Раздайте по $20 000 на всички 337 милиона души от населението на САЩ. Приблизително толкова е похарчило правителството през последната фискална година, приключила на 30 септември. Става дума за 6,75 трилиона долара, според данните на Бюджетната служба на Конгреса, цитирани от The Wall Street Journal.

На този фон Илон Мъск и Вивек Рамасвами са натоварени със задачата да намалят тези държавни разходи чрез новия отдел за правителствена ефективност, който трябва да започне да функционира с новия мандат на Доналд Тръмп. DOGE, както е известен новия отдел, няма да е част от правителството и няма да има власт за вземане на решения.

Мъск предположи, че може да намали разходите с поне 2 трилиона долара, без да уточнява дали има предвид годишно или с течение на времето.

Правителствения портфейл обикновено се контролира от Конгреса, не от президента, въпреки че Тръмп даде знак, че би искал да промени това.

Голяма част от разходите на правителството на САЩ обаче се смятат за задължителни – като обезщетения, които се изплащат без годишно гласуване от Конгреса.

Обезщетенията за социално осигуряване са стрували на правителството 1,45 трилиона долара през последната фискална година, според оценки на Бюджетната служба на Конгреса, публикувани този месец.

Програмите Medicare, която Тръмп обеща да защити, и Medicaid, която може да бъде цел на съкращения, но политиката за това може да се окаже трудна, са общо 1,49 трилиона долара, обобщава WSJ. През юни комисията изчисли, че 56% от обезщетенията по линия на Medicaid през фискалната 2024 г. ще бъдат дадени за възрастни, незрящи и хора с увреждания. Много домове за възрастни хора получават значителна част от приходите си от програмата.

Сумата, изразходвана за тези задължителни категории, се е повишила, водена от нарастващите разходи за здравеопазване и заради застаряващото население, използващо социално осигуряване и обезщетения от Medicare. Задължителните разходи са били равни на близо 15% от БВП на САЩ през изминалата година, в сравнение с около 10% преди две десетилетия. Тези задължения ще продължат да растат, отбелязва WSJ.

Други (по-малки) задължителни категории включват пенсионни обезщетения за военни и федерални служители и подкрепа за подпомагане на приемна грижа и осиновяване.

Освен тези задължителни категории разходи, САЩ трябва да плащат и лихвите по огромната си купчина дългове, достигнали около 950 милиарда долара през изминалата година. Комбинираните задължителни разходи и лихвени плащания възлизат на около три четвърти от изразходваното от федералното правителство.

Това, което остава, са т. нар. дискреционни разходи, за които Конгресът гласува всяка година и които се разделят на две категории. Първата, свързана с всички разходи за отбрана, е на стойност около 850 милиарда долара, според оценките на Бюджетната комисия, публикувани през юни.

Разходите за втората категория дискреционните разходи, които не са свързани с отбраната и включват всичко останало, са оценени на около 950 милиарда долара.

Усилията за съкращаване на държавните разходи обикновено са фокусирани върху дискреционни категории, които не са свързани с отбраната. Те се оценяват на около 14 цента от всеки долар, похарчен от САЩ през последната година.

Мъск и Рамасвами твърдят, че някои спестявания могат да дойдат от намаляването на броя на федералните служители. Но техните възнаграждения представляват само малка част от разходите, отбелязва WSJ.

Очакваните заплати и обезщетения за федералните служители за изминалата година са 384 милиарда долара, според Службата за управление и бюджет на Белия дом. Това включва всички - от президента, през ръководителите на въздушното движение в Кливланд и статистиците от Министерството на труда във Вашингтон, до инспекторите по безопасност на храните в Хюстън и рейнджърите в парка в Йелоустоун. Като добавим военния персонал, се стига до 584 милиарда долара.

С изключение на пощенската служба, има около 2,3 милиона души, работещи за федералното правителство на цивилни длъжности в изпълнителната власт. Около една пета от тях работят за ветераните.

Голяма част от федералния бюджет се изразходва за обезщетения, които текат пряко или непряко към отделните американци и идват от преки вноски на работниците. Около 73 милиона души всеки месец получават пенсионни обезщетения, такива за инвалидност, допълнителни осигуровки или други обезщетения.

Около 68 милиона души са записани в Medicare, а 72 милиона - в Medicaid. Тези програми осигуряват значителна подкрепа за доходите на много общности в САЩ.

Правителството харчи огромни суми за стоки и услуги. Компания, която произвежда винтове и други крепежни елементи, участващи в производството на боен самолет, печели пари от правителството. Същото важи и за наемодатели, чиито наематели получават жилищна помощ, фермери, които получават субсидии, университетски лаборатории и др.

Американските данъчни долари обаче не покриват всички тези разходи. Много от тях се плащат с дългове. Постъпленията на правителството на САЩ през изминалата година или това, което е взело от данъци върху доходите на физическите лица, данъци върху заплатите, корпоративни данъци върху доходите и други източници, достигат 4,92 трилиона долара, според Бюджетната служба на Конгреса.

Разликата между това и похарчените 6,75 трилиона долара е бюджетният дефицит от 1,83 трилиона долара. Това е сума, равна на 6,4% от БВП на САЩ.

