През последното тримесечие часовниците са една от най-лошите категории за водещите европейски компании в областта на лукса.

Richemont, която е собственик на Cartier, както и на Vacheron Constantin, заяви, че продажбите на специализираните ѝ часовници са спаднали с 13% на годишна база през трите месеца до юни. LVMH обяви, че приходите на подразделението за часовници и бижута са спаднали с 4% за периода, докато продажбите на Hermès, са намелели с 4,9%.

Бизнесът с часовници се характеризира с необичайно динамичен пазар на втора употреба. Всяка година се продават чисто нови луксозни бройки на стойност около 50 млрд. долара.

Според консултантската компания Bain & Co., през 2023 г. продажбите на луксозни стоки втора употреба ще възлизат на едва 12% от тези на първичния пазар. Часовниците са склонни да запазват стойността си по-добре от други видове луксозни продукти, а уебсайтове като Watchfinder.com направиха търговията втора употреба по-лесна и по-прозрачна.

Но напоследък луксозните марки са загубили два източника на търсене. Потребителите, които похарчиха излишните си спестявания за скъпи часовници по време на пандемията, се отдръпнаха, след като се върна възможността за други удоволствия, като например пътувания, пише The Wall Street Journal.

Спекулантите също се отдръпват. За известно време луксозните часовници бяха обявени за нова гореща алтернативна инвестиция. Според Чарлз Тиан, основател на WatchCharts.com, много „крипто брота“ диверсифицираха портфейлите си, като купуваха и обръщаха шикозни часовници.

Търговията беше доходоносна за труднодостъпните модели, защото колекционерите бяха готови да платят скъпо, за да прескочат списъците с чакащи в магазините на марките. В пика на лудостта по луксозните часовници през март 2022 г. Rolex Daytona може да бъде купен нов за $14 550 и веднага препродаден за $47 000 долара на вторичния пазар, показват данни от WatchCharts.com.

Този модел все още струва по-скъпо да се купи втора употреба, отколкото нов, тъй като марката поддържа изкуствено ниско предлагане, но арбитражът е по-малко привлекателен сега, когато премията за препродажба се е свила до 43%.

Наличните запаси на уебсайтовете за препродажба на часовници нараснаха. На този фон брой на Rolex, който през 2021 г. се продаваше за по-малко от три седмици, сега стои на пазара повече от три месеца, посочва WSJ. Времето за изчакване е още по-дълго за Patek Philippe, чиято препродажба в момента отнема средно около половин година.

Добрата новина за ценителите на часовници е, че вече не е необходимо да се конкурират със спекулантите, за да се сдобият с редки модели в магазините на марките. Купувачите все още не могат да закупят някои бройки веднага, но списъците с чакащи стават все по-кратки.

Марки като Patek Philippe, които имат натрупани поръчки, могат да разчитат на отложеното търсене, за да запазят продажбите си стабилни по време на този спад. Перспективите за по-малко търсените производители, като притежаваните от LVMH TAG Heuer и Hublot, са по-смесени.

Сериозните колекционери на часовници следят отблизо кои модели запазват стойността си и не са склонни да харчат пари за модел, чиято цена пада при употребата му.