Акциите на Tesla падат, пазарът не се впечатли от новите роботаксита
„Подобно на предишни представяния на Tesla, събитието беше слабо натоварено с подробности и наблегна на визията, която е в основата на усилията за растеж в автономните превозни средства“, пишат анализатори от Barclays
Акциите на Tesla паднаха след като дългоочакваното събитие, в което Илон Мъск представи концептуалния самоуправляващ се автомобил Cybercab, не успя да впечатли особено инвеститорите.
Акциите на автомобилния гигант се понижиха с 5,8% в предборсовата търговия в петък, съобщава CNBC.
Главният изпълнителен директор Илон Мъск представи концептуалния Cybercab - нисък, сребрист двуместен автомобил, който няма волан или педали за управление, в четвъртък вечерта. Планът е автомобилът да може да се управлява самостоятелно, когато бъде пуснат на пазара.
Основателят на Tesla заяви, че компанията се надява да започне да произвежда Cybercab преди 2027 г., но не предложи подробности къде ще се произвеждат автомобилите. Допълни, че потребителите ще могат да си купят Tesla Cybercab на цена под 30 000 долара.
Мъск каза още, че очаква Tesla да пусне в експлоатация „неконтролирано FSD“ в Тексас и Калифорния през следващата година в електромобилите Model 3 и Model Y на компанията. FSD, което е съкращение от Full Self-Driving (пълно самоуправление), е първокласната система за подпомагане на водача на Tesla, която към момента се предлага в „контролирана“ версия за електромобилите.
Технологията обаче все още изисква водач зад волана, който е готов да завие или да спре по всяко време.
След събитието в четвъртък анализатори от Barclays заявиха, че то не е успяло разкрие конкретни краткосрочни възможности за Tesla, а вместо това е дало приоритет на визията на Мъск за автономно шофиране в бъдеще.
„Както се очакваше, подобно на предишни представяния на продукти на Tesla, събитието беше слабо натоварено с подробности и вместо това наблегна на визията, която е в основата на усилията за растеж на Tesla в автономните превозни средства“, написа екипът на Barclays в областта на автомобилите и мобилността за САЩ.
„Въпреки това нямаше актуализации, които да посочват краткосрочни възможности. Tesla не показа своя евтин модел, планиран за производство през 1H′25“, добавиха те. „Не получихме и никакви краткосрочни актуализации за напредъка на FSD или данни, отразяващи подобрение на системата.“
Анализаторите на Piper Sandler заявиха в отделен доклад, че „повечето компании, ориентирани към търговията, ще бъдат подтиснати от представянето на робо-такситата“.
„Няма да се изненадаме, ако акциите се разпродадат през следващите седмици, тъй като инерцията преди събитието отслабва“, казват анализатори на инвестиционната банка.
Според тях, макар и да е имало елементи от излъчваното на живо събитие в четвъртък, при които е било „трудно да се потисне усмивката“, много инвеститори „са очаквали то да донесе нещо по-конкретно“.
От Morgan Stanley коментираха, че Мъск не е успял да докаже, че Tesla е компания с изкуствен интелект по време на събитието.
Според анализаторите на банката, милиардерът не е споменал никакви подробности за подобренията в системата FSD на Tesla, нито пък е навлязъл в детайли относно слуховете за обвързване между Tesla и xAI, компанията на Мъск за изкуствен интелект.
"Събитието разочарова очакванията в редица области: липса на данни относно скоростта на промяна на FSD/технологията, икономиката на споделеното пътуване и стратегията за излизане на пазара", пишат анализаторите на Morgan Stanley. „Бяхме разочаровани от съдържанието и детайлите на презентацията. Поради това очакваме Tesla да бъде под натиск след събитието“, допълват те, цитирани от CNBC.
Очаква се да минат още няколко години, преди самоуправляващите се автомобили да се превърнат в масова реалност по обществените пътища, тъй като регулаторните органи все още са обезпокоени от функциите за безопасност, вградени в механизмите им.
Сред малкото компании, които успешно са пуснали самоуправляващи се автомобили по пътищата, е Waymo на Google, която от юни предлага услугата си „роботакси“.