Търговската война се разгаря. До какво ще доведат наложените от Тръмп 25% мита върху вноса на превозни средства?
Канада готви ответен удар
&format=webp)
Президентът на САЩ Доналд Тръмп каза, че ще наложи 25% мита върху глобалния внос на автомобили в САЩ, изпълнявайки ангажиментите си да санкционира чуждестранните производители на автомобили и камиони.
„Ще въведем 25% мито върху всички автомобили, които не са произведени в САЩ“, каза Тръмп в сряда в Овалния кабинет, цитиран от The Wall Street Journal. Така Тръмп изглежда разсея всякакъв шанс за изключение за страни като Канада и Мексико, които имат споразумение за свободна търговия със САЩ.
Митата ще влязат в сила на 3 април – ден след като Тръмп планира да обяви по-широк пакет от търговски мерки. Първоначално т.нар. „реципрочни мита“ трябваше да уеднаквят американските мита с тези, наложени от други държави, но президентът намекна, че ставките може да бъдат по-ниски от първоначално предвидените. Според висш служител на администрацията митата ще обхванат както завършените автомобили, така и автомобилните части, пише WSJ.
Първоначално е било обмисляно частите да бъдат изключени от налозите, но тези, които отговарят на условията на търговското споразумение между САЩ, Мексико и Канада (USMCA), ще останат безмитни, докато Министерството на търговията не въведе механизъм за облагане на несъответстващите компоненти, уточни заместник-прессекретарят на Белия дом Харисън Фийлдс, цитиран от WSJ.
Новите 25% мита ще се добавят към вече съществуващите, включително 2,5% мито, което САЩ в момента налага върху вноса на автомобили, както и 25% мита върху лекотоварните камиони, известни като „chicken tax“. Освен това те ще се наслагват върху 25%-ните мита върху стоки от Канада и Мексико, които Тръмп въведе, твърдейки, че тези държави не правят достатъчно за борбата с незаконната търговия с фентанил. Преговорите за тези мита все още продължават.
Канада готви ответен удар
Канадският премиер Марк Карни определи новите мита като „пряк удар върху канадските работници“ и заяви, че Отава ще разгледа възможни ответни мерки, след като види пълния текст на президентския указ.
„Това е явно нарушение и предателство спрямо нашето търговско споразумение“, заяви Карни, който е в разгара на предизборна кампания преди вота на 28 април.
Според данни на S&P Global Mobility почти половината от новите пътнически автомобили, продадени в САЩ през 2024 г., са произведени извън страната. Мексико е най-големият износител на автомобили за американския пазар, включително пикапите на General Motors, Ram и Toyota, както и седаните на Nissan и луксозните модели на BMW и Audi.
Популярни модели като Toyota RAV4 и Honda Civic също се внасят от Канада.
Реакция на автомобилния сектор
От Autos Drive America – организация, представляваща чуждестранните автомобилопроизводители с операции в САЩ, включително Toyota, Volkswagen, Honda и Hyundai – заявиха, че новите мита ще направят автомобилите още по-недостъпни за потребителите, след като цените им вече скочиха значително от началото на пандемията.
American Automotive Policy Council, който представлява Ford, GM и Stellantis, подчерта в изявление, че митата трябва да бъдат приложени така, че да не оскъпят допълнително автомобилите и да не навредят на конкурентоспособността на северноамериканските производители.
След новината акциите на General Motors паднаха с 8% в извънборсовата търговия в сряда, Ford загуби 5%, а Stellantis (собственик на Jeep и Ram) – също изтри 5%. Tesla e надолу с 1,3%.
Акциите на азиатските автомобилни производители падат в четвъртък, като японските Toyota и Honda губят съответно по 3,6% и 2,9%. Nissan, който има два завода в Мексико, се понижава с 2,9%, а Mazda Motor губи над 6%. Mitsubishi Motor пада с 4,9%. Южнокорейската Kia Motors, която има производствен завод в Мексико, се понижава с 2,76%. Акциите на китайските автомобилни производители Nio и Xpeng падат съответно с 3,9% и 1,9%.
Според анализ на Cox Automotive, 25%-ните мита върху вноса от Канада и Мексико ще добавят около 6000 долара към цената на автомобилите, произведени в тези държави, ако митата включат и частите.
„В крайна сметка ни очакват по-ниско производство, по-ограничено предлагане и по-високи цени“, прогнозира главният икономист на Cox Automotive Джонатан Смоук.
Президентът на United Auto Workers Шон Фейн нарече тарифите „основна стъпка в правилната посока за автомобилните работници и общностите на сините якички в цялата страна“. UAW посочва в изявление, че аутсорсингът на автомобилната индустрия към Мексико е унищожил работните места в производството на САЩ след подписването на първоначалното споразумение за свободна търговия през 1994 г.
Европейският съюз заяви, че дълбоко съжалява за решението на Тръмп да наложи мита върху износа на автомобили от блока. „ЕС ще продължи да търси решения чрез преговори, като същевременно защитава своите икономически интереси“, каза председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен.
Тръмп лавира между агресивна митническа политика и възможни компромиси
Екипът на Тръмп продължава да балансира между агресивния подход към митата и евентуални облекчения за определени индустрии и търговски партньори. Първоначално президентът заяви, че ще наложи секторни мита върху области като полупроводници, дървен материал и фармацевтични продукти на 2 април, но в сряда уточни, че тези мерки ще бъдат отложени за по-късен етап.
„Реципрочните мита ще бъдат по-ниски от това, което нашите търговски партньори ни налагат от десетилетия“, каза Тръмп. Той също така подчерта, че новите търговски бариери ще засегнат „всички държави“, а не само 15-те страни, които финансовият министър Скот Бесънт беше посочил като приоритет за 2 април.
В сряда основните борсови индекси в САЩ се понижиха рязко, водени от спадове в акциите на големите технологични компании, докато играчите на пазара чакаха Тръмп да обяви автомобилните мита, които заплашват да провалят възстановяването на пазара от едномесечната разпродажба.
S&P 500 и технологичният Nasdaq Composite се понижиха съответно с 1,1% и 2%, а Dow Jones Industrial Average падна с 0,3%.
Фючърсите върху златото се задържаха стабилни на около 3025 долара за унция.
Доходността на 10-годишните съкровищни облигации, която падна по време на скорошния срив на фондовия пазар, се повиши до 4,36% от 4,31% при затварянето във вторник.