Мултимилиардното състезание за домакинство на Формула 1 се изостря
Четири писти се борят за удължаване на договорите, Тайланд и Южна Корея са подали оферти, а Индия, Руанда и много други страни развиват инфраструктурата, за да си осигурят място в календара
Кой ще спечели Гран При на Формула 1 през 2026 г.?
Четири писти се борят за удължаване на договорите, Тайланд и Южна Корея са подали оферти, а Индия, Руанда и много други страни развиват инфраструктурата, за да си осигурят място в календара.
Конкуренцията е толкова ожесточена, че тези оферти често излизат извън рамките на спорта. „Получаваме обаждания от министър-председатели, от правителства, които наистина искат да бъдат домакини на Гран При“, казва главният изпълнителен директор на Ф1 Стефано Доменикали в предаването „Inside Track“ на CNBC.
„Това не е политическа тема, а нещо наистина съществено.“
За страните, които могат да загубят мястото си в календара, обаче това е остро политическо. Гран При на Белгия добавя около 248 млн. долара към националната икономика всяка година. Така че, когато премиерът на страната пише на Доменикали в края на 2023 г., за да лобира за удължаване на договора след 2025 г., посланието му е ясно:
„Необходимостта да създадете балансиран календар между Европа, Далечния изток и Америка/Близкия изток няма да се случи в ущърб на Белгия.“
Но някой ще трябва да загуби. Страните от Близкия изток, произвеждащи петрол, смятат Формула 1 за изключително важна за икономическата си диверсификация и са инвестирали огромни суми, за да си я осигурят. Абу Даби, която през 2009 г. проведе първото си Гран При, е похарчила 40 млрд. долара за изграждането на изкуствен остров.
„Цялата концепция на Формула 1 Абу Даби започна с празното платно на остров Яс“, казва пред CNBC Саиф Рашид Ал Ноаими, главен изпълнителен директор на компанията за управление на събития Ethara. „В него нямаше нищо преди плановете за Гран При на Абу Даби“.
През 2023 г. островът е посрещнал 34 млн. посетители.
Саудитска Арабия, за която се съобщава, че е обмисляла да купи изцяло Формула 1, също е използвала спорта, за да засили привлекателността си като туристическа дестинация.
„Формула 1 не представя състезанието, а града“, казва Робин Фенуик, главен изпълнителен директор на спортната маркетингова агенция Right Formula.
„А това е блестящо за местното икономическо въздействие и трайното наследство, което ще създаде.“
Помислете за Монако. Улиците около пристанището на Монте Карло са синоним на блясък, разкош и автомобилни състезания. „Някои магазини реализират приходи за почти три месеца в рамките на четири дни“, посочва Гай Антонели, генерален мениджър на правителствения орган за туризъм в Монако.
„Но тъй като той се провежда по същото време като филмовия фестивал в Кан, Лазурният бряг наистина става център на света на медийните технологии по това време.“
И все пак, тъй като в момента Монако плаща почти една трета (20 млн. долара) от сумата, която Саудитска Арабия инвестира за провеждането на състезание, Ф1 може да не пожелае да удължи договора на страната, след като той изтече през 2025 г.
В интервю за Bloomberg по-рано тази година главният изпълнителен директор на McLaren Зак Браун заяви, че спортът ще оцелее и без Монако.
„Чакай малко, някои от тези други места имат подобен рейтинг, страхотни състезания и допринасят много повече за развитието на спорта във финансово отношение. Имате Маями, Вегас, Сингапур - това са страхотни състезания.“
Традиционалистите във Формула 1 биха възразили, че търговската насоченост в крайна сметка ще бъде за сметка на спорта. Алгоритъмът за „динамично ценообразуване“, благодарение на който четиридневните билети за трибуните на Силвърстоун достигнаха 600 паунда през 2024 г., предизвика критики от легендата на Ф1 Люис Хамилтън, който предупреди да не се ощетяват семействата.
Голяма част от увеличението на цените обаче се дължи на нарастващата популярност на Гран При уикендите сред семействата. Концертите на световни суперзвезди като Ед Шийрън в Маями привличат по-широка аудитория към състезателните уикенди, като по този начин F1 се превръща в още по-популярен спорт.
Поддръжниците на модела „Супербоул“ посочват икономическата стойност от 1,2 млрд. долара, която Гран при на Лас Вегас е добавил чрез полети, хотелски резервации и приходи от ресторанти, както и инфраструктурните инвестиции, които Ф1 прави, за да организира събитието.
„Знам колко голям е американският Супербоул по отношение на икономическото въздействие“, казва Доменикали. „Ние сме по-големи.“
За да продължи да се разраства, Ф1 ще трябва да се движи по тясната линия между новата аудитория на спорта и лоялните фенове на автомобилните състезания. Това изисква не само внимателно обмисляне на това кои нови преживявания въвеждат за почитателите, но и кои събития премахват от календара.