McKinsey: 60% от банките по света са на ръба при следващата криза
Близо 60% от банките по света трябва да направят промени или ще имат сериозни затруднения при следващата криза, се казва в най-новия доклад за глобалната банкова индустрия на консултантската компания McKinsey & Company.
От компанията също така предлагат няколко начина, по които банките могат да станат по-устойчиви.
McKinsey & Company предупреди, че банките са все по-уязвими, тъй като не растат достатъчно бързо.
"Десетилетие след световната финансова криза признаците, че банковата индустрия е навлязла в късния етап на икономическия цикъл, са ясни: ръстът при обемите и брутните приходи се забавя, като ръстът на кредитирането е едва 4% през 2018 г. — най-ниският през последните пет години и със 150 базисни пункта под номиналния растеж на БВП," заявиха от McKinsey, добавяйки, че инвеститорското доверие към банките намалява.
От компанията също така очертаха ограничената възвръщаемост на собствения капитал, която не нараства в тон с техните разходи.
"Глобалната банкова индустрия наближава края на цикъла в less than ideal health, като близо 60% от банките генерират доходност под себестойността на собствения капитал," казва от McKinsey. "Продължителен икономически спад с ниски или дори отрицателни лихви би могъл да предизвика още по-големи поражения."
Как се случи това?
Много банки са изправени пред по-големи рискове заради "географията, мащабите, обособяването и бизнес модела," казват от McKinsey.
Доходността на американските банки е с 10 процентни пункта по-висока, в сравнение с тази на европейските им конкуренти, според консултантската компания.
По-големите банки генерират по-голяма доходност от малките, независимо дали става въпрос за "страна, регион и клиентски сегменти," се казва още в доклада, цитиран от Business Insider.
В глобален мащаб докладът анализира разликата между 40-те процента от банките, които създават стойност, и останалите 60%, които я унищожават и открива, че отговорът се свежда до три неща. Едното от тях е мястото, където банката развива дейност, което обяснява близо 70% от базисната оценка, като банките в САЩ генерират с близо 10 процентни пункта по-голяма доходност от тези в Европа.
Друга причина е мащабът, който в повечето случаи има връзка с по-голямата доходност. Третата е идиосинкратичното представяне, като някои от бизнес сегментите са почти неработещи.
Според McKinsey нишовите банки може би имат предимство пред конкурентите си. От компанията също така предупреждават, че бизнес моделът може да неутрализира други предимства.
Например банка, която се занимава с брокерски и дилърски услуги, разполага с подходящото местоположение и развива дейност в сферата на ценните книжа, където маржовете и обемите паднаха рязко в последните години, "все още не печели колкото цената на капитала."
Какво трябва да направят банките?
От McKinsey призовават банките да предприемат "смели ходове в края на цикъла" в подготовка за следващата рецесия.
Едно от предложенията е да разширят услугите, които предлагат, като пример за това могат да послужат Amazon и китайската застрахователна компания Ping An.
"В Китай Ping An изгради екосистема, която включва здравеопазване, автомобили, развлекателна дейност и туристически услуги, докато в САЩ Amazon предлага бизнеси, като банкови услуги (текущи сметки, кредитни карти, необезпечени заеми), като едновременно с това ги свързва със своята екосистема, която включва нефинансови продукти и услуги," казват от консултантската компания.
Банките също така не инвестират достатъчно, за да бъдат конкурентоспособни по отношение на по-новите играчи на пазара. Все повече клиенти се доверяват на големите технологични компании, като Amazon и Google, да осблужват финансовите им нужди, казват от McKinsey, но въпреки това банките харчат едва 35% от бюджетите си за иновации, в сравнение със 70% при финтек компаниите.
Банките също така трява да проучват нови начини за задоволяване на нуждите на клиентите, особено ако те пестят пари, казва McKinsey.
"Сливанията и придобиванията, както и партньорствата", могат също да им позволят да се задържат на повърхността, особено ако сключват сделки с финтек компании, които подобряват дейността им в технологично отношение и мащаба на дейността им.