Режим на оцеляване: Нефтопреработвателите в Европа и Азия се задъхват
Натрупването на капацитет в Китай и високите енергийни разходи на Стария континент понижават маржовете в сектора две поредни години
Производителите на нефтохимически продукти в Европа и Азия са в режим на оцеляване, тъй като годините на натрупване на капацитет в най-големия пазар Китай и високите енергийни разходи в Европа понижават маржовете в продължение на две последователни години, принуждавайки ги да се консолидират.
Слабостта на сектора е притеснителна за световната петролна индустрия, която очаква нефтохимическите продукти да продължат да носят печалби, тъй като търсенето на транспортни горива ще намалее през следващите години в резултат на енергийния преход.
Големите производители в Азия и Европа продават активи, затварят по-стари заводи и преоборудват съоръженията, за да използват по-евтини суровини, като етан, вместо нафта, за да намалят разходите, казват ръководители и анализатори от сектора.
Производителите ще трябва да продължат да консолидират капацитета си за производство на етилен и пропилен, тъй като се очаква свръхпредлагането да продължи с години, а в Близкия изток и Китай все още се пускат в експлоатация нови заводи, дори когато китайската икономика се задъхва. Етиленът и пропиленът, произвеждани от петролни продукти, са основни суровини за производството на пластмаси, промишлени химикали и фармацевтични продукти, широко използвани в ежедневието.
Консултантската компания Wood Mackenzie изчислява, че около 24% от световния нефтохимически капацитет е застрашен от постоянно затваряне до 2028 г. на фона на слабите маржове.
"Очакваме рационализацията в Европа и Азия да продължи и през този цикъл", коментира пред Reuters Ерен Четинкая, партньор в McKinsey & Company. Той очаква, че настоящият спад ще продължи по-дълго от обичайните пет до седем години заради продължителното натрупване на мощности, особено в Китай.
Производителите в Азия са изправени пред най-тежките перспективи, като свръхпредлагането вероятно ще се запази, тъй като някои компании вероятно няма да ограничат производството на нови единици и заводи, които са интегрирани с по-широки операции.
"От 2022 г. насам обаче редица фактори направиха бизнес средата по-трудна - включително спадащото вътрешно търсене, както и драстичното свръхпредлагане за сметка на стартиралите нови производствени мощности в Китай и други части на Азия", посочват от Mitsui Chemicals в изявление през април.
Очаква се маржовете при производството на пропилен в Азия да излязат на червено през тази година, като загубите ще бъдат средно около 20 долара на метричен тон, изчислява консултантската компания Wood Mackenzie.
В Европа се очаква маржовете на печалба да се повишат спрямо миналата година и да достигнат близо 300 долара за тон през 2024 г., но това е с 30% по-малко, отколкото преди две години.
За разлика от тях, тези на пропилена в САЩ се очаква да се повишат с 25% до около 450 долара на тон през 2024 г. Американските производители са изолирани от кризата заради изобилното предлагане на местни суровини, получени от по-евтините течни природни газове, като например етана, обяснява анализаторът на WoodMac Кай Сен Чонг.
Азиатските производители търсят нови пазари
В Азия тайванската Formosa Petrochemical е затворила две от трите си фабрики за крекинг на нафта за една година, докато малайзийската PRefChem, обединение между Petronas и Saudi Aramco, държи инсталациите си затворени от началото на тази година.
Въпреки това производителите в Южна Корея и Малайзия поддържат високи нива на работа на фона на загубите, тъй като техните заводи са интегрирани с петролни рафинерии. Поради това те не могат да затворят или продадат губещите си нефтохимически предприятия, без това да се отрази на производството на други продукти, твърдят източници от индустрията.
"Портфейлите на повечето компании са интегрирани и балансирани. Ако искате да ги консолидирате, трябва или да убиете силните страни на едната компания, или да се отървете от тези на другата", казва служител в голяма южнокорейска държавна интегрирана рафинерия. "Но не мисля, че ще бъде лесно за корейските преработватели да го направят без ясни печалби".
Тъй като производството и износът от Близкия изток, Китай и САЩ нарастват, компаниите проучват развиващите се пазари като Индия, Индонезия и Виетнам, за да продават излишните си доставки.
"По-малкият брой нови мощности и нарастващият апетит за полимери и химикали ще направят Индия един от най-привлекателните пазари в световен мащаб", посочва пред Reuters Наванит Нараян, главен изпълнителен директор на индийската Haldia Petrochemicals.
Освен че търсят нови пазари, японските и южнокорейските производители на нефтохимически продукти проучват нишови проекти за увеличаване на маржовете чрез производство на нисковъглеродни и рециклируеми пластмаси, които биха могли да достигнат по-високи цени, тъй като търсенето на по-екологични продукти нараства. Mitsubishi Corp работи с финландската компания Neste за разработване на възобновяеми химикали и пластмаси. Sumitomo Chemical иска да произвежда продукти, използващи технология за рециклиране на полиметилметакрилат, за да прави пластмаси, които имат по-малко въглеродни емисии от традиционните продукти.
Рационализацията в Европа се засилва
В Европа е в ход процес на рационализация, след като Saudi Arabian Basic Industries Corp (SABIC) и Exxon Mobil Corp обявиха планове за окончателно затваряне на някои заводи поради високите разходи.
SABIC например модернизира съоръженията си в Европа и Обединеното кралство, за да преработва повече етан, който е по-евтин от нафтата. Етанът, чиято цена се определя от природния газ, обикновено е по-евтин от нафтата, произвеждана от петрол. SABIC притежава крекинг инсталации с гъвкаво захранване, които могат да използват като суровини нафта, етан и втечнен нефтен газ (LPG).
Чонг от WoodMac коментира, че промяната се дължи главно на високите енергийни и производствени разходи и слабото търсене в региона на фона на слабия икономически растеж през последните няколко години.
Гигантът LyondellBasell, със седалище в Хюстън, който продаде американските си нефтохимически активи през май, проучва всички възможности в Европа.
"Пазарните условия в Европа се очаква да бъдат предизвикателни в дългосрочен план", категоричен е говорител на компанията.