Потребителските цени в Китай спадат за втори пореден месец, дефлацията на производствените се задълбочава
Възможният обрат зависи