Още повече корейско съдържание: Защо 2025-a ще бъде годината на K-драмата
Със завръщането на „Squid Game“ в Netflix, корейските драми никога не са били по-горещи. Глобалната стрийминг услуга Rakuten Viki бележи огромен ръст в жанра
Следващия месец ще видим завръщането на алегорията на корейската класова война Squid Game, която натрупа 1,65 милиарда гледани часа в рамките на седмици след дебюта си през 2021 г. в Netflix и привлече вниманието на света към бързо разрастващото се поле на т. нар. „K-драми.”
Интересът само продължава да расте. И Netflix, и Disney увеличават инвестициите си в южнокорейски продукции в обозримо бъдеще. Междувременно продължаващата популярност на „Apt“ - K-pop песента на Rosé и Bruno Mars, която в момента е номер 1 в глобалните класации на Billboard – продължава да подхранва ентусиазма към всичко корейско.
Rakuten Viki, най-добрата международна услуга за стрийминг на азиатско съдържание, се подготвя повече от десетилетие за точно такава лудост.
„Започнахме да виждаме нарастване на интереса към K-драмите в началото на 2010 г., много преди Squid Game“, казва пред Fast Company изпълнителният директор на Viki Сам Ву. „Появата на този сериал беше културен момент, довел милиони зрители в света на K-съдържанието. Нашата зрителска база обаче е с нас и се увеличава от години.”
Логичната следваща стъпка за много зрители, след като бъдат завладени дълбоко от първата K-драма, която гледат, е да потърсят други скъпоценни камъни от региона. В много случаи това търсене води до огромния океан от K-драми на Viki – повече от хиляда предавания и филми в жанрове, обхващащи романтика, ужаси, комедия и др.
С популярни сериали като Boys Over Flowers, What's Wrong with Secretary Kim, Lovely Runner и True Beauty, Viki печели повече от 95 милиона регистрирани потребители. Стандартният пакет на платформата без реклами струва $7,99 на месец.
Това е голямо постижение за стрийминг услуга, започнала като университетски проект. През 2007 г. студентите от Станфорд Размиг Ховагимия и Чангсеонг Хо започват експеримент със студента от Харвард Жиуон Муун. Триото се стреми да създаде инструмент за изучаване на езици с цел създаване на субтитри за видеоклипове в YouTube. Потребителите в крайна сметка са най-заинтересовани от достъпа до множеството нови субтитрирани азиатски драматични сериали в бета версията на Viki.
Съоснователите постепенно се ориентират към превръщането на Viki в легитимна глобална дестинация за сериали и филми. Те започват официално да лицензират желаното съдържание и завършват първия кръг от финансирането си през 2010 г. Компанията е придобита от технологичната компания Rakuten през 2013 г.
Когато Ву идва в борда през 2012 г., Viki е започнала да се специализира допълнително. „Видяхме, че най-популярното съдържание, което се консумира на платформата, е корейското“, казва Ву, цитиран от Fast Company. „Видяхме потенциала за растеж, видяхме пазарния пейзаж в съответствие с това и решихме да съсредоточим бизнеса, за да станем водеща дестинация за азиатски развлечения.“
В началото на 2010 г. има много по-малко глобални стрийминг платформи. Тези, които съществуват, не са добавили кой знае колко азиатско съдържание. Въпреки това, докато Netflix продължава своята световна експанзия и особено след като стартира в Южна Корея през 2016 г., компанията започва да въвежда все повече и повече корейски сериали в платформата.
В същото време започва да се налага обща жажда за корейско съдържание, след като „Gangnam Style“ на Psy стана първият музикален видеоклип, надхвърлил милиард гледания през 2012 г., а дигиталните корейски комикси, наречени WebToons, започнаха да получават милиони гледания на ден.
До края на десетилетието групи като BTS и Blackpink предизвикваха истински фурор, K-pop звездите Bae Suzy и Park Hyung Sik редовно се появяваха в роли в корейски филми, а Parasite спечели най-високите отличия на наградите „Оскар“. Оказва се, че основателите на Viki са предсказали бъдещето съвсем точно: корейското съдържание е безспорно горещо. 75% от зрителите на платформата идват извън Азия.
Viki придобива своето съдържание чрез данни за аудиторията, използвайки силните връзки, които екипът му е изградил с най-добрите студия и телевизионни оператори в цяла Азия. Освен това през 2016 г. компанията започна да произвежда оригинали, което води до хитове като Cinderella at 2 AM, Brewing Love и True Beauty, една от многото K-драми, адаптирани от WebToons.
Още K-драми за 2025 г.
Пазарът става все по-наситен, откакто Netflix увеличи корейското си съдържание. Стриймърът планира да пусне над 10 нови K-драми през 2025 г., сред които When the Stars Gossip, All the Love You Wish For и трети сезон на Squid Game.
Най-малко 10 нови K-драми ще включи и Disney+, сред които историческата The Murky Stream.
Viki обаче не се тревожи от засилената конкуренция - изпълнителният директор Сам Ву казва, че това добавя по-широка аудитория към микса и е възможност повече зрители да откриват корейско съдържание, до което иначе не биха имали достъп. „Мисля, че корейските драми все още имат огромен потенциал за растеж“, казва Ву. „Категорията определено може да бъде по-голяма, отколкото е сега. Мисля, че все още сме в ранните фази.“
Най-новата инициатива на Viki за подпомагане на зрителите да открият повече корейско съдържание е нейният годишен Международен ден на K-драмата. Компанията стартира събитието миналата година, за да свърже нарастващия брой фенове със селекция от филми и сериали, които вероятно никога не са гледали преди. Във второто му издание, започващо на 29 ноември, зрителите ще могат да гледат 10 сериала във Viki без платен абонамент, включително True Beauty, My Sweet Mobster и A Good Day to be a Dog.
Това е добра загрявка за Squid Game 2, чиято премиера е на 26 декември в Netflix.