По-щастливите служители винаги са по-продуктивни.

И въпреки очевидните ползи от култивирането на чувство за щастие на работното място, длъжности като главен изпълнителен оптимист не се появяват в корпоративната схема.

На практика съществува разминаване между концепцията за по-щастлив персонал и реалните стратегически програми за работната сила.

Освен повишаването на ангажираността на служителите чрез конкурентни пакети от бонуси, къде е подкрепата за постигането на тази цел вътре в компанията? В по-личен план, как лидерите могат да осъществят амбициозната цел да осигурят щастие на подчинените?

Оказва се, че има дълбока пропаст в доверието, пише FastCompany.

Доверието е съществен елемент, който допринася за щастието. Изследванията показват, че хората са по-щастливи, когато намират тези, с които взаимодействат, за заслужаващи доверието им. С него се подобрява индивидуалното благосъстояние и то дори се смята за основен двигател на споделения просперитет в сплотените общества. Затова компанията трябва да даде приоритет на доверието, за да се развие щастието.

Доверието е може би най-важната форма на капитал, с която разполагат лидерите днес. Служителите трябва да вярват, че лидерите ще следват поетите ангажименти, ще поддържат подкрепата за набелязаната програма и ще се свързват с лица, които съответстват на заявените ценности и стратегически цели.

Екипите очакват от лидерите да действат с опит и в съответствие с ценностите на компанията. Това изгражда доверие, че действат както с компетентност, така и с характер. Когато съществува взаимно доверие, има положително въздействие върху крайния резултат.

Без доверие обаче, няма лидерство. Обезпокоително е, че общото доверие в ръководството на компаниите намалява.

В ново проучване 61% от служителите се съмняват, че лидерите казват истината, което показва значителни предизвикателства за щастието и производителността.

При тази липса на доверие трябва да се запитаме дали хората полагат максимални усилия да генерират качествени резултати. Могат ли да бъдат щастливи и да се доверяват на своите ръководители?

Бизнес, академични и държавни лидери от Финландия и Дания – двете най-щастливи страни в света обясняват как приетите от тях ценности влияят върху щастието на работното място. Изводите са следните:

Лидерите говорят така, че да улеснят усещането за щастие. Правят го чрез прозрачност, равнопоставеност и откровеност.

Прозрачност: Отстоявайте през цялото време това, което казвате, че правите

Прозрачността премахва личните планове или филтри от поведението. Крайните потребители могат да разпознаят мотивите и методологиите на лидерите, които правят това, което казват, че ще направят, по заявени причини и последователно.

Финландия често е определяна като най-щастливата страна в света. Там прозрачността започва от най-високите нива на управление.

Когато финландският президент полага клетва, той подава оставка от своята политическа партия, за да представлява цялата страна. Без да е необходимо да удовлетворява определена партия, вероятността за алтернативни планове или подменени сделки е по-малка.

Това е в съответствие с датските нагласи за доверие. Смята се, че датчаните са сред най-доверяващите се хора в света, което отчасти се дължи на факта, че са сред страните с най-ниска степен на възприемане на корупцията в публичния сектор.

И двете държави демонстрират скандинавския модел на лидерство с високо доверие/ниска корупция.

Лидерите са натоварени да ръководят група, а не подгрупа или избрана група по интереси, отделена от по-голямата организация. Те ръководят дейностите на цялото, за да се реализира определен, желан резултат.

Въпреки че може да изглежда интуитивно лидерите да постигат целите си, използвайки доверие, историята показва, че никоя компания не може да бъде честна с обществото, ако не е честна със себе си.

Тази година, за първи път в историята на Световния доклад за щастието, САЩ паднаха под 20-те най-щастливи държави в света. Сред работещите американци доверието е по-ниско, отколкото е било миналата година.

От съдебната система до банките, технологичните компании и медиите, по-малко от една трета от американците смятат, че могат да се доверят на водещите институции в страната.

Години на скандали, спасителни мерки и оспорвани политически кампании, които водят до разделение, са част от проблема. Липсата на прозрачност в дейността на тези структури доведе до широко разпространено недоверие, което се отрази на широката американска общественост.

От училищните програми през законодателството за заплатите до военните служби на САЩ - все повече се набляга на доверието и прозрачността. И лидерите откриват голяма стойност на прозрачността в други елементи на управлението на бизнеса, включително в отчетността, информацията и вземането на решения.

Подходящото ниво на прозрачност варира в широки граници в зависимост от културата, ролята и рамката на правните и политическите структури. Въпреки това лидерите, които имат интегритет към заявените си цели, заслужават доверие, което на свой ред прави служителите щастливи.

Справедливи усилия за общо благосъстояние

В Доклада за глобалната конкурентоспособност се твърди, че скандинавските лидери отдават голямо значение на общественото благосъстояние.

Парите на данъкоплатците се използват за социални програми в помощ на здравеопазването, образованието и професионалните обучения.

Лийса Хакала, директор на програма „Работа и равенство между половете“ на финландското Министерство на социалните въпроси и здравеопазването, определи функционалния капацитет, работоспособността и пригодността за заетост на подрастващите поколения като актуална цел на финландското правителство.

От другата страна на спектъра, Дания наскоро преразгледа своя модел на грижи за възрастни хора, настоявайки, че това население има право на достойно отношение и грижи.

Заедно всички тези усилия работят за изграждане на доверие между населението и правителството, признаване на минали задължения и подготовка за бъдещо сътрудничество в изграждането на просперираща страна в целия социален спектър.

Изграждането на доверие на всички се простира отвъд правителството в тези страни, като компаниите също се ангажират с прозрачност, доверие и ангажимент за подкрепа на управлението на човешките ресурси.

Главният вицепрезидент по човешките ресурси на финландската телекомуникационна компания DNA, Марко Рисанен, поставя в програмата си създаването на работна култура, основана на свобода и доверие. Вместо да изчислява работното време, той се стреми да насърчава служителите, чиито умове са свободни от притеснения за отчитане на времето, за да бъде работата им „изобилна“.

В Aon се набляга на „някой преди нещо“. Компанията отдава голямо значение служителите да имат възможност да бъдат себе си и да споделят какво е важно за тях, за да може компанията да определи най-добрите бонуси, които да предложи. В замяна служителите дават най-доброто от себе си на работа.

В Lego всички служители се ползват от гъвкав модел на осигуряване за здравето и благосъстоянието, който включва до 30 седмици платен отпуск в случай на заболяване. Всички служители се радват и на глобалните синхронни „дни на играта“, които засилват ангажимента на компанията към основните ценности на забавлението, въображението и творчеството.

Всяка от тези компании прилага основни корпоративни ценности, като същевременно отразява акцента, който страните и културите, в които са базирани, поставят върху доверието, прозрачността и подкрепата на служителите на всички нива.

Вместо микроуправление или запазване на определени графици или бонуси за ограничен кръг служители, политиките и програмите се разпределят въз основа на пригодността им за дадена роля, а на хората се гласува доверие за начина, по който ги използват.

Подобно на Aon, много работодатели откриват, че по-добрата информираност за нуждите и опасенията на служителите дава възможност за по-информиран избор на обезщетения за справедливо подпомагане на здравните нужди. Осигуряването на програми, които обслужват благосъстоянието на служителите, може да породи чувство на доверие между служителя и работодателя чрез простото признание, че благосъстоянието на всеки е от значение.

Конструктивна откровеност

Общуването в скандинавските страни не е свързано с водене на светски разговори. Става дума да бъдете себе си, да представяте точно мислите си и да споделяте прозрения и идеи, за които имате квалификация да предавате. Това не само се насърчава, но е и норма.

Така че, ако попитате финландец как е минал денят му, бъдете готови да го изслушате.

За датчаните щастието е свързано с атмосферата и преживяванията, както и с това, че е позволено да се отпуснат. За много служители е трудно да си представят, че това не ограничава кариерата им.

Една от основните ценности на финландската телекомуникационна компания DNA е прямотата. Като организация тя има основополагаща концепция, според която не е от полза за никого да се отказва обратна връзка, която може да подобри процес или взаимоотношения. Когато ръководителите на DNA минават на обиколка, за да попитат служителите как вървят нещата, това е нещо повече от жест.

По същия начин в Lego психологическата безопасност е цел за всички служители. Те се насърчават да говорят, ако забележат проблеми или ако могат да препоръчат някакви иновации за подобряване на даден продукт или процес.

Откровеността едновременно се основава на доверието и го укрепва, като е основен елемент на автентичното лидерство. Тя насърчава иновациите, стимулира растежа и възпитава етичност и отговорност.

Освен това, позволява на лидерите да реагират на променящите се нужди на заинтересованите страни и да се ориентират в предизвикателствата, защото имат достъп до навременна и подходяща информация.

Компаниите в Дания и Финландия са установили, че този тип откровеност улеснява по-широката комуникация между различните нива. Тази комуникация и съпричастността, която тя насърчава, позволяват по-голямо щастие за служителите в тези компании.

За да насърчат този вид откровеност, компаниите трябва да формализират създаването на системи, норми и начини на комуникация за психологическа безопасност. Това, че ръководителите споделят своите истории или в официални разговори на закрито, или в неструктурирани форуми и индивидуални срещи, помага да се покаже как конструктивната критика е била приета и приложена.

Други компании започват с малки стъпки, като определят на срещите служители, които да споделят собствените си или да представят чужди идеи, изграждайки процес на предоставяне на честна обратна връзка стъпка по стъпка.

Когато хората се чувстват сигурни, че знаят какво се случва, че тяхното благосъстояние е официално включено в дневния ред на компанията, че гласовете им се ценят, че да се чувстват комфортно не е нарушение на етика, когато идват на работа, те дават най-доброто от себе си и се чувстват щастливи.

А щастливите служители правят компаниите по-конкурентоспособни и по-успешни.