Великобритания може да загуби инвестициите в сектора на автономните превозни средства (AV), а стартъпите да преместят тестовете си другаде, ако обещаните закони за регулиране на технологията не бъдат приети преди следващите избори, алармират местни стартъпи и застрахователни компании.

Reuters припомня, че въпреки визията на правителството страната да бъде световен лидер в областта на автономните технологии, понастоящем по британските пътища не е разрешено да се движат автомобили без водач, което затруднява стартиращите предприятия да пускат на пазара своите автомобили, а застрахователите - да оценяват рисковете от тях. Това е така, независимо от факта, че правителството на Обединеното кралство обяви още през август миналата година, че през настоящата парламентарна сесия, която се очаква да приключи тази есен, ще внесе законопроект, предвиждащ подробни разпоредби да бъдат въведени до 2025 г.

Но тази заявка все още остава в сферата на пожелателното, след като политически сътресения принудиха правителството да намали амбициите си за тази сесия, посочва информационната агенция и добавя, че, тъй като до януари 2025 г. предстоят национални избори, британската индустрия за автономна мобилност иска правителството да представи законодателството през следващата сесия. В противен случай има рискове то да се забави дълго, което носи много рискове за сектора.

Шофьорът, който никога не пие. Все повече хора искат да тестват робо таксиОсвен, че продължават да тестват колите си, компаниите в бранша непрекъснато развиват и нови модели
"Има възможност Обединеното кралство да бъде водещо поне в едно нещо", казва Клаудио Джинал, ръководител на операциите в Обединеното кралство и Ирландия на глобалния застраховател AXA, който смята, че технологията може да предотврати множество произшествия. "Който пръв започне да действа, ще има предимството да привлече инвестиции, умения и опит. Но ако сме втори или трети, защо хората да идват тук?"

Визията на британското правителство се основава на прогнозите, че до 2035 г. около 40% от новите автомобили ще могат да се управляват самостоятелно, а лидерството в областта на автономните технологии може да създаде до 38 000 нови квалифицирани работни места на пазар, което ще донесе на страната 42 млрд. паунда.

През декември министърът на транспорта Марк Харпър коментира, че в рамките на тази парламентарна сесия повече не се предвиждат законопроекти за транспорта, като не споменава и за отделен законопроект за автономните превозни средства в законодателната програма на министерството.

Азиатските лидери крачат уверено по пътя към автономната мобилностАко до началото на новия век на Азия се гледаше като на източник на евтина работна ръка, то глобализацията превърна страните от континента във водещи технологични сили
Иън Стюарт, който председателства транспортната комисия в парламента на страната, на свой ред заявява, че няма достатъчно време за подобен закон през тази сесия, но това може да се случи през следващата.

Липсата на подобно законодателство може да доведе до отстъпление на страната на този обещаващ пазар, което ще позволи на други държави като Франция, Германия и Обединените арабски емирства да излязат напред. В тези страни, както и в няколко американски щата, вече се въвеждат разпоредби, засягащи автономната мобилност.

Промяна на плановете

Затова и стартъпите активно лобират пред правителството за приемането на законопроекта, а застрахователите акцентират, че трябва да знаят кой носи отговорност, за да могат да застраховат автомобилите без водач. Те обаче се опасяват, че законопроектът за самоуправляващите се автомобили може да бъде изместен от други приоритети, които ще спечелят повече гласове в навечерието на изборите.

Бавният напредък на автономните коли е тест за търпението на инвеститоритеДоскоро сочената като революционна за индустрията технология вече не се радва на такава финансова подкрепа
"Трябва да видим, че законодателството се придвижва напред през следващата парламентарна сесия, за да стане то реалност", казва Кейти Фишер, търговски вицепрезидент в базираната в Лондон Wayve. "В противен случай ще бъдем принудени да се преместим на други пазари за разгръщане."

Досега Wayve е набрала около 260 млн. долара от разлинчни инвеститори, включително Microsoft.

Правителството на Обединеното кралство като цяло се счита за силно подкрепящо стартиращите компании в областта на самоуправляващите се автомобили, като неговият Център за свързани и автономни превозни средства е осигурил над 400 млн. паунда частно и държавно финансиране за повече от 90 проекта.

От законодателна гледна точка нещата също вървяха добре, след като миналата година два независими правителствени органа формулираха добре приети препоръки за закон за автономните автомобили, посочва още Reuters.

Ford направи рязък завой, който струва на компанията 2,7 млрд.долара Извън главоболията с Argo, Ford изпитваше и други проблеми през тримесечието. Компанията се сблъска с недостиг на доставки, което я остави с около 40 000 автомобила с липсващи части
Но агенцията цитира Ашли Фелдман, ръководител на програмата и политиката за транспорт и интелигентни градове в индустриалната група TechUK, който е категоричен, че забавянето ще принуди стартиращите компании да тестват и да започнат да генерират приходи на други места, тъй като за тях е важно бързо да стигнат до комерсиализация.

Пример за това е базираната в Бристол компания Fusion Processing, която наскоро стартира 14-километров тестов маршрут за автономен автобусен транспорт, свързващ Единбург и близкия град Файф, в партньорство с автобусния оператор Stagecoach, производителя на автобуси Alexander Dennis. Компанията иска да стартира търговски автобусни услуги без шофьор в Обединеното кралство през 2025 г.

"Ако това не се случи, тогава ще трябва да променим плановете си", заявява главният изпълнителен директор Джим Хътчинсън, което включва и изместване на тестовете в други държави.

Базираната в Оксфорд компания за AV софтуер Oxbotica е набрала около 225 млн. долара от инвеститори и работи по различни проекти с много клиенти, сред които BP и британската група за онлайн супермаркети и технологии Ocado. Нейният основател Пол Нюман е оптимист, че правителството ще приеме обещания законопроект, но в същото време е и той смята, че, за да не се стигне до проблеми, е "изключително важно това да стане много, много скоро".