Това, което наричаме изкуствен интелект, всъщност е набор от технологии в по-широката област на ИТ. Въпреки наименованието си, от доста време ИТ се занимават с много повече от предоставянето на информация. Предназначението на технологията включва и автоматизиране на задачи и действие от наше име, като поема все по-голяма отговорност, тъй като ѝ се доверяваме все повече.

Това означава, че важността на AI се подразбира веднага. След като се научим да се доверяваме на тези технологии, бихме могли да им възложим много важни задачи, като например регулирането на петролните рафинерии и ядрените реактори.

С течение на времето алгоритмите еволюираха и ние делегирахме решения на машините. Не е ясно какъв процент от ИТ отива за вземане на решения без наше участие и какво ни предоставя информация. По-голямата част от съдържанието се създава или от нас за нас, или от системи за наше потребление и вземане на решения.

Разбиране на AI като инструмент

Техническите иновации са свързани с автоматизиране на задачите и поемане на все повече отговорности. Въпреки че АI може да направи много, той изисква човешки принос, за да осигури желаните резултати. По тази причина той не се различава от всеки друг инструмент, като например персоналните компютри, облака или социалните медии.

Може би всички решения, които сме поискали от машините да вземат вместо нас, далеч надхвърлят броя на тези, които вземаме сами, като изключим всички постове в социалните мрежи, видеоклипове и каквото и да е друго, което така ефективно убива времето ни, пише основателят на компанията Tripmaker Майк Токър за Built In.

Това ни води до един важен въпрос: Отличава ли се изкуственият интелект от другите ИТ системи? Има ли нещо толкова уникално в AI, което да го поставя на различна траектория от други иновации, като например персоналните компютри или интернета?

Митът за изкуствения интелект

Когато през 60-те години на миналия век се появява терминът „изкуствен интелект“, се пръква и „усъвършенствана обработка на данни“.

Нещо с „интелект“ в името си веднага заема специално място във въображението ни. Отдавна приписваме човешки качества на животни, растения и неодушевени предмети. Не е изненадващо, че сега си представяме компютри, които четат, мислят и дори чувстват. Но те не правят нито едно от тези неща. ChatGPT не чете входни данни и не мисли за отговорите си в никакъв човешки смисъл.

Процесите, свързани с тях, са различни и може би нямаме достатъчен език, за да ги опишем, подобно на начина, по който сме нямали език, за да опишем квантовите ефекти, когато са открити.

Това не означава, че компютрите не са интелигентни, те просто имат различен вид интелект. Един калкулатор е по-интелигентен от нас в умножаването на големи числа, но би било абсурдно да водим разговор с него или да очакваме нещо повече от математически операции, пише Токър.

Сега към основния въпрос: Може ли AI да осигури стратегическо предимство на бизнеса?

Първо, трябва да дефинираме стратегията и конкурентното предимство. Книгата на Ричард Румелт „Добра стратегия - лоша стратегия“ предлага ясна рамка: Стратегията се състои в идентифициране на истинското естество на конкурентното предизвикателство и решаването му по уникален начин. Не е задължително това да е тайна, а просто да се пренебрегва от другите.

Предизвикателството в бизнеса е да се разбере реалността на пазара и да се намери проницателен начин да се постигне успех. Ако успеете да направите това, значи имате стратегия. В противен случай имате само бизнес планове, прогнози и пътни карти, добавя предприемачът.

Защо AI е само инструмент

Исторически погледнато, иновациите в ИТ винаги са следвали един и същ модел: създават се предпоставки за раздухване, компаниите са призовани да възприемат новите технологии, а тези, които го правят най-бързо, извличат първоначални ползи. В крайна сметка технологията се превръща в масова и конкурентното ѝ предимство изчезва. Предприятието работи само за да остане на мястото си.

“Приемането на АI, както и на всяка друга технология, няма да даде на предприятията трайно предимство. Истинското конкурентно предимство идва от дълбокото разбиране на клиентите, пазарите и вътрешните процеси, което другите не могат лесно да възпроизведат”, отбелязва Токър.

Дайте ни нещо по-бързо, по-евтино и по-добро и ние ще го приемем. Независимо дали го наричате AI или AGI, името няма да промени факта, че бизнесът е изправен пред постоянни предизвикателства. Макар че технологията предлага ценни инструменти, тя не държи ключа към стратегическия успех.

На този фон компаниите, които ще процъфтяват, са тези, които наистина разбират своите клиенти и проектират системи, които работят безпроблемно заедно. АI може да ви помогне, но няма да свърши работата вместо вас.