Не пази тайна, ако шефът те тормози: Новата стратегия на недоволните служители
Публичното огласяване на проблемите, колективните искове и петиции, както и негативните коментари в социалните мрежи набират популярност срещу все по-суровите корпоративни политики
&format=webp)
В условията на затягащ се пазар на труда, връщане в офисите и призиви за по-мъжкарско лидерство, балансът на силите изглежда се променя в ущърб на служителите.
Някои се обръщат към колективните действия като начин да отвърнат на удара.
Сред последните примери са публични петиции, инициирани от служители на WPP и JPMorgan в знак на протест срещу по-строгите правила за присъствие в офиса.
Груповите действия се използват и за разкриване на лошо отношение към жените - като например в марката бира BrewDog и за осъждане на позицията на работодателите по политически въпроси, като например нападението на Израел над Газа.
Проучванията показват тенденция на нарастване на готовността на служителите да се противопоставят на несправедливото според тях отношение. Проучване на Института за бизнес етика от миналата година показа, че 64% са готови да изразят мнението си на работното място - в сравнение с 57% през 2021 г., пише Financial Times.
„Това, което виждаме, е преход от отделни служители, които се обаждат на линията за сигнали и се надяват някой да направи нещо, към много повече колективни действия и използване на инструменти като социалните медии“, казва Алисън Тейлър, професор в NYU Stern School of Business и автор на Higher Ground. Възходът на платформите за криптирани съобщения като Telegram и Signal улесни този вид действия, допълва професорът.
В проучване на адвокатската кантора Herbert Smith Freehills за 2023 г. 59% от работодателите заявяват, че очакват активността на служителите да се увеличи, като 37% казват, че достъпните канали като платформите на социалните медии ще бъдат голям стимул.
Голяма част от последната година доказа, че те са прави: работодатели от Delta Air Lines до Meta бяха засегнати от действия на служители във връзка с Газа, а тенденции като Quit-Tok, когато служителите публикуват видеоклипове, в които напускат, разкриха лошото отношение.
Колективните действия на служителите също помогнаха за постигане на промяна.
Например онлайн петиция на служителки в Ted Baker, в която се изтъква „добре документираната“ култура на тормоз на търговеца на дребно, допринесе за оставката на бившия изпълнителен директор Рей Келвин.
Каролин Херциг, бивш ръководител на екип в британската модна марка, смята, че възприемането на вътрешната процедура за подаване на жалби като „компрометирана“ е означавало, че тя и много нейни колеги са се чувствали безсилни, преди да излязат на светло.
Петицията е предизвикала вътрешно разследване и Келвин е подал оставка. Херциг отдава успеха на сигурността, която предлагат колективните действия. „Ако си само един човек в огромна компания, си мислиш, че всичко, което кажеш, ще остане без отговор. Но колективно можете наистина да постигнете промяна.“
Общественият подход може да проработи, защото удря компаниите там, където ги боли, насочвайки се към тяхната репутация, обяснява Ейми Локъуд, изпълнителен директор на Organise, която предоставя технологии и подкрепа, за да помогне на служителите да организират петиции и други действия, включително кампанията на Ted Baker. Organise ги насърчава първо да се възползват от вътрешните процедури за подаване на жалби.
Но често на служителите не им остава друг избор, освен да се обърнат към обществеността.
Американският активист Роби Старбък, който е насочил вниманието си към работодателите за „пробуждане“, смята, че възможността на служителите лесно да заснемат лоши практики и да ги качват в социалните медии обещава по-голяма отговорност за шефовете, „които излизат извън рамките на позволеното“. Той редовно получава такава „гражданска журналистика“, въпреки че не я е публикувал. „Но ако хората са готови да ми ги изпратят, не виждам защо да не ги споделят с някой друг“.
Въпреки това работниците в някои сектори, като например американския технологичен, казват, че след встъпването в длъжност на Доналд Тръмп се наблюдава потискане. Без институционална подкрепа от профсъюзите или други авторитетни поддръжници извън компанията, служителите установяват, че усилията им имат ограничено въздействие.
„Не губете времето си. Не ме интересува колко хора ще подпишат тази ш..на петиция“, е отговорът на главния изпълнителен директор на JPMorgan Джейми Даймън на служителите, протестиращи срещу правилото, че трябва да работят в офиса 5 дни в седмицата, когато капацитетът им позволява, според запис на общо събрание, прегледан от Reuters. Банката отказв коментар и политиката ѝ остава в сила.
Някои компании възприемат по-малко публични стратегии, за да се опитат да накарат служителите да мълчат - от обещаване на независими разследвания до потискане на несъгласието със споразумения за неразкриване на информация, допълва Financial Times.