Кутия бонбони за $45: Великден ще е сладко-горчив за швейцарските шоколатиери
Новите мита на Тръмп и постоянно високите цени на какаото поставят индустрията пред сериозни изпитания относно пазара на реализация зад Океана
&format=webp)
Представителите на швейцарския бизнес, включително производителите на шоколад, сирене, часовници и други емблематични за страната стоки, са шокирани от твърдата американска позиция за митата и новата търговска война, която президентът Тръмп разпалва с пълна сила.
На шоколадовия фестивал Festichoc в Женева през уикенда тарифите, обявени миналата седмица, бяха една от най-горещо коментираните теми, съобщава Euronews.
Джули Джеймс, маркетинг мениджър на Canonica, женевски шоколатиер с три магазина в Сан Франциско, заяви, че компанията ѝ все още не е взела решение какви действия могат да бъдат предприети. „Ще изчакаме още малко, но това е шок за нас“, признава тя.
Настроението съвпада с цялостния подход на Швейцария.
Въпреки наложените 31% американски мита върху швейцарските стоки - доста повече от 20%, с които се сблъсква износът от ЕС, правителството засега подхожда предпазливо. То обаче предупреди за въздействието върху важни отрасли като часовници, кафе, сирене и шоколад.
„Увеличаването на търговското напрежение не е в интерес на Швейцария. Насрещните мерки срещу увеличаването на митата биха довели до разходи за швейцарската икономика, по-специално чрез оскъпяване на вноса от САЩ“, заяви правителството миналата седмица, като добави, че изпълнителната власт „не планира насрещни мерки в момента“.
Според официалните данни на страната, швейцарският износ за САЩ в събота е бил обложен с допълнителна тарифа от 10%, а от сряда - с още 21%.
САЩ са вторият по големина търговски партньор на Швейцария след ЕС, а американско-швейцарската търговия със стоки и услуги се е увеличила четирикратно през последните две десетилетия.
Правителството заяви, че Швейцария е премахнала всички промишлени тарифи на 1 януари миналата година, което означава, че 99% от всички стоки от САЩ могат да бъдат внасяни безмитно.
Междувременно, на Festichoc нетърпеливи купувачи разчупваха шоколадовите си блокчета с апетит и разглеждаха всякакви разновидности от фигурки на великденски зайци и яйца, без да изглеждат притеснени от новите търговски политики.
Джеймс от Canonica изразява надежда, че „лоялната клиентела“ в САЩ ще остане вярна, но допълва: „Поставям се на мястото на потребителя“ и осъзнава, че притискането на джоба може да разубеди много купувачи.
„Не виждам защо утре ще трябва да платя 45 долара за кутия шоколадови бонбони, за която днес бих платила 30 долара. Това все още е много сложен въпрос.“
Philippe Pascoet, друг производител на шоколад от Женева, посочва още един съществен проблем за индустрията - рязкото увеличение на цените на какаото през последните шест месеца и допълва, че американският пазар винаги е бил труден за по-малките производители.
„Тръмп иска да наложи данъци върху вносните продукти. Но винаги е било сложно да се изпрати шоколад в САЩ. Те искат да контролират какво се внася в страната, така че дори хората, които поръчват шоколад от нас онлайн, често се сблъскват с проблема, че той е блокиран на митницата.“
Швейцарската асоциация на шоколадовата индустрия Chocosuisse също изрази разочарование от митата, въпреки че все още може да разчита на вътрешния пазар.
Швейцарците са сред най-големите потребители на шоколад в света, като изяждат над 10 килограма годишно.
„Напълно неразбираемо е защо Швейцария е мишена на тези мита“, заяви Chocosuisse, добавяйки, че приема ситуацията „много сериозно“ и осъжда начина, по който американската мярка „удря силно нашите компании и представлява тежко бреме, което ще натежи на износа“.