От активисти до съучастници, потънали в мълчание: Защо Big Tech страни от екологичните си практики
Докато политическата администрация разхлабва екологичните регулации, технологичните гиганти, които някога бяха сред водещите защитници на устойчивия подход, сега си затварят очите. Дали корпоративните интереси вече са изместили ангажимента към бъдещето
&format=webp)
Променящият се политически вятър и нарастващото търсене на енергийни източници поставят технологичните гиганти под прожекторите - но не в позитивна светлина.
Компании като Meta и Microsoft, които доскоро бяха сред най-големите защитници на чистата енергия, сега доста по-открито залагат на изкопаемите горива. Вместо категорични позиции срещу проблемите с климата, днес корпоративният свят сякаш затваря очите си, докато новата политическа администрация ограничава финансирането за чиста енергия и разхлабва екологичните регулации, пише Fast Company.
При първия мандат на Доналд Тръмп, големите технологични компании открито се противопоставиха на излизането на САЩ от Парижкото споразумение за климата. Днес обаче от тях не се чува нито звук - дори когато новата администрация подкопава екологичните политики и улеснява използването на изкопаеми горива.
Според анализатори мълчанието на технологичните гиганти не е случайно - Meta, Apple, Google, Amazon и Microsoft активно се опитват да останат от „добрата страна“ на властта, а обещанията им за устойчиви практики изглежда отстъпват пред корпоративните интереси.
Този обрат е особено очевиден при Meta, която претендира, че „остава вярна на принципите си“, докато същевременно прави сериозни компромиси.
В последните седмици компанията на Марк Зъкърбърг спря програмата си за проверка на факти, ограничи защитата си срещу речта на омразата, оряза инициативите си за равенство и многообразие и инвестира 10 милиарда долара в гигантски център за данни, захранван от природен газ.
Дори 70% от 500-те най-големи компании в света да имат официален ангажимент към климата, технологичните лидери, които някога бяха двигател на корпоративната отговорност, днес стоят далеч от екологичните си цели.
В този контекст възниква и един важен въпрос: Дали работещите в тези компании подкрепят промените?
Докато технологичните гиганти се отдръпват от зелените си практики, работещите в тези компании имат възможността да настояват за реални действия.
Някои от тях може би ще решат, че нямат как да бъдат част от бизнес, който отстъпва назад в борбата срещу климатичните промени, и ще напуснат. Други обаче ще се опитат да променят нещата отвътре.
Историята показва, че корпоративният активизъм на служителите дава резултати. В Силициевата долина през последните години сме свидетели на различни форми на вътрешен натиск, включително протести, открити писма и вътрешни петиции.
Пример за ефективността на подобни подходи е вътрешната група в Microsoft - Sustainability Connected Community. Активността ѝ води до първия по рода си Доклад за съответствие на устойчивите политики, който хвърля светлина върху разминаването между публичните ангажименти на Microsoft и позициите на търговските асоциации, с които компанията работи.
Тази година служители от Alphabet, LinkedIn, Microsoft, Pinterest и Salesforce обединяват усилия, за да увеличат натиска върху компаниите и да засилят позитивното влияние върху корпоративните политики.
За тези, които избират да напуснат, климатичният активизъм може да изглежда по различен начин.
Бивши служители на технологични компании вече стартират инициативи като Enabled Emissions Campaign, която цели да ограничи използването на технологии за разширяване на добива на изкопаеми горива.
Други, като Уил Алпайн, бивш инженер в Microsoft, който е работил върху ChatGPT, публично говорят за рисковете на изкуствения интелект и технологиите, които могат да бъдат използвани в подкрепа на индустрията на изкопаемите горива.
През последните няколко години технологичните гиганти са сред водещите инвеститори във възобновяемата енергия.
Според коментара на Fast Company, сега, когато AI центровете за данни разширяват капацитета си, същите тези компании би трябвало да настояват за чиста енергия, вместо да се връщат към изкопаемите горива.
Това на практика означава, че бизнесът трябва да подкрепя федералните стимули за чиста енергия, да защитава екологичните стандарти и нормите за ефективност на енергията, да приоритизират AI решения, които са устойчиви и захранвани с възобновяеми източници, както и да приемат климатичните рискове като сериозен риск за бизнеса, пише медията.