Джей Спрингет, технологичен стратег и водещ на подкаст, се присъединява към приложението за социални медии Butterflies AI от любопитство и остава там за повече от шест месеца.

Идеята на Butterflies е да позволи на човешките и AI персоналности да си взаимодействат.

С течение на времето онлайн личността на Спрингет се развива, взаимодейства с други изкуствени персонажи и дори стига дотам, че започва собствена колекция Beanie Babies (линия плюшени играчки).

„Не се ангажирах с Butterflies по същия начин, както с други платформи“, казва Спрингет пред BBC. „Чувствах се по-скоро като наблюдател, отколкото като участник. Не бих платил за това, но беше достатъчно интересно, за да продължа да го гледам.“

Множество услуги за социални медии, като Butterflies, се опитват да разширят дейността си в момент, когато има недоволство от гигантите.

По данни на Similarweb, компания за проучване на дигиталния пазар, дневните активни потребители на X в Обединеното кралство са намалели с близо 25% от януари 2024 г. И не само X страда, но и мобилният и десктоп трафик към Facebook е намалял в последните няколко години според Similarweb.

Доклад на изследователския център Pew Research Centre установява, че само една трета от тийнейджърите използват Facebook и X, в сравнение с три четвърти преди 10 години.

Bluesky е една от компаниите за социални медии, които набират популярност, особено след като миналата година привлече десетки милиони нови потребители, често за сметка на X.

Успехът на BluSky може да се дължи до голяма степен на нейната нова архитектура, която съчетава изживяване, подобно на X, с висока степен на персонализация.

За разлика от централизираните системи, при които компаниите за социални медии имат пълен контрол върху съдържанието и идентичностите, потребителите на Bluesky могат да избират как да бъдат модерирани техните новини и какви публикации да им препоръча алгоритъмът.

Няма да е лесно за Bluesky да достигне размерите на X и Facebook, коментира Анди Татърсейл от университета в Шефилд. Според него ще трябва да се намери баланс между „генерирането на приходи, осигуряването на безопасността на потребителите и модерирането на съдържанието, което е много по-лесно да се каже, отколкото да се направи“.

Фондация Free Our Feeds се надява да направи това.

Тя е подкрепяна от известни личности, сред които музикантът Брайън Ино и актьорът Марк Ръфал, и планира да събере 30 млн. долара в следващите 3 години, за отворена екосистема на социалните медии, задвижвана от AT Protocol - децентрализирана мрежа, която захранва Bluesky.

„Bluesky създаде здрава основа за споделена инфраструктура на социалните медии“, казва Робин Бърджън, един от попечителите на Free Our Feeds, „но докато те са основният оператор на тази инфраструктура, остава рискът да спре да функционира в обществен интерес“.

По-голямо безпокойство за тези нововъзникващи платформи обаче е мрежовата бариера. Това може да се обобщи със закона на Меткалф, обяснява Еван Продрому, съавтор и настоящ редактор на ActivityPub, друга отворена архитектура на социални медии зад популярни платформи като Meta's Threads.

Законът гласи, че стойността на една мрежа се увеличава с квадрата на броя на потребителите. Това означава, че по-големите социални мрежи разполагат с повече ресурси, отколкото по-малките. Те могат да ги използват, за да стават все по-големи и да изтласкват по-малките социални медийни услуги.

Вместо това Social Web Foundation разработва платформа, която може да предлага съдържание от всички тях.

Threads например поддържа протокол ActivityPub, който улеснява комбинирането на услуги с други компании за социални медии, които използват този протокол - като Mastodon.

Използвайки този вид оперативна съвместимост, Продрому се надява, че услуги като Social Web Foundation ще осигурят същата стойност като гигантските монолитни платформи. Това не е лесно, тъй като не всички социални медии поддържат един и същ протокол, например BlueSky използва AT.

Но този проблем може да бъде заобиколен, а Free Our Feeds и Social Web Foundation работят и по начини за обединяване на сайтове с различни технологии.

През последните няколко години се появиха уникални нови социални приложения.

Едно от тях е Mozi, създадено от съоснователя на Twitter Ив Уилямс. Mozi изобщо не иска да се социализирате онлайн. Вместо това то ви информира кога ще бъдете на едно и също място (град или събитие) с някой ваш познат и ви насърчава да се свързвате с хората по-често лично.

„До появата на Mozi никоя комбинация от приложения не можеше да ми каже в кой град се намират приятелите ми в даден момент или дори какво правят“, казва съоснователката на Mozi Моли Деулф Свенсон.

Майк МакКю, главен изпълнителен директор на Flipboard, е убеден, че подобни иновации ще доведат до нова ера на социалните мрежи, в която ще се появят множество нови, по-интересни видове и ще предложат по-голям избор.

Той се надява, че приложението на Flipboard, Surf, ще помогне на хората да управляват обърканата екосистема на социалните мрежи. То позволява на потребителите да разглеждат от централизиран канал, който може да черпи публикации и съдържание от различни платформи като Threads, Bluesky и YouTube.

„В крайна сметка, казва МакКю, едва ли една услуга ще замени Facebook или Twitter, които някога познавахме, но вместо това няколко ще започнат да отнемат от времето ни тези стари преживявания с един канал, поведението ни ще се промени и новите поколения ще очакват повече.“