Стремежът към успешна AI трансформация е добра идея за компаниите, но ако те не могат да ръководят инициативата ефективно, няма да постигнат очакваните резултати.

Все повече организации пренасочват вниманието си от дигитална към AI трансформация, но това не е лесна задача. ZDNЕТ изброява пет начина, с които те могат да си гарантират, че ще извлекат ползи от изкуствения интелект.

1. Партнирайте си с колеги

Габриела Фогел, старши директор-анализатор в изследователската компания Gartner, смята, че дигиталните лидери трябва спешно да се съсредоточат върху ефективното използване на нововъзникващите технологии.

„ИТ директорите, които не разбират фокуса върху стойността - и дават обещания за AI, без да се замислят с какво се захващат - може да се провалят. Те ще загубят властта си, а потенциално и работата си“, предупреждава той.

По думите му те често ръководят инициативи за изкуствен интелект, но и други ръководители проявяват интерес.

„Финансовите директори се отнасят сериозно към тази технология и се опитват да си отговорят на въпроса: „Как ще направим пари от AI?“, обяснява тя. „Те прекарват прилично количество време, опитвайки се да навлязат в тази област, повече от много други ръководители, и затова ще имат влияние.“

Според нея финансовите директори не искат да бъдат отговорни за интеграцията на нововъзникващите технологии, но искат да се знае, че са помогнали за осигуряването на ползите от тях.

„Така че финансовият директор е чудесен вариант за партньор, ако искате да направите тази промяна в бизнеса“, обобщава Фогел. „Бих казала, че те са най-добрият партньор, когото можете да имате в момента.“

2. Създайте работна група

Джеймс Флеминг, главен информационен директор във Francis Crick Institute, казва, че ролята на дигиталния лидер в областта на AI е да осигури надзор както над ИТ отдела, така и над целия бизнес.

„Трябва да има известна степен на ръководство на предни позиции и да направите така, че екипът ви да може да мисли по тези въпроси и да стане експерт по тях. След това трябва да насочвате останалата част от организацията по този път“, съветва той.

Неговият водещ световен изследователски институт е създал работна група за оценка на AI. Тя включва представители от цялата организация, включително от научните, оперативните, правните звена и човешките ресурси.

„Поставихме няколко въпроса пред тази група: Как трябва да го използваме? Какви ограничения трябва да му наложим, ако има такива? Има ли смисъл да се инвестира във всичко това? Трябва ли утре да закупим корпоративни лицензи за ChatGPT, например?“, изброява той.

По думите на Флеминг групата не е открила невероятен случай на употреба, който да оправдава огромни инвестиции в генеративен изкуствен интелект (GenAI). Вместо това е видяла по-малки, конкретни ползи за нови процеси.

„Продължаваме да задаваме тези въпроси на групата за потенциалните приложения в хода на работата“, казва той. „Francis Crick Institute е изключително мултинационален и много изследователи пишат заявления за безвъзмездни средства на английски език, който не е техен майчин. Владеенето на езика може да бъде от изключителна полза, когато се опитвате да представите идеите си, и AI може да помогне.“

3. Оптимизирайте ресурсите си

Бруно Мари-Роуз, главен ИТ директор на Организационния комитет на Олимпийските и Параолимпийските игри в Париж през 2024 г., смята, че ключът към водещите трансформации в областта на изкуствения интелект е превръщането на личните навици в бизнес ползи.

„Зрелостта е от решаващо значение за Международния организационен комитет“, казва той. „Това означава да имаш подход, при който казваш: Аз съм четири години преди церемонията по откриването и трябва да напредна, какво ме съветвате?“.

Според него една от областите, в които AI може да се окаже полезен, е използването на данни за оптимизиране на ресурсите в рамките на организацията.

Проучванията за доказване на концепция, които провежда неговият екип по време на Игрите, изследват как могат да се прилагат новите технологии, включително използването на данни, за оптимизиране на ресурсите на място.

„За медийния център, имате ли нужда от стая с площ 200 кв. м. за постоянно? Или тази стая ще се използва пълноценно само за финалите на 100 метра? Ако това е вярно, как бихме могли да оптимизираме броя на журналистите и пространството?“, дава пример Мари-Роуз. „В бъдеще ще бъде от ключово значение да оптимизираме ресурсите, които предоставяме, и да имаме представа за новите технологии, които да позволят нужната ни гъвкавост.“

4. Намаляване на страховете на хората

Оли Уайлдман, вицепрезидент на отдела за обслужване на клиенти в специализираната туристическа компания Big Bus Tours, пък акцентира, че ръководителите, които проучват AI, ще открият, че няколко типа хора се притесняват.

„Хората на първа линия ще мислят, че ще бъдат заменени. Хората, които ги управляват, както и заинтересованите страни, ще се притесняват за парите, които влагате, и какви ще са резултатите по отношение на удовлетвореността на клиентите в дългосрочен план“, казва той.

Big Bus Tours използва софтуера за многоканална поддръжка Customer Service Suite на Freshworks, включително чатботове и продажба на билети, задвижвани от изкуствен интелект. Като изпълнителен директор, ръководещ внедряването, Уайлдман доказва, че нововъзникващите технологии могат да имат положително въздействие. Служителите на компанията на първа линия виждат как AI улеснява, вместо да взима работата им.

„Използваме нашите агенти за повече неща, за по-голяма стойност“, казва той. „Вместо да използваме агента, за да отговаря на запитване, което може да бъде прочетено на уебсайта, ние го използваме, за да осъществи продажба или да отговори по персонализиран начин на отзиви.“

Междувременно мениджърите в компанията виждат, че на добре обучени модели може да се разчита да дават висококачествени отговори на клиентите.

„Мениджърите, с които говорих, първоначално казваха: „Ако вземете AI, той просто ще дава един и същ консервиран отговор на всеки клиент. Целият процес ще изглежда роботизиран”. В действителност обаче GenAI разнообразява езика, така че имате по-добър продукт, насочен към клиентите“, разказва Уайлдман.

А щастливите клиенти означават щастливи заинтересовани страни. Неговата организация гарантира, че клиентите знаят, че си взаимодействат с бот, за да поддържа нивата на удовлетвореност.

„Винаги посочваме, че използваме GenAI. Не се преструваме, че това е човек“, акцентира той.

5. Не отравяйте кладенеца

Джон Грейнджър, главен технически директор в юридическата компания DWF, заявява, че успешните AI трансформации гарантират, че данните, които захранват ИТ системите, са добре управлявани и надеждни.

„Не можете да правите неща, без данните ви да са добри“, казва той. „Можете да навлезете много по-дълбоко - и да бъдете много по-солидни по отношение на резултатите и това, което се опитвате да постигнете - когато данните ви станат по-добри“.

Microsoft Copilot е на разположение на служителите на DWF. Процесът на внедряване започва с Teams и преминава към Office след приключване на проверките. Технологията се използва за транскрибиране и предоставяне на резюмета на срещи, което може да бъде особено полезно, ако ви се налага да се върнете към даден разговор след време.

По думите на Грейнджър организациите вече могат да правят някои страхотни неща с GenAI, дори когато данните са неструктурирани - но лидерите в областта на AI трябва да създадат възможно най-добрите кладенци от информация. Поставянето на качеството на данните в основата на бизнес стратегията е помогнало на неговата компания да структурира процесът на управление на информацията.

„Говорим за това да не тровим кладенеца“, казва той. „Искате да имате много добре подбрано, ограничено съдържание. След това казвате на вашия Copilot: „Не търси никъде другаде освен това, което е в този кладенец“. Този подход е важна част от нашата стратегия.“