Елвин Гури: Най-важно е да се научиш как, а не какво да мислиш
Елвин е инвеститор и предприемач с успешен опит в областта на финансовите услуги. В момента е главен изпълнителен директор на EMP Invest, съветник на Empower Capital, фонд за рисков капитал, възлизащ на 16 милиона евро, създаден с помощта на финансиране от фонд Jeremie, България.
Завършва с отличие бакалавърската си степен по Приложна икономика и история в Американския университет в България (АУБ), започва кариерата си като одитор в Price Waterhouse в София. През октомври 1996 г. започва работа за Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) и изкарва над пет години, пътувайки между Лондон и София.
През 2001-2002 Елвин става съосновател на JetFinance International (JetFinance) – финансова институция за потребителски кредити. До продажбата ù на BNP Paribas през юли 2007 г., JetFinance се превръща в най-големият независим потребителски заемодател в Югоизточна Европа, като отпуска над 1.5 милиона заеми, възлизащи на около 500 млн. евро, на над 700 000 български физически лица.
Елвин активно подкрепя няколко образователни инициативи в България и Албания, включително Американския университет в България, Заедно в час, Джуниър Ачийвмънт – България, и Джуниър Ачийвмънт – Албания. Освен това той е и член на Националния икономически съвет на министър-председателя на Албания.
От януари 2016 г. Елвин ще бъде част от преподавателския екип на новия курс „Проект по социално предприемачество“ към Executive MBA програмата на Американския университет в България.
Вижте какво каза той в интервюто си за Profit.bg:
Какви са най-ценните знания, получени от Американския университет?
Това кои знания са най-ценни зависи от етапа на живота, в който се намираш. В един момент едни знания са ти по-важни, а в друг момент - други, особено в професионален план. Но все повече се убеждавам, след вече близо 20 години, че по-важните знания, които съм получил, са тези, които са ме накарали да мисля. Учих се как да мисля, а не какво да мисля.
Преживяванята в университета, не само ученето, но и живота извън университета, ме научиха да поемам отговорност за моя живот, което е не само предпоставка, но и необходимо условие да бъдеш предприемач. Човек трябва да приеме, че не може да прехвърля отговорността за събитията в своя живот на други хора. Това е най-важното, което съм научил от времето ми в Американския университет в България.
Разкажете ни повече за социалното предприемачество от гледната точка на преподавател.
Социалното предприемачество е една много нова дисциплина. Под наименованието социално предприемачество възприемаме опитите за разрешаване на всички онези проблеми, които изискват усилията на цялото общество. Пример за това са проблеми като глобалното затопляне, както и все по-голямата разлика между богатите и бедните в световен мащаб.
Начинът, по който живеем, това че все повече от пазарна икономика се превръщаме в пазарно общество, в което всичко се измерва с пари, показва, че голяма част от най-важните проблеми на обществото не могат да се разрешат само от правителството, само от бизнеса или пък само от гражданското общество.
Последната глобална икономическа криза показа, че да оставиш само на капитализма, или на банките, да се саморегулират, води до хаос и до катаклизми. Социалните предприемачи виждат разрешаването на тези проблеми в едно близко сътрудничество на трите основни елемента на обществото - гражданското общество, правителството и частния бизнес.
Това е днешното разбиране на социалното предприемачество. Но това не е нова идея. Откакто съществува човечеството, е имало социално предприемачество под различни форми. Може да е било под формата изцяло на филантропия, тоест да правиш добро без да очакваш нищо в замяна- от църквата до даренията - това е бил вид социално предприемачество.
Друг пример са разбиранията на квакерите и други движения от седемнадесети и осемнадесети век. Квакерите са изградили огромни бизнеси както в Англия, така и в Щатите. “Барклейс банк”, “Лойдс банк” и империята на Швепс, например, са бизнеси на квакери. Идеалът им се е състоял в това, че един собственик не може да бъде добър капиталист, ако не третира добре своите служители – което е и една от основите на социалното предприемачество.
С други думи, сегашното движение на социалното предприемачество има много здрави философски основи и история на стотици години, ако не и на хилядолетия. В сегашния си вид социалното предприемачество е много по-политически активно.
Не можем да разчитаме само на правителството, не можем да разчитаме само на бизнеса, не можем да разчитаме само на народа. Трябва да се съберем всички заедно. В противен случай не бихме могли да спрем проблеми като глобалното затопляне. Социалното предприемачество всъщност е сбор от много дисциплини - от бизнес до етика и морал, до управление на държавна администрация, до методите за събиране и канализиране на добрите емоции, добрите ценности на обществото с цел разрешаване на определени проблеми.
Какво е най-важното, което студентите ще научат от лекциите ви?
Почти по дефиниция социалното предприемачество е дисциплина, която включва много теми в обсъждането и в изучаването, което поражда и нуждата да анализираш много по-задълбочено. Това е в основата на курса, който ще започнем през януари месец.
Ще разглеждаме както това какво означава да си предприемач, така и значението на това да си социално ориентиран и ще обсъждаме вариантите, при които можем да съберем двете заедно в полза на обществото. Ще говорим още и за значението и за философските основи на това да бъдеш добър гражданин, за начините, по които можем да поставим морални основи в бизнеса, в правителството, в управлението на държавата.
Ценното на програмата на Американския университет в България е, че тя съчетава хора от много различни сфери на бизнеса, както от държавната администация, така и от частния бизнес, така и предприемачи, които са изградили собствен бизнес. Мисля, че ще се получи една наистина много интересна програма.
Моята цел и тази на другия професор в курса и мой бизнес партньор Том Хигинс е да съберем и да предоставим достатъчно информация от различни източници и различни подходи на социално предприемачество, така че да провокираме студентите да мислят за това как те биха могли да прилагат по-социално ориентирано предприемачество в своята работа в държавното управление, собствения си бизнес или в големите компании. Мисля, че ако успеем да осъществим това, ще бъде едно наистина голямо постижение.
Американският университет в България разширява учебната си програма в Executive MBA с включването на нов курс „Проект по социално предприемачество“.
Елвин Гури и Том Хигинс, инвеститор, съосновател на Yatoto и съуправляващ партньор на Empower Capital Fund, ще обменят опит, знания и умения със студентите от EMBA програмата за първи път през януари 2016 г.
Осъзнавайки трансформиращата роля на предприемачеството, Американският университет в България е изградил сериозни традиции в тази сфера. Предприемачът и преподавател Стийв Кайл, изпълнителен директор на Xentio и Mammoth, вече няколко години води курс по предприемачество на участниците в EMBA програмата на Американския университет в България.
По време на новия курс уникалният екип ще съветва, направлява и работи със студентите, за да вдъхнови проектите им по социално предприемачество. Участниците ще имат възможност да се възползват от знанията, практическия подход и опитът от бизнеса, който Гури, Хигинс и Кайл ще внесат в клас.