Как се оцелява в рецесия: Опитни милениали съветват младите
Видеоклипове в социалните мрежи предлагат подготовка за икономическа криза като например спестовен фонд за спешни случаи и актуализирани автобиографии за търсене на работа
&format=webp)
Повечето представители на поколението на милениалите са били съвсем млади по време на Голямата рецесия, а някои от тях и до ден днешен се борят да си купят жилище и да изплатят студентските си задължения.
Днес те вече наближават средната възраст и споделят в социалните мрежи полезни съвети с поколението Z, които може би скоро ще навлязат в първата си голяма рецесия като възрастни в обществото, пише CNN.
В резултат на предизвиканите от президента Тръмп промени в политиката всички предупреждават за тежки последици за икономиката на САЩ - от председателя на Фед Джером Пауъл до анализаторите на Goldman Sachs.
Ескалацията на световната търговска война може да доведе до рецесия за всички страни, заявиха от JPMorgan. Това се случва по време на безпрецедентна поредица от събития за най-младите, които в началото на 20-те си години печелят по-малко и имат повече дългове, и вече са поразени от пандемията и продължаващата инфлацията.
Докато скролва в TikTok, 37-годишната Саша Уитни забелязва, че потребителите от поколението Z споделят същите чувства по отношение на предстоящата рецесия: „потиснати, разочаровани, много мрачни и безнадеждни по отношение на бъдещето“.
Това е рязка разлика в сравнение с времето, когато Уитни завършва колеж през 2009 г. при Голямата рецесия, преди социалните медии да станат толкова разпространени и когато Барак Обама, който водеше кампанията си с идеята за надежда, току-що е встъпил в длъжност като президент.
„Разговаряйки с някои от моите приятели милениали, те също споделят, че са били разочаровани, но са продължили да се борят“, допълва Уитни, чиято основна аудитория в TikTok е на възраст от 18 до 25 години.
Други милениали се шегуват в социалните мрежи за чувството за общност, което са имали по време на рецесията, звучейки носталгично за дните на по-евтин алкохол, носене на бизнес облекло и безкрайни повторения на feel-good поп от рецесията.
Сред коментарите с чувство за хумор обаче има и истински истории за финансови проблеми.
След като завършва образованието си, Уитни живее известно време вкъщи, а после се изнася, плаща наем и студентски заеми и заделя 20 долара седмично за храна. Веднага след колежа започва да работи в търговията на дребно и открива как да се справя с финансите си чрез проби и грешки.
Видеото ѝ в TikTok запознава потребителите с някои съвети за рецесията, сред които:
• да поемеш каквато и да е работа
• да живееш под възможностите си
• да изтриеш платформи от телефона си приложения за лесно разплащане като Klarna и After Pay
Други видеоклипове на милениали в TikTok предлагат напътствия за подготовка за рецесията, като например наличие на спестовен фонд за спешни случаи и актуализирани автобиографии за търсене на работа.
Живот под възможностите
Много потребители в социалните мрежи обещават да направят едно: да ограничат разходите си.
За Имани Смит, 29-годишна от Далас, това означава да споделя абонаменти за пароли с приятелите си и да намали броя на храненията навън.
Поддръжката на красотата също е висок разход, затова тя си купува преса за коса от Amazon, вместо да ходи на фризьор. Собствениците на салони съобщават за повече заявки за „блондинки на рецесията“ - по-евтини прически, които не изискват особена поддръжка.
И въпреки известния индекс на червилата - теорията, че малките покупки „за удоволствие“ се увеличават по време на икономически спад - потребителите на социалните медии обещават да намалят малките покупки като скъпи балсами за устни и ароматизирани свещи.
„Искам да спестявам и да си изградя практика да го правя, преди да ми се наложи от първа необходимост“, каза пред CNN Смит, която се описва като нещо средно между поколение Z и милениал.
Когато хората усещат, че бюджетите им се свиват, те трябва да решат за какво да харчат, казва пред CNN Саймън Бланчард, професор в бизнес училището „Макдона“ към университета в Джорджтаун.
Може би сега е добър момент да се самоанализирате дали имате достатъчно спестявания за спешни случаи. Хората са склонни да намалят цяла категория разходи, а не по малко от всичко, допълва Бланчард. „И може би тези малки удоволствия като червилото са нещата, които могат да бъдат премахнати първи, защото те просто не са от съществено значение“.
Gen Z изпитва повече тревога и несигурност
Въпреки съветите на милениалите, тревожността се засилва сред много млади хора.
Според Смит, милениалите по онова време „може и да са загубили работата си, но разходите за живот тогава са били толкова ниски, че са могли да вземат нещо на дребно и да се задържат на повърхността за известно време“, подчертавайки притесненията си за пазара на труда в момента.
При много млади хора тревогата се свързва с пандемията. Смит тъкмо е започнала първата си работа в корпорация, когато пандемията я удря, предизвиквайки най-кратката рецесия в историята на САЩ, която приключва след два месеца през април 2020 г. „Това ме накара да мисля, че трябва да бъда подготвена за всичко. Защото никой не можеше да предвиди трайните последици, които причини пандемията.“