Китайският технологичен гигант Tencent все повече използва своята екосистема от суперприложения WeChat, за да се конкурира по-добре с доминиращите глобални играчи на пазара на облачни услуги, коментира пред CNBC главният изпълнителен директор на Tencent Cloud Даусън Тонг.

По думите му все повече клиенти се интересуват от създаването на свои собствени суперприложения - „услуга, която Tencent Cloud предлага чрез споделяне на технологичния и оперативния си опит, натрупан при създаването на екосистемата WeChat”.

„Това е нещо, което ни отличава в сравнение с много други онлайн платформи“, казва Тонг.

Microsoft Azure, Amazon Web Services и Google Cloud Platform са трите най-големи доставчика на облачни услуги. Те съставляват 68% от пазарния дял към второто тримесечие на тази година, по данни на Synergy Research Group.

Платформите за суперприложения често се разработват с помощта на облачна инфраструктура, за да се осигури мащабируемост, надеждност и ефективно управление на ресурсите. Тонг споделя, че много от клиентите на облачните услуги на Tencent имат желание да изградят свои собствени минипрограми в мрежата на WeChat, за да привлекат съществуващите потребители на суперприложенията към своите услуги.

„Много от нашите корпоративни клиенти искат да заимстват някои от технологиите, които правят нашите потребителски услуги успешни. Те също така искат да се възползват от нашите възможности за свързване с потребителите“, казва Тонг.

Финансовият и правителственият сектор съставляват по-голямата част от този кръг от интереси. Например камбоджанската Canadia Bank си партнира с Tencent Cloud, за да пусне ново приложение за мобилно банкиране през 2023 г.

Суперприложението е платформа, която функционира като едно гише за множество предложения - от изпращане на съобщения до платежни трансакции и поръчка на храна, наред с други услуги. WeChat е най-голямото супер приложение в света, което може да се похвали с около 1,3 млрд. активни месечни потребители, или около 90% от цялото население на Китай.

Макар че световните конкуренти Amazon, Google и Microsoft предлагат редица услуги на своите клиенти, те обикновено са разпределени в няколко платформи и приложения, а не са налични в една всеобхватна платформа като WeChat. Например Amazon е специализирана в електронната търговия, облачните услуги и стрийминга, но не разполага с едно-единствено приложение, което да интегрира тези услуги. По подобен начин Microsoft предлага корпоративни решения като Office 365 и игри, но не разполага с цялостно супер приложение, насочено към потребителите. Google предлага търсене, електронна поща, облачни услуги и операционна система Android, но достъпът до всяка услуга се осъществява поотделно.

През 2022 г. Microsoft обмисляше създаването на суперприложение, обхващащо съобщения, функции за търсене в интернет, новини и пазаруване, но в крайна сметка не направи последващи действия на това поле.

Въпреки това, макар екосистемата на суперприложенията на Tencent да е уникална, тя може да не е достатъчна за доминация в облачното пространство, казва Вей Сун, главен анализатор за изкуствения интелект в Counterpoint Research.

„В облачната индустрия суперприложенията не са от основно значение за предлагането на услуги. Клиентите на облачни услуги дават приоритет на надеждността на инфраструктурата, мащабируемостта, сигурността и съответствието с изискванията пред интегрираните приложения, насочени към потребителите“, казва Сун. „Въпреки че суперприложенията могат да подобрят ангажираността на потребителите и събирането на данни, тези функции не влияят пряко върху основните услуги, търсени от клиентите на облака”.

Въпреки това Сун признава, че „определено има огромна добавена стойност“ от наличието на суперприложение, което може да натрупва пирамида от интегрирани потребителски данни.

Липсата на суперприложение сред трите облачни гиганта може да се дължи и на различните регулаторни проблеми и пазарната динамика на Запад, казва още Сун.

Суперприложенията набраха популярност предимно в Азия, като освен WeChat свидетелство за нарастващата им популярност са и Gojek и Grab.

Глобалният пазар на суперприложения е оценен на 61,30 млрд. долара през 2022 г. и се очаква да се разширява с комбиниран годишен темп на растеж от почти 30% между 2023 и 2030 г., според изследователски доклад, цитиран от CNBC. Това вероятно увеличава привлекателността сред създателите им за облачните услуги, предлагани от Tencent.

Освен че използва експертния си опит в областта на супер приложенията, Тонг заявява, че активната интеграция на публичните облачни ресурси на клиентите на Tencent Cloud с частни такива в локални центрове за данни е нещо, което им помага да станат конкурентоспособни спрямо глобалните доставчици на облачни услуги. Те според него са склонни да се съсредоточат върху публичния облак.