Apple отдавна е известна с философията си да не бърза с въвеждането на нови технологии в устройствата си. Компанията предпочита да изчака правилния момент и да предложи продукт, който наистина да промени изживяването на потребителите (и да бъде изпипан до съвършенство), пише Fast Company.

„Не целим да сме първи“, казва Тим Кук пред Bloomberg още през 2017 г. „Целта ни е да бъдем най-добрите и да дадем на потребителите си нещо значимо.“

Все по-често обаче възниква въпросът дали няма и друга причина за това „забавяне“.

Докато в миналото конкурентите на гиганта, най-вече в света на Android, често бяха обвинявани, че просто „хвърлят“ функции на пазара, без да имат обособена стратегия, днес положението изглежда по-различно.

Хардуерът на много от Android устройствата вече е не само по-иновативен, но и пристига значително по-рано от този на Apple.

Да, в някои от случаите компанията наистина надгражда вече съществуващи технологии и ги прави доста по-добри. Touch ID е много по-бърза и надеждна от всякакви предишни решения за разпознаване на пръстов отпечатък.

Apple Pay предлага безпроблемно изживяване с Near Field Communication, а първият Apple Watch, макар и не съвършен, изпревари конкуренцията със светлинни години.

И все пак не всички примери са еднозначни.

Безжичното зареждане е показател за това. През 2012 г. вицепрезидентът на Apple Фил Шилър омаловажава нуждата от него, но пет години по-късно iPhone X и iPhone 8 вече предлагат стандартно Qi зареждане – без да са внедрени особени иновации.

Днес системата MagSafe на Apple е сред най-удобните решения на пазара, но първоначалното забавяне все още е налице.

Последните години показват и друга тенденция, която е трудно да бъде обяснена само с желание за „перфекционизъм“. AI технологията е очевиден пример за това, но още по-сериозна е ситуацията, когато става въпрос за камерите на iPhone.

Дълго време Apple държеше титлата за най-добра камера в света на смартфоните. Днес обаче много от Android моделите категорично изпреварват бившия лидер, когато става въпрос за хардуер и снимки.

При представянето на iPhone 15 Pro Max през есента на 2023 г. Apple промотира новата си „тетрапризмена“ камера с 5-кратно приближение като революционен дизайн.

Реално обаче принципът е идентичен на перископните обективи, които Huawei и Oppo предлагат още от 2019 г. А Xiaomi 13 Ultra – който е пуснат в началото на 2023 г. – предлага далеч по-качествени изображения благодарение на по-големия си сензор.

Историята се повтаря и при 48-мегапикселовите камери. Apple въвежда тази технология едва с iPhone 14 Pro през 2022 г., докато конкуренцията в лицето на Android я използва още от 2019 г.

И докато Apple комбинира четири пиксела в един за по-добри 12-мегапикселови снимки, Android вече залага на 1-инчови сензори – размер, който доскоро беше запазен само за професионалните фотоапарати.

Това със сигурност поражда някои въпроси: забавянето наистина ли е въпрос на стратегия или на други ограничения?

Един от възможните отговори е мащабът на Apple. Компанията трябва да осигури огромни количества компоненти за всяко ново поколение от устройствата си, което може да забави внедряването на по-иновативни технологии.

Пример за това е, че тетрапризменият обектив първоначално е наличен само за най-големия модел – iPhone 15 Pro Max – преди да достигне и до по-малкия iPhone 16 Pro.

Изпуска ли Apple технологичния влак при сгъваемите телефони?

Темата за по-бавното навлизане на Apple в сегмента на сгъваемите телефони става все по-актуална. Samsung поставя началото на надпреварата още през 2019 г., макар че бяха налице известни проблеми при първите модели.

Днес, шест години по-късно, Apple още не е предоставила свой сгъваем еквивалент.

По последни слухове, публикувани от Марк Гърман от Bloomberg, Apple планира да използва технологиите от по-тънък iPhone, който очакваме още тази година, за разработка на сгъваем модел, който може да дебютира „още през 2026 г.“

И все пак скептицизмът е оправдан.

Според информацията, бъдещият „iPhone Air“ ще бъде с около 2 мм по-тънък от досегашните модели. За сравнение, iPhone 16 Pro е с дебелина 8,3 мм.

В същото време най-тънкият сгъваем телефон в момента – Oppo Find N5 – е с едва 4,2 мм дебелина в разгънато състояние и почти незабележима гънка на дисплея.

Това повдига логичния въпрос: какво всъщност печели Apple, като създаде сгъваем модел с параметри, близки до тези на настоящите си телефони?

Find N5 например е продукт, който кара човек да се замисли докъде изобщо може да стигне олекотяването на подобни устройства.

Ако беше дори с петата част на милиметър по-дебел, може би щеше да е трудно да побере стандартен USB-C порт. (Гърман междувременно отбелязва, че Apple обмисля и бъдещи модели без никакви портове.)

Именно тук се крие същността на проблема: докато Apple все още експериментира с концепцията, конкуренцията вече предлага зрели, впечатляващи продукти.

При сегашното ниво на развитие на сгъваемите телефони е доста трудно да си представим, че можем да видим значителен технологичен пробив в близко бъдеще. Хардуерът вече е усъвършенстван до такава степен, че Apple най-вероятно ще предложи еволюция, а не революция.

Естествено, софтуерът на Apple остава ненадминат, а екосистемата ѝ няма аналог – една от причините, поради която милиони потребители остават верни на iPhone. Mac, iPad и Apple Watch също са категорични лидери в своите категории, а синхронът между тях е несравним с всичко, което сме виждали досега.

Когато обаче става дума за самия iPhone, нещата сякаш се променят, защото вече не е вярно, че Android устройствата изостават по хардуер или дизайн. Даже напротив.

Ако Apple иска отново да впечатли света със своите мобилни устройства – особено техноентусиастите – прозорецът за действие постепенно се затваря.