Съотношението дефицит към БВП е било по-голямо, но само рядко, като например по време на Втората световна война или в кризисни ситуации, когато икономиката е изпадала в рецесия и правителството се е втурвало да я подкрепя. Когато пандемията удари през 2020 г., въпросната сума набъбна до близо 15%. Бюджетната комисия на Конгреса предвижда задължителните разходи да се увеличат с над $2 трилиона през следващото десетилетие, а нетните лихвени плащания се очаква да се удвоят.

По повод на всички тези данни, наред с данъчните и тарифни планове на Тръмп, Джефри Франкъл, професор по формиране на капитал и растеж в Харвардския университет, пише в коментар за Project Syndicate, че идеята на Мъск да съкрати $2 трлн. е фискална фантазия. Поддръжниците на новата американска власт често казват, че бизнесмен като Тръмп или Мъск ще знае как да сложи ред във фискалната къща на САЩ. Умните сметки обаче показват, че двамата нямат представа какво правят, коментира Франкъл, който беше член на Съвета на икономическите съветници на бившия президент Бил Клинтън и е научен сътрудник в Националното бюро за икономически изследвания на САЩ.

Инвеститорите очакват следващата администрация на Тръмп да доведе до по-високи бюджетни дефицити и повече дългове, пише Франкъл. Той припомня, че по време на първия си мандат Тръмп е добавил 8 трилиона долара към националния дълг, докато към този момент всички предишни президенти взети заедно са натрупали 20 трилиона долара. „Това се случи, въпреки че Тръмп обеща да реализира толкова големи бюджетни излишъци, че да премахнат държавния дълг в рамките на два мандата“, отбелязва експертът.

„В тазгодишната си президентска кампания Тръмп се зарече да намали данъците за всяка група, която му хареса. Според оценката на Комитета за отговорен федерален бюджет, данъчните предложения на Тръмп предполагат 10 трилиона долара пропуснати приходи през следващите 10 години. Добавете към това допълнителни 1 трилион долара лихви, натрупани върху държавния дълг, и загубите далеч надхвърлят 3 трилиона долара добавени приходи, които биха дошли от изключително високите мита, които Тръмп обеща да въведе. Това ще принуди правителството на САЩ да продаде много облигации - практика, която ще поддържа цената им ниска и лихвените проценти високи“, посочва проф. Франкъл.

Рефренът на Републиканската партия е, че загубените приходи ще бъдат компенсирани чрез съкращаване на разходите, е нещо, което сме чували и преди, пише още експертът, добавяйки, че Тръмп поддържа и друга републиканска традиция: „назначаването на беззъба консултативна комисия от бизнесмени“.

Франкъл критикува DOGE, като отбелязва, че предположението на Мъск, че новият отдел ще съкрати „поне 2 трилиона долара“ от бюджета, което възлиза на 31% от разходите на САЩ, и на 7% от БВП, е чиста фантазия.

Когато републиканците казват, че искат да намалят федералните разходи, те обикновено уточняват, че няма да съкратят задължителните програми, свързани със социалното осигуряване и здравеопазването, които представляват половината от всички федерални разходи миналата година, посочва още Франкъл и добавя, че понеже пенсионерите представляват все по-голям дял от населението в САЩ, разходите за социални помощи в бъдеще само ще нарастват.

Лихвените плащания, които съставляват 13% от общите разходи на САЩ, също не могат да бъдат намалени - освен ако САЩ не искат да просрочат държавния дълг. Тази сметка също вероятно ще продължи да расте, казва Франкъл и продължава:

„По отношение на дискреционните разходи, които представляват около 25% от общите, ако приемем, че разходите за отбрана са недосегаеми - говорим само за 12% от общия бюджет. Могат ли Тръмп и Мъск да направят желаните спестявания тук? Да кажем, че предприемат напълно драконовски мерки, като се започне с пълно премахване на Министерството на образованието, както Тръмп обеща да направи. Това би намалило общите разходи с едва 4%.“

По отношение на помощите за външни съюзници, те представляват само 1% от всички федерални разходи, пише Франкъл. „Военната помощ за Израел - нещо, което републиканците няма да докоснат - представлява най-големият дял. Може би Тръмп би искал да намали хуманитарната помощ като помощ при глад, но това е само една пета от общата сума“, добавя експертът.

По думите му дори да бъдат отменени всички дискреционни разходи, които не са свързани с отбраната, това няма да е достатъчно, за да спести на правителството на САЩ 2 трилиона долара годишно.

Нищо от това не означава, че бюджетните дефицити на САЩ - които в момента надхвърлят 6% от БВП - не трябва да бъдат намалявани. Тъй като съотношението дълг/БВП се покачва стабилно от 1981 г. насам – прекъсвано от временни спадове през 1994-2000 г. и 2021-22 г. – националният дълг несъмнено е на неустойчив път. От миналата година съотношението брутен дълг към БВП надмина рекорда, поставен през 1946 г., в края на Втората световна война, и нарастването му ще се ускори.

Следващата администрация на Тръмп – с обширните данъчни облекчения, които със сигурност ще въведе – ще бъде мощен двигател на тази тенденция. Финансовите пазари може да са оживени сега, но в крайна сметка - и може би не след дълго - те ще оценят неустойчивостта на дълга на САЩ, прогнозира Франкъл и добавя: „В този момент разходите за социално осигуряване и други права ще бъдат намалени много по-рязко, отколкото ако бъдат съкратени сега или ако данъците не бъдат намалени.“