президент Доналд Тръмп открито подкрепи крайно десни партии на континента, включително с поне две дузини публикации в платформата си X, които насърчават германската Alternative fur Deutschland.
Ролята на Мъск в политиката, засилващата се конкуренция на пазара на електромобили и постепенното спиране на съществуващата версия на най-продавания Model Y, са повлияли на продажбите, казва пред Reuters Фелипе Муньос, глобален анализатор в JATO Dynamics.
„Марки като Tesla, които имат сравнително ограничена моделна гама, са особено уязвими към спад на регистрациите“, посочва Муньос.
Регистрациите на Tesla на 25 пазара в Европейския съюз, Обединеното кралство, Норвегия и Швейцария са спаднали средно с 44% спрямо същия месец на 2024 г., като през февруари са продадени под 16 000 автомобила. Пазарният ѝ дял през месеца е намалял до 9,6%, което е най-ниското февруарско показание за последните пет години.
За сравнение, продажбите на електромобили на Volkswagen са се увеличили със 180% до под 20 000 броя, докато BMW и притежаваното от нея Mini, взети заедно, са продали почти 19 000 BEV през февруари.
Китайските марки, взети заедно, също са продали повече електромобили от Tesla, предава JATO Dynamics. Продажбите на BYD и Polestar на същите пазари са се увеличили съответно с 94% и 84% до над 4000 и над 2000 автомобила. Xpeng е продал над 1 000 броя, а Leapmotor - почти 900.
За сметка на това резултатите на притежаваните от Geely Volvo и SAIC MG са спаднали съответно с 30% и 67%, сочат данните.
BYD
Китайският шампион в производството на електромобили BYD надминава очакванията със скок на продажбите за цялата година с 29%, благодарение на силното търсене на плъгин хибриди на вътрешния пазар. Приходите на групата са нараснали до 107 млрд. долара, надминавайки за първи път прага от 100 млрд. долара. Анализаторите, анкетирани от Bloomberg, прогнозираха 766 млрд. долара.
Нарастващият износ също е помогнал за увеличаване на продажбите. Нетната печалба е скочила с 34% до 40 млрд. юана ($5,5 млрд.).
Китайската компания, чиито продажби в чужбина са скочили през миналата година до над 400 000 автомобила, наскоро набра почти 6 млрд. долара за финансиране на плановете си за разширяване, тъй като си поставя за цел по-нататъшна експанзия в чужбина.
BYD, на която се падат около 16% от автомобилите, изнесени от Китай през януари и февруари, изгражда заводи в Европа и Южна Америка.
Силните цифри идват, след като миналата седмица основателят Уанг Чуанфу представи нова система за батерии, която ще позволи на клиентите да зареждат електромобили за пет минути.
От началото на годината базираната в Шънджън компания въведе множество технологии за електромобили, за да направи моделната си гама по-привлекателна, включително така наречената усъвършенствана система за шофиране „Окото на Бога“.
Листваните в Хонконг акции на BYD затвориха с 3% по-високо в понеделник. Акциите на компанията са поскъпнали с повече от 50% тази година, в контраст с 34% спад на Tesla.
Пазарната капитализация на BYD обаче остава по-малко от една пета от тази на американския му конкурент.