Луксозните брандове с невиждан спад в продажбите заради COVID-19
Продажбите на луксозни облекла, бижута и козметични продукти се очаква да спаднат с почти една четвърт тази година поради пандемията, унищожила повече от шест години растеж в сектора.
Това показва проучване, публикувано от американската консултантска компания Bain, цитирано от БГНЕС.
Спадът изглежда е по-малък от прогнозата от 35%, която се очакваше тази пролет, тъй като китайският пазар се е възстановил, с близо една трета от продадените луксозни стоки в света.
Очаква се секторът да генерира приходи от 217 милиарда евро през тази година - с два милиарда евро по-малко от 2014 г. и с 64 милиарда по-малко от 2019 г., твърди компанията в полугодишно проучване, изготвено от италианската асоциация за луксозни стоки Altagama.
Това е първият спад в приходите на сектора на луксозните стоки след финансовата криза през 2009 г., когато индустрията претърпя 9% спад, от който се възстанови бързо през следващата година.
Оценките за времето за възстановяване от пандемията сега са несигурни, тъй като подновеното разпространение на коронавируса принуждава държавите да затворят отново магазините за търговия на дребно и да спрат пътуванията по целия свят.
Възстановяването на индустрията до голяма степен ще зависи от това кога ще има ваксина, каза Клаудия Д'Арпизио от „Bain“. Тя очаква перспективите да станат по-ясни през второто тримесечие на следващата година, когато ще бъде по-лесно да се разбере какви са разходите в Китай, какво е въздействието на стимулиращите мерки в САЩ и Европа и дали ще има промени в данъчната политика след президентските избори.
Ако президент е Джо Байдън, тези, които печелят повече, вероятно ще бъдат по-тежко обложени с данъци.
"През следващата година има много несигурност", каза Д'Арпизио. Печалбите на луксозните марки тази година се очаква да спаднат с цели 60% и да се възстановят само наполовина през следващата година.
Тъй като все повече хора по света трябва да останат вкъщи, продажбите на луксозно облекло спаднаха с 30% до 45 милиарда евро и на обувките с 12% до 19 милиарда евро.
Този спад е по-малък от предвиденото, тъй като продажбите на маратонки са се възстановили през втората половина на тази година. Потребителите в Азия са помогнали на луксозния сектор да смекчи спадът в продажбите на бижута до 15% или18 милиарда евро.
Пандемията ускорява промените, които вече са настъпили в сектора, включително преминаването към пазаруване онлайн, фокусът върху устойчивостта и диверсификацията на доставките, нарастващата роля на младите поколения и търговските експерименти с цифрови платформи.
"Пандемията елиминира оправданията за марки, които не усвояваха новите тенденции", каза Д‘Арпизио. Тя предупреди, че колкото по-дълго продължава кризата, толкова повече пари ще изгубят някои брандове, като някои ще затворят напълно, а други ще са принудени да се преструктурират.