Сделката за TikTok стана лост в тарифната война САЩ-Китай
Тръмп намекна за „малко намаление на митата или нещо друго“, за да придвижи напред решението на китайската ByteDance да се раздели с платформата
&format=webp)
Президентът на САЩ Доналд Тръмп заяви, че може да намали митата за Китай с цел да улесни сключването на сделка за придобиване на TikTok от нейния собственик ByteDance.
Тръмп допълни, че е готов да удължи крайния срок от 5 април за намиране на некитайски купувач на платформата.
През януари той отложи прилагането на закон, приет при управлението на Байдън, съгласно който приложението трябваше да бъде спряно за всички потребители в САЩ.
Законодателството, което беше подписано през 2024 г., посочваше основания за националната сигурност за заповедта „продай или ще бъдеш забранен“, припомня BBC.
„Що се отнася до TikTok, Китай ще трябва да изиграе роля в това, може би под формата на одобрение, и мисля, че ще го направи“, кoментира Тръмп пред репортери в сряда. „Може би ще им дам малко намаление на митата или нещо друго, за да го направят“, добави той.
Президентът на САЩ очаква до крайния срок 5 април да бъде постигната поне рамка на сделката.
Той направи изявление по темата малко след като обяви нови вносни мита от 25% върху всички автомобили и автомобилни части, влизащи в САЩ, в ход, който заплашва да разшири глобалната търговска война.
BBC се свърза с TikTok и китайското посолство във Вашингтон за коментар, който до момента не е получен.
Най-голямата пречка пред финализирането на сделката за продажба на платформата TikTok, оценявана на десетки милиарди долари, винаги е била осигуряване съгласието на Пекин.
Не за първи път Тръмп се опитва да използва митата като лост в преговорите. Часове след встъпването си в длъжност като президент на САЩ на 20 януари, той заплаши Китай с нови вносни мита, ако не одобри сделката с TikTok.
Междувременно, САЩ увеличиха налозите върху целия внос от Китай до 20% този месец. Това удвои митата, които Тръмп наложи на втората по големина икономика в света на 4 февруари.
На 10 февруари Китай отговори със свои собствени мита, включително 10-15% данък върху някои селскостопански стоки от САЩ.
Пекин се насочи и към различни американски компании от авиацията, отбраната и технологиите, като ги включи в „списък на ненадеждни субекти“ и наложи контрол върху износа. На 4 март 10-процентната такса се удвои до 20%.
Китай призова САЩ да се върнат към диалога с Пекин възможно най-скоро.
Изключително популярното приложение за видео съдържание TikTok, собственост на компанията майка ByteDance се използва от около 170 милиона американски потребители.
Тръмп, който през първия си мандат в Белия дом призова за забраната му, сега има собствен акаунт в него с над 15 милиона последователи и заяви, че е получил милиарди гледания и реакции по време на предизборната кампания за президентските избори.