Днес започва Европейското първенство по футбол в Германия и надали има по-удобен момент за страната да е домакин на подобен форум. Може би не от гледна точка на спортната форма на “маншафта”, който е преживявал и много по-добри времена, но със сигурност по отношение на икономическите ползи, вървящи ръка за ръка с подобни спортни събития.

Също като националния отбор на страната, през последните години германската икономика преживява тежки времена. Пандемията, кризата в имотния и строителния сектор и преходът, който страната предприе, след като прекъсна дългогодишните си енергийни връзки с Русия са само част от проблемите, довели до това стожера на ЕС отново да се заговори като за “болния човек на Европа”, а крайната десница в лицето на “Алтернатива за Германия” да стане втората по сила партия в страната - нещо, немислимо доскоро.

В същото време през тази година се очаква най-голямата икономика в Европа да нарасне с едва около 0,3% - значително по-бавно от други големи индустриализирани страни, а Михаел Грьомлинг от Германския икономически институт (IW) посочва пред Reuters:

„Опитът от Световното първенство през 2006 г. показва, че големите спортни събития не са икономически фойерверки“.

И все пак най-големият европейски футболен форум идва с много надежди. И то не само за германския бизнес.

Какво очаква Германия?

Турнирът, който ще се проведе от 14 юни до 14 юли 2024 г., ще доведе милиони фенове на стадионите в Германия, включително в големи градове като Берлин, Мюнхен и Кьолн. Този приток на посетители представлява уникална възможност за различни сектори на германската икономика - от туризма и хотелиерството до търговията на дребно и пивоварната промишленост.

Хотелиерството

При налични 2,7 милиона билета за събитието, градовете в Германия имат пълното право да очакват рязък скок на посетителите - дотолкова, че според някои прогнози 2024 г. може да бъде рекордна година за туризма в страната. Този ръст на туристите ще бъде от значителна полза за хотелите, ресторантите и другите доставчици на туристически услуги. Историческите данни подкрепят този оптимизъм - по време на Световното първенство по футбол през 2006 г., на което Германия също беше домакин, се наблюдаваше значителен ръст на туристическата индустрия и свързаните с нея приходи.

Производството на бира

Големите спортни събития обикновено водят до повишена консумация на храни и напитки и Евро 2024 вероятно няма да е изключение. Германската асоциация на пивоварите очаква продажбите на бира да се увеличат по време на турнира, което отразява тенденцията, наблюдавана при предишни големи спортни форуми. Например по време на Световното първенство по футбол през 2006 г. продажбите на бира са се увеличили с около 5%.

Като се има предвид, че 2023 г. беше трудна година за германската бирена индустрия - 4,5% спад в продажбите - очакваното повишение по време на Евро 2024 ще бъде добре дошло за всички нейни представители.

Търговия на дребно и потребителски разходи

Големите спортни събития също така могат да стимулират търговията на дребно, макар и с някои уговорки. Въпреки че събития като Световната купа, Олимпийските игри или Европейското първенство могат да доведат до увеличаване на потребителските разходи за конкретни стоки - като нови телевизори или допълнителни количества бира - тези разходи често са за сметка на други.

Потребителите могат да изберат по-достъпни хранителни продукти от магазините, вместо да се хранят в ресторанти, или да си останат вкъщи и да гледат мачовете по телевизията, вместо да отидат на кино. Ето защо, въпреки че секторите за търговия на дребно, свързани с турнира, най-вероятно ще получат тласък, общите потребителски разходи могат просто да се пренасочат, а не да се увеличат драстично.

Дългосрочни инвестиции и инфраструктура

Едно от трайните предимства от домакинството на голямо спортно събитие са дългосрочните инвестиции в инфраструктурата. Подготовката за Евро 2024 включваше модернизиране на стадиони, транспортни мрежи и други съоръжения. Тези подобрения не само подпомагат провеждането на турнира, но и оставят трайно наследство за местните общности. Подобрената инфраструктура може да привлече бъдещи събития и туризъм, осигурявайки устойчиви икономически ползи след края на турнира.

По-широко икономическо въздействие и предизвикателства

Въпреки положителното въздействие върху конкретни отрасли цялостното икономическо въздействие на провеждането на Евро 2024 може да не бъде панацея за местната икономика. Водещи икономисти очакват тя да изпадне в стагнация през второто тримесечие на годината, което съвпада с първата половина на турнира. Икономическият тласък от туризма и потреблението може да се окаже недостатъчен, за да компенсира по-широките икономически предизвикателства. Независимо от това турнирът се очаква да подобри имиджа на Германия и да повиши настроенията на потребителите - особено ако националният отбор се представи добре. Това "емоционално завръщане" може да повлияе положително на икономиката, като насърчи по-оптимистична бизнес и потребителска среда.

Но не трябва да се забравя, че провеждането на такова мащабно събитие не е лишено от предизвикателства и разходи. Финансовата тежест на изграждането и модернизирането на съоръженията може да бъде значителна и винаги съществува риск от превишаване на разходите. Освен това, ако не се управлява внимателно, част от новата инфраструктура може да не се използва пълноценно след края на събитието, което ще доведе до загуба на ресурси.

Не на последно място, съществува и потенциал за негативна публичност при възникване на проблеми със сигурността или логистиката, която би могла да неутрализират някои от очакваните икономически ползи.

И все пак според ново проучване на института Ifo в Мюнхен показва, че Евро 2024 ще донесе на Германия допълнителни 1 милиард евро от чуждестранните посетители. Това ще повиши икономическото производство на страната с около 0,1% през второто тримесечие.

"В началото на Световното първенство по футбол в Германия през 2006 г. пристиганията и нощувките на чуждестранни гости се увеличиха съответно с 25%", коментира Героме Волф, изследовател от института Ifo, цитиран от POLITICO. "Ако вземем това за основа на Европейското първенство през 2024 г., можем да очакваме повече от 600 000 допълнителни чуждестранни туристи и 1,5 милиона допълнителни нощувки по време на първенството".

Какво очаква УЕФА?

Както стана ясно в началото, Германия далеч не е единствената, която възлага големи надежди на Евро 2024 в икономически план. Това важи с пълна сила и за УЕФА, тъй като с футболния форум стартира и двуетапният финансов план на организацията за попълване на засегнатите ѝ от пандемията парични резерви. УЕФА очаква приходи в размер на около 2,5 млрд. евро от излъчвания и спонсорски договори, както и от продажби на билети и лицензи от провеждането на турнира.

Управляващият европейски футболен орган прогнозира през април, че близо половината от приходите от Евро 2024, около 1,2 млрд. евро, ще бъдат печалба за финансиране на голяма част от работата му и субсидиите за развитие през следващите четири години, както и за попълване на резервите му. Още повече, че разходите за организиране на турнира включват стотици милиони евро под формата на награден фонд за 24-те отбора и плащания на дневни ставки на клубовете, чиито играчи са избрани за националните гарнитури.

Със сигурност беше време Германия да бъде домакин на най-значимото събитие на УЕФА - 36 години след като Западна Германия прие Евро '88 с осем отбора, една година преди падането на Берлинската стена. Но когато членовете на изпълнителния комитет на УЕФА гласуваха през септември 2018 г. да изберат страната пред Турция, в съзнанието им със сигурност не се въртеше възможността светът да бъде ударен от пандемия.

УЕФА определя базово ниво на комфорт от 500 млн. евро в парични резерви, а в сметките си имаше 575 млн. евро преди пандемията да удари в началото на 2020 г. В най-новите си отчети за финансовата 2023 г. обаче този резерв беше едва 360 млн. евро.

"Най-ниската точка вече е достигната", заяви финансовият директор на организацията Йозеф Колер пред представителите на нейните 55 федерации членки през февруари на годишния ѝ конгрес, проведен в Париж, добавяйки, че именно започващото днес европейско първенство ще бъде началото на оттласкването от дъното.

Шампионската лига и другите клубни състезания печелят повече пари - около 3,5 млрд. евро през този сезон - но те се връщат предимно на клубовете под формата на наградни фондове. Делът на УЕФА от 6,5% от т.нар. нетни приходи след удръжките е по-малко от 200 млн. евро всяка година.

Сред 13-те спонсори на УЕФА за Евро 2024 са водещи играчи в спортната индустрия като Adidas и Coca-Cola, но в списъка са и Туристическият борд на Катар, както и две дъщерни дружества на Alibaba и три технологични компании от Китай. Обикновено УЕФА предпочита безплатните телевизионни оператори в Европа да предават мачовте на националните отбори, за да помогне те да бъдат част от ежедневието на всички държави, а приходите, които телевизионните права осигуряват, са в основата на програмата HatTrick, която УЕФА плаща на всяка от своите страни членки за строителни проекти, оперативни разходи, управление на националните отбори и развитие на детско-юношеските школи.

"Всяка от нашите асоциации членки има право да получи до 17 млн. евро през четиригодишния цикъл на програмата от юли 2024 г. до юни 2028 г.", коментира УЕФА за основното си финансиране, което е на стойност повече от два пъти по-голяма от това, което европейските федерации получават от ФИФА.

Наградният фонд в размер на 331 млн. евро ще бъде разпределен между 24-те национални федерации, участващи на Евро 2024, като шампионът ще получи 28,5 млн. евро, ако спечели всичките си мачове. Едновременно с това повече от 600 клуба, предимно в Европа, но и някои в световен мащаб, включително в Саудитска Арабия, ще получат плащания от УЕФА от фонд на стойност 240 млн. евро, предназначен за клубовете за освобождаване на техни играчи.

Цялата тази статистика показва само едно - УЕФА се нуждае от приходи и стиска палци очакванията ѝ за финансовите постъпления от Евро 2024 да се сбъднат.

Какво очаква зелената общност?

Като цяло футболът е бизнес, в който се отделят много въглеродни емисии. Стадионите, които консумират много енергия, са осветени, отоплявани и охлаждани, а тревната настилка се поддържа готова за игра с огромни количества вода. Огромни групи от фенове пътуват, за да подкрепят своите отбори. Всичко това прави така, че големите международни първенства, които продължават няколко седмици, причиняват толкова голяма вреда на световния въглероден бюджет, колкото малка държава като Барбадос, например, причинява за една година.

Сега обаче зелената общност очаква Евро 2024 да бъде малко по-различно.

Железопътни връзки до сърцето на Европа

От самото начало устойчивото развитие заемаше централно място в кандидатурата на Германия за домакинство на първенството. А това, че страната се намира в "сърцето на Европа", е централен стълб за концепцията на местната футболна асоциация за устойчивост на Евро 2024. Особено след като форумът Евро 2020, който беше отложен за 2021 г. заради пандемията и се проведе в 11 различни държави, предизвика множество критики заради въздействието върху климата на свързаните с него международни пътувания.

Въпреки че тази година всички мачове ще се проведат в Германия, около 80% от въглеродния отпечатък на първенството се очаква да бъде причинен от транспорта, тъй като фенове се стичат от целия континент, а и извън него. По време на първата фаза на продажбите през октомври 2023 г. бяха подадени над 20 милиона заявки за билети от общо 206 държави.

Затова УЕФА субсидира 25-процентна отстъпка за Interrail – вид билети, които дават възможност на притежателите им да използват почти всички влакове в Европа, за да изкуши притежателите на билети за Евро 2024 да се откажат от нискобюджетните авиокомпании - както и билет за 29 евро за пътуване между градовете домакини. Железопътният оператор Deutsche Bahn пък обеща 10 000 допълнителни места в дните на мачовете във високоскоростните влакове ICE. Междувременно паркирането на автомобили ще бъде силно ограничено.

Германската футболна асоциация, от своя страна, заяви, че е планирала мачовете на Евро 24 така, че да сведе до минимум пътуванията на отборите по време на груповата фаза, и изисква от тях да разработят свои собствени планове за намаляване на вредните емисии, включително използването на превозни средства с ниски такива.

Ефективни стадиони и вегетариански братвурст

Ако транспортните връзки и удобното географско положение на Германия ѝ дадоха екологично предимство пред конкурента Турция, то същото важи и за нейните стадиони. Докато Турция се нуждаеше от цялостно преустройство на два обекта, Германия вече разполагаше с парк от енергийно ефективни стадиони.

В концепцията си за устойчивост местната футболна асоциация заяви, че ще продължи да намалява емисиите, като ограничи осветлението на прожекторите и потреблението на енергия в медийните центрове. На стадионите и в централата ще се използва възобновяема енергия, а там, където се използват генератори, те ще бъдат "най-съвременни и екологични". Обещани са и мерки за намаляване на потреблението на вода.

В същото време вегетариански алтернативи ще се предлагат заедно с традиционния братвурст по време на мач - с малки, рециклируеми опаковки.

Наследство, съобразено с климата

Международните спортни събития са момент, в който държавите домакини могат да покажат своите ценности пред световната публика. Но разходите на държавите домакини означават, че те трябва да оставят и местно наследство. Олимпийските игри в Париж - който, подобно на Германия, не строи нови големи съоръжения - например, бяха възможност да се ускорят плановете за нови велосипедни алеи и пешеходни зони, да се съживи запустелият регион Сена-Сен-Дени в близост до френската столица и да се превърне замърсената Сена във воден път.

Бюджетът на Евро 2024 е малка част от този на Олимпийските игри, но подобно на Париж той има за цел да остави Германия малко по-зелена - или поне да остави германските футболни стадиони и инфраструктурата в градовете малко по-ориентирани към запазването на климата.

Всяко малко подтикване - от влизането в системата за билети на Deutsche Bahn до връщането на пластмасовата чаша от бира - е част от усилията за промяна на навиците във футболната култура.

Това са само част от екологичните аспекти на Евро 2024, но дори те дават достатъчно надежда на зелената общност, че футболът се променя в посока, значително по-благоприятна от гледна точка на климатичните промени и въглеродния отпечатък на най-обичаната игра в света.