Ако още не сте чували за дубайски шоколад - или нямате достъп до социалните мрежи, или „доброволно“ сте се изолирали от новините в медиите.

През последните месеци сладкото изкушение излезе далеч от границите на вайръл тенденция в Instagram и TikTok, и се превърна в потребителска мания, засягаща световната шоколадова индустрия.

Макар че оригиналът на продукта се предлага само и в Дубай, какаовите барчета с тревисто зелен пълнеж от паста с шамфъстък и кадаиф вдъхновиха производители и търговци от цял свят да създават версии с една единствена цел - бърза печелба от манията на желаещите да опитат „дубайски шоколад“.

Изделието е толкова популярно, че стимулира дори туристическата индустрия, тъй като най-горещите любители на сладкото хващат самолета до емирството, само и само за да се насладят на оригиналното изкушение, пише TimeOut.

Шоколадът с шам фъстък се нарежда на второ място в годишното проучване на Expedia като стока, заради която хората искат да пътуват. 17% посочват, че биха отишли до Дубай заради шоколада, който стана такъв феномен, че шейх Хамдан бин Мохамед Ал Мактум го получи като подарък със собствената си марка върху опаковката му.

Началото на една сладка история

Сладката история на дубайския шоколад започва през 2021 г. със създаването на FIX Dessert Chocolatier.

Основател на компанията е британско-египетската емигрантка в Дубай Сара Хамуда, на 38 години.

Тя се вдъхновява от апетита си за сладко по време на бременността и решава да създаде нещо повече от „типичния“ шоколад. Приготвя собственоръчно всяко парче Fix и рисува различни мотиви върху блокчетата.

„Отделяме много време и усилия и влагаме много любов в нашите барове“, казва Сара пред CNN и допълва, че това не е просто шоколадов бар: „Искаме да създадем преживяване.“

Изработени с изключително внимание и прецизност, ограничените доставки правят продуктите ѝ още по-търсени.

От 6 на ден до 100 в минута

Три години по-късно, Fix Dessert все още нямат личен или онлайн магазин, шоколадите могат да се поръчат единствено от приложението Deliveroo.

200-грамовите блокчета са на цена 20 долара, а продажбите започват в 17 ч. всеки ден. Поръчките са ограничени и обикновено се разпродават в рамките на няколко минути.

Сара смята шума около марката за „нереален“ и добавя, че дневните поръчки са нараснали от 6 на ден до 100 в минута.

Затова и лимитът на общите поръчки вече е сведен до 500 на ден.

„Честно казано, в нито един момент не съм си мислила, че това ще стане глобално“, разказва създателката на шоколада, която започва да получава съобщения и видео отзиви от клиенти по цял свят - от Канада, до Аржентина и Румъния, и споделя:

„Това, което се случва, е безумно.“

Къде е тайната

„За мен е много важно да поддържам качеството и съставките на нашите продукти“, споделя Сара и обяснява, че тайната на баровете е в характерната форма, която използва за оформяне на шоколада и пълнежа.

Различните вкусове са комбинация от солено и сладко с уникално хрупкава текстура за незабравимо изживяване - което променя правилата на играта в шоколадовия бизнес, включвайки уникалните близкоизточни вкусове, като фурми и кюнефе - традиционен арабски десерт, приготвен от кадаиф, шамфъстък, меко сирене и захарен сироп.

Международното население на Дубай също е вдъхновило някои от вкусовете, като например Mind your own Buiscoff - бял шоколад с хрупкав чийзкейк Лотос, или Cereously Chewsy - пмлечен шоколад с брауни с фъдж Nutella, крем и мюсли.

Художественото оформление, което е ядивно, цветно и уникално за всеки конкретен вид блокче, първо се рисува ръчно. След като дизайнът е направен, върху него се нанася разтопен шоколад.

Когато изсъхне, формата се запълва и затваря с още млечен шоколад.

Арабският шоколад побърка Европа

Манията по дубайския шоколад намира реално изражение в Германия, където миналата седмица в град Аахен се образува опашка от стотици клиенти, оборудвани със столове за къмпинг и дъждобрани пред магазин на швейцарския шоколадов гигант Lindt, съобщава AP.

Тълпите са привлечени от най-новия продукт в огромната гама от какаови асортименти - а именно вариант на Fix с крем от кадаиф и шамфъстък.

Целта на Lindt е да покаже, че близо 180-годишната компания може да се справи с конкуренцията на продукт, създаден от непрофесионален шоколатиер в арабско емирство, и да разшири границите на вековна индустрия, доминирана предимно от европейски компании.

„Това е шумотевица, тенденция в социалните медии, хората чакат на дълги опашки“, коментира 23-годишният Зи Ченг Лай, студент от Малайзия, на излизане от магазина на Lindt в Аахен. „Искаме да го изпробваме тук и да бъдем част от него.“

Lindt започна пускането на ограничен брой от 1000 от новите шоколадови блокчета в избрани магазини в Германия. Подобна кампания започна и в Швейцария, а асоциацията ChocoSuisse се надява, че сливането на десерти от Близкия изток с традиционен шоколад ще го направи по-привлекателен за вкусовете извън Европа - най-големият пазар на шоколад в света от поколения, допълва AP.

„Хубаво е, че все повече хора започват да харесват шоколад и да го консумират редовно - това разширява пазара на места като Азия и Близкия изток“, казва Роже Верли, директор на ChocoSuisse, в която членуват повечето швейцарски производители на индустриален шоколад.

Посетителите в магазина в Аахен изглеждат доволни, дори при сравнително високата цена от 14,99 евро за блокче.

Някои споделят, че просто искат да са част от тенденцията, като 20-годишният студент Еско Риек, който чака повече от три часа, за да опита шоколада.

„Тук съм, защото никога не съм бил на такова събитие и исках да преживея пускането на ограничена серия“.

Дефицитът на оригиналния продукт доведе до появата на много имитации и опити за създаването му в домашни условия, а отчаянието на феновете да го опитат създава и черен пазар, като блокчетата се появяват на завишени цени в държави, които не внасят оригинала.

Не и без TikTok

Как обаче един шоколад, предлаган от 2021 г., завладява света три години по-късно, при това само за броени дни?

Разбира се, всичко стига до TikTok.

На 19 декември 2023 г. Мария Вехера, инфлуенсър в социалната мрежа, известна с това, че опитва най-добрите храни в Обединените арабски емирства, публикува клип, в който опитва шоколадите Can't Get Knafeh of it, Mind Your Own Busicoff и Crazy Over Caramel на Fix Dessert Chocolatier.

Видеото става вайръл и събира 4,8 милиона харесвания и 74,2 милиона гледания. Създателката му подчертава изключителната хрупкавост на пълнежите, цветното изкуство от външната страна на шоколада и уникалните комбинации от съставки.

А звукът от хрупане предизвиква лавина от коментари и спекулции за зеления пълнеж от потребителите.

„Хрупкавостта на шамфъстъка…omg!“, пише един от тях. „Аз си мислех, че е гуакамоле“, допълва друг.

И така, Fix Dessert Chocolatier - или дубайският шоколад, се превръща в мания.

Създателката му все още е в еуфория от неочакваното разрастване на бизнеса и намеква, че съвсем скоро Fix официално ще се появи на международните пазари.

„Имаме много неща в процес на подготовка. Всяка тенденция има своя момент. Но мисля, че имаме още много какво да дадем и това е само началото за нас.“, допълва Сара Хамуда пред CNN.