Защо Apple губи 1 млрд. долара годишно от стрийминг
Въпреки огромните инвестиции и награждавани продукции, Apple TV+ все още се бори да се наложи на пазара
&format=webp)
Технологичният гигант Apple губи 1 млрд. долара годишно от своята стрийминг услуга, съобщава Euronews.
И понеже тази седмица се излъчва последният епизод от втория сезон на хитовия ѝ сериал Severance, това е унищожително обвинение за конкурента на Netflix.
Два източника, близки до компанията, потвърдиха пред The Information, че тя е похарчила 5 млрд. долара годишно за Apple TV+, откакто стартира през 2019 г.
Огромните инвестиции в пазара на видео стрийминг не са пожънали подобна по размер абонаментна база и тя изостава значително от Netflix, Amazon Prime Video и Disney+.
Netflix има най-голям брой абонати - малко над 300 милиона. Въпреки че Amazon Prime Video работи по малко по-различен модел, позволяващ на неабонати достъп до отделни заглавия, се смята, че има около 200 млн. абонати. Disney+ също се оценява на около 125 милиона абонати.
Въпреки че Apple не разкрива официално броя на абонатите си, тъй като не го публикува като отделна статистика, отделно от други услуги като Apple Pay, The Information съобщава, че те са едва 45 милиона.
Като се има предвид, че Apple е една от най-големите компании на планетата, има нещо фундаментално, което не е наред при модела й в областта на видео стрийминга.
Apple инвестира купища пари за впечатляващи сериали. На първо място е Severance.
Мрачният научнофантастичен сериал за офис служители е номиниран за 14 награди „Еми“ след първия си сезон през 2022 г. Продуцираният от Бен Стилър сериал се завърна тази година и веднага се включи в борбата за престижни отличия заедно с The White Lotus и Adolescence.
Apple има и други хитове като Ted Lasso - оптимистична комедийна поредица за футбол и The Morning Show с Дженифър Анистън в главната роля. В оригиналната си програма предаванията на Apple TV+ са спечелили повече от 2500 номинации за награди и 538 победи, заяви през януари Тим Кук, главен изпълнителен директор на Apple.
На филмовия фронт компанията постигна първата си победа за най-добър филм на „Оскарите“ с CODA.
Оттогава е подкрепила множество високопоставени режисьори, за да създават смели творби, подходящи за сезона на наградите, като „Убийци на цветната луна“ на Мартин Скорсезе, „Наполеон“ на Ридли Скот и „Блиц“ на Стив Маккуин. И все пак някак си всички тези средства не се превръщат в абонати.
Голяма част от проблема се крие в липсата на социална популярност, която Apple TV+ привидно има. Големи звезди се записват за скъпи проекти само за да бъдат пуснати в услугата, без да се вдигне достатъчно шум, за да се получи публичност, присъща на HBO, благодарение на десетилетната репутация и седмичен график на излъчване.
Както и при телевизията, където стриймърите не желаят да публикуват данни за гледаемостта, е трудно да се прецени успехът на филмовата продукция дори с помощта на данни от боксофиса.
Например „Убийци на цветната луна“ официално е комерсиален провал, като в световен мащаб събра 158,8 млн. долара при бюджет от около 215 млн. долара.
„Наполеон“, който също се възползва от премиерата си в края на 2023 г., поне успя да спечели около 221,4 млн. долара при бюджет от около 200 млн. долара. Въпреки че по оценки на индустриалните издания филмът е далеч от това да излезе на печалба, Apple настоява, че е печеливш.
И двата филма от високо ценени режисьори получиха рядък шанс от стрийминг услуги. Те бяха пуснати по кината и се появиха в платформите едва месеци по-късно.
Apple явно не е готова да хвърли кърпата, когато става въпрос за инвестиции в високобюджетни филми. Само тази година предстои да излезе филмът F1 от „Топ Гън“: Маверик на режисьора Джоузеф Косински, както и най-новите филми на Гай Ричи, Спайк Лий и Пол Грийнграс.
И все пак, Severance, който току-що получи официално потвърждение за трети сезон, може да доведе до промяна в начинанието на технологичната компания за стрийминг. Но дали големият финансов залог на Apple ще се изплати, предстои да разберем.