Премиерът на Италия Джорджа Мелони изглежда намери идеална мишенa в икономическия си патриотичен поход.

През последните месеци кабинетът ѝ навлезе в широк спектър от конфликти със Stellantis – наследник на емблематичния италиански производител на автомобили Fiat и един от най-големите производители в света, собственик на редица марки – от Alfa Romeo, през Peugeot, Citroën, Jeep, до Maserati.

Според правителстовото обаче, гигантът не инвестира достатъчно в Италия, пише в анализ по темата Politico.

Още по времето, когато беше депутат, Мелони придоби слава на един от най-яростните противници на френско-италианското сливане между Fiat-Chrysler и Peugeot PSA, от което се роди Stellantis през 2021 г.

Тогава тя предупреди, че сделката е опасно френско поглъщане на италианска перла в короната, подклаждащо вечното икономическо съперничество между двете страни.

Сега, когато е на власт, десният премиер засилва борбата срещу Stellantis в името на икономическия патриотизъм, като принуди компанията да промени името на нов модел Alfa Romeo, произведен в Полша, както и да премахне брандирането с италиански флаг на автомобилите, произведени в Мароко.

Въпреки че значителна част от заводите на компанията са извън Италия, Stellantis в момента е единственият голям производител на автомобили, останал на Ботуша. Групата притежава всички легендарни марки с изключение на Ferrari, която е независима компания, и Lamborghini, която е собственост на германската Audi.

И докато напрежението между правителството и Stellantis не спира да тлее, Рим настойчиво ухажва китайските производители да отворят заводи в страната.

„Трябва да имате смелостта да критикувате решенията, взети от собственика и ръководството на Stellantis, когато са в противоречие с италианските интереси“, заяви Мелони по-рано тази година, критикувайки Stellantis за това, че е регистриран в Нидерландия и твърдейки, че при стратегическите избори на компанията, Италия е ощетен играч, тъй като френските акционери са по-влиятелни.

Това е само една от многото правителствени атаки срещу компания, която е в центъра на италианската политика и обществен дебат повече от век. Преди да се превърне в мултинационална група с фабрики навсякъде по света, Fiat се сблъсква с икономически възходи и падения, редовно получавайки щедри държавни субсидии и предизвиквайки критики срещу своя акционер-основател, влиятелното семейство Аниели, допълва още Politico.

„Stellantis е идеален враг за Мелони“, казва политологът Лоренцо Кастелани. „Това е група, която премести производството си, въпреки че получи голяма финансова подкрепа. Тя лесно може да бъде обвинена в недостатъчен патриотизъм“, смята той, добавяйки, че Мелони губи битката срещу автомобилния гигант, тъй като Италия няма реални начин да го принуди да инвестира в страната.

Правителството и Stellantis се ангажираха да произвеждат 1 милион превозни средства годишно в Италия.

Но както управляващите, така и синдикатите казват, че Stellantis не спазва това обещание. Производството е намаляло с над 25% през първата половина на годината в сравнение с 2023 г., според синдикатите. През същия период нетната печалба на компанията също намалява почти наполовина на годишна база, от 10,9 млрд. евро на 5,6 млрд. евро.

След сливането с френската PSA компанията съкрати над 10 000 работни места в Италия, най-вече чрез насърчаване на по-възрастните работници да се пенсионират.

Тази година няколко производствени линии в Италия, включително за производство на автомобили Fiat 500 и Maserati, бяха спрени, след като заплатите на персонала бяха орязани по т.нар. „cassa integrazione“, краткосрочна схема за субсидиране.

Освен че критикува Stellantis за липсата на инвестиции в Италия, Мелони забрано на компанията да показва италианската си „кръвна линия“, докато произвежда в чужбина.

През пролетта митническата и финансовата полиция на Италия конфискува 134 броя от модела Fiat Topolino, нов електрически градски автомобил, произведен от Stellantis в Мароко, защото имаха стикер с италианския флаг, което според италианските власти може да подведе купувачите относно произхода.

През юни съдия временно постанови, че дори името на модела "Topolino" и "Topolino Dolcevita", погрешно предполага, че колата е произведена в Италия, тъй като са препратки към емблематичен стар модел Fiat и към легендарния филм на Федерико Фелини.

Автомобилите все още са блокирани на пристанището в Ливорно.

„Законът е еднакъв за всички“, коментира министърът на индустрията Адолфо Урсо, добавяйки, че „фалшивите указания“ подвеждат потребителите и са в ущърб на италианските компании.

Аферата Fiat Topolino повдига правни спорове, тъй като Stellantis никога не е твърдял, че колата е произведена в Италия. „Дори самото присъствие на италианския флаг се приравнява на „Произведено в Италия“ и се санкционира, дори компанията да има италиански произход“, отбеляза Енцо Мараса, партньор в адвокатската кантора Portolano Cavallo, който не участва в това частен случай.

По-рано Рим забрани на Stellantis да наименува нов модел на Alfa Romeo, произведен в Полша, като „Milano“, с аргумента, че даването на името на северния град на автомобил, произведен в чужбина, би било незаконно. Stellantis накрая промени името на "Junior".

Подобно на своите предшественици, правителството на Мелони се опитва да убеди Stellantis да продължи да произвежда в Италия, като предлага финансова подкрепа на купувачите на автомобили с ниски емисии.

Италия планира да вложи 750 милиона евро през 2025 г. и 1 милиард евро годишно от 2026 г., обяви министърът на индустрията след среща с автомобилната индустрия. Той допълни, че от догодина само превозни средства, частично произведени в Европа, ще отговарят на условията за бонуси.

Междувременно, при първата си официална визита в Китай през юли Мелони подписа няколко споразумения за сътрудничество, включително за електроавтомобили.

Страната вече преговаря с китайски производители за изграждане на фабрики в Италия и, според Reuters, преговорите с Dongfeng за фабрика са в напреднал стадий. Делегация от длъжностни лица от министерството на индустрията на Италия ще пътува до Пекин през втората половина на август, за да обсъди допълнително въпроса, според говорител на министерството.

Офанзивата вече дразни Stellantis, като главният изпълнителен директор Карлос Таварес предупреди, че отварянето на вратата към китайските производители би имало „значителни социални последици“.

Правителството има възможност да предостави на китайските производители някои исторически италиански марки, включително Autobianchi и Innocenti, които в момента са собственост на Stellantis, според италианския всекидневник Il Sole 24 Ore. Прехвърлянето ще бъде възможно благодарение на току-що приет указ, който ще позволи на управляващите да вземат контрол на марки, които не са били използвани повече от пет години.

„Флиртът с други производители не е лоша идея“, но е малко вероятно китайските производители да заменят Stellantis засега, обяснява транспортният икономист Андреа Джуричин, отбелязвайки, че Италия не е идеална инвестиционна дестинация за производителите, отчасти поради високите транспортни разходи.

Stellantis не отговори на запитването за коментар по темата.