Да се ориентирате в постоянно променящата се корпоративна среда не е никак лесна задача, особено когато се налага да работите и с поколението Z.

Най-младата сила на пазара на труда е в състояние буквално да преобърне професионалните стандарти във всяка една компания, пише FastCompany.

Ето защо разбирането им изисква нюансиран подход. Като признават техните отличителни ценности – значението на гъвкавата работна среда, публичното застъпничество за обществена промяна и разнообразието, равенството и приобщаването, работодателите могат да привлекат и задържат талантите на Gen Z и да насърчат динамична и иновативна корпоративна култура.

Пренебрегването на тези признаци може да доведе до неангажираност, голямо текучество и невъзможност да се възползват от свежите перспективи и умения на младото поколение.

Ето пет червени флага, че не ангажирате ефективно Gen Z служителите си, както и стратегии, които да ви помогнат да се върнете в правия път.

Не осъзнавате, че Gen Z е много по-скептично към изкуствения интелект

Не предполагайте, че Gen Z ще се чувства по-комфортно с изкуствения интелект, отколкото техните по-възрастни колеги – милениалите. Въпреки че и двете поколения са технически грамотни, отношението към AI се различава.

Според неотдавнашно проучване, проведено сред 1200 служители, мениджъри и лидери, вероятността Gen Z да използва AI е по-малка от тази на милениалите.

63% от тях вярват, че AI е допринесъл или ще допринесе за по-иновативна работна среда, в сравнение със 73% от представителите на милениалите, и само половината са съгласни, че AI ще подобри вземането на решения, в сравнение с 66% от милениалите. Най-важната емоция, която поколението Z изпитва по отношение на AI, е „несигурност“.

Стратегия: Инвестирайте време, за да разберете добре уникалните перспективи на поколението Z по отношение на технологиите и интегрирането на AI в работата. Поучете се от техния житейски опит с добрите и лошите ефекти на технологиите.

Признайте и оценете предпазливия им подход. Поканете ги да помогнат за идентифицирането, тестването и стимулирането на приемането на инструменти за AI. Развивайте техните способности за AI и демонстрирайте как могат да ги използват за подобряване на техните роли и кариерно израстване. Накратко, ангажирайте Gen Z да бъде част от вашата стратегия за внедряване на AI.

Мислите, че можете да ги привлечете и задържите без силни корпоративни ценности

Поколението Z иска неговите работодатели да бъдат движеща сила в обществото и искат да са част от компании с ценности, които съвпадат с техните собствени.

Нов доклад показва, че четирима от петима биха отказали да работят за компания, която не споделя техните ценности, а други проучвания разкриват, че повече от половината биха напуснали.

За това поколение е от съществено значение компаниите да са готови да се изказват по въпросите, които ги вълнуват, и да предоставят възможности да се учат и да говорят за тях на работното място.

Стратегия: Уверете се, че мисията, целта и ценностите на вашата компания са ясно заявени и че действията ви отразяват заявените ценности, за да изградите приобщаваща култура.

Бъдете готови да заемете ясни, публични позиции по важни обществени въпроси, които имат смисъл за вашия бизнес и съответстват на вашата цел и ценности. Създавайте форуми за открити, уважителни и автентични дискусии на работното място.

Не приемате расовото и етническо разнообразие за нещо важно

Поколението Z е най-разнообразното в етническо и расово отношение поколение, което цени работата в приобщаващи компании.

За тях разнообразието, равенството и приобщаването не са мода или програма, а ядро на най-висшите им ценности и поколенческа идентичност.

Тъй като се очаква до 2030 г. Поколението Z да е 30% от работната сила, демографските промени показват, че е малко вероятно сегашният отпор към разнообразието да надделее. За тях това се простира отвъд расовото и етническото разнообразие и включва сексуално и полово разнообразие на всички нива в компанията.

Поколението Z иска да вижда лидери, които изглеждат като тях. Ако това не е така, те ще отидат другаде.

Стратегия: Уверете се, че лидерите на всяко ниво на разбират как да изграждат разнообразни и приобщаващи екипи, характеризиращи се с психологическа безопасност, и ги дръжте отговорни за това.

Създайте силни политики и практики, за да гарантирате равенство в заплащането и възможностите. Включете принципите на приобщаване във всеки аспект на корпоративната култура. Отбелязвайте как многообразието и приобщаването създават по-добри резултати.

Не използвате достатъчно ентусиазма им

Ръководителите може да се изненадат да научат, че поколението Z е по-позитивно настроено към компаниите, в които работи, отколкото всяко друго поколение на пазара на труда.

Трима от всеки четирима вярват, че компанията им третира служителите справедливо, а 83% имат доверие в ръководството. Освен това повече от трима от всеки четирима виждат себе си при настоящия си работодател след две години.

Стратегия: Възползвайте се от положителните нагласи на служителите си от поколението Z и продължете да ги ангажирате. Те искат да бъдат видени, чути и оценени.

Доколкото е възможно, включете ги в процесите на вземане на решения и поддържайте прозрачна комуникация. Подхранвайте тази култура на доверие, за да стимулирате ефективността, да насърчавате иновациите и да изграждате лоялност.

Не им давате гъвкавост, защото се опасявате, че никога няма да ги видите в офиса

Гъвкавостта на работното място не е просто предимство за поколението Z, а необходимост. Въпреки това много компании смятат, че младите служители трябва да работят в традиционна офис среда, за да „спечелят правото“ на гъвкавост.

Поколението Z обаче повече от всяко друго поколение вярва в гъвкавостта по отношение на това къде и кога работи.

Но почти две трети предпочитат хибридна среда, а не изключително дистанционна работа – повече от колегите им от милениалите, поколението Х и бумърите. Те възприемат времето в офиса като възможност за обучение, сътрудничество и изграждане на култура.

Стратегия: Обмислете хибридни модели, които дават възможност на служителите да избират кога и къде да работят най-добре.

Комуникирайте своите политики и ги прилагайте възможно най-последователно, за да укрепите доверието. Ако поискате от поколението Z да бъде повече в офиса, уверете се, че ключов компонент от времето им е насочен към развиване на умения, взаимоотношения и преценка, необходими за по-голяма гъвкавост.