Миналата година XPENG AEROHT представи Land Aircraft Carrier - голям камион с летящ двуместен пътнически електрически дрон вътре. Летящият апарат може да се отдели от камиона, като позволява на хората се качат в него и да го управляват.

Брайън Гу, съпредседател на Xpeng, казва пред CNBC, че превозното средство ще бъде достъпно за предварителна поръчка тази година, добавяйки, че компанията се надява да достави устройството през 2026 г.

"Причината да сме толкова уверени е, че проектираме това превозно средство за използване не в градските центрове, а за покрайнините в живописните райони, където ще работим с общините за създаване на летящи паркове и летящи зони", отбелязва Гу.

Тази година Xpeng заяви, че летящият автомобил в момента преминава през процес на сертифициране от китайския авиационен регулатор.

Срокът за доставка през 2026 г. е малко по-късен от целта за четвъртото тримесечие на 2025 г., която производителят беше обявил по-рано.

Гу посочва, че пътниците няма да се нуждаят от специален лиценз за управление на превозното средство. Причината за това е именно целта то да бъде ограничено за извънградски райони.

"За приближаването към градовете ще са необходими специални лицензи и ще е много по-сложно да се получи одобрение за това."

"Освен за лична употреба, модулният летящ автомобил има потенциал и за обществени услуги, като например аварийно спасяване, като ефективно задоволява както обществени, така и частни нужди", казва пред China Daily вицепрезидентът на Xpeng Циу Мингцуан.

"Истинското навлизане на летящите автомобили в градския въздушен трафик може да отнеме известно време - вероятно 10 или 15 години, добавя той.

Xpeng вече продава електромобили в Нидерландия, Норвегия и Германия и има планове да влезе и на други европейски пазари, включително Италия и Великобритания. По-рано тази седмица компанията заяви, че влиза на френския пазар въпреки очакваните мита.

Последните проучвания показват, че на Китай се падат 50% от всички модели летящи автомобили (eVTOL) в света, което е много повече от 18% в САЩ и 8% в Германия. Тази значителна преднина може да се отдаде на напредналите технологии на страната, свързани с електромобилите, особено в областта на батериите.

С подкрепата на местните правителства за т.нар. икономика на малките височини китайските производители като Xpeng, Ehang, Guangzhou Automobile Group, Geely и техните филиали се надпреварват да завоюват голям дял от нововъзникващия пазар.

Сред тях регистрираната на Nasdaq Ehang получи разрешение за масово производство на своите летящи превозни средства в началото на април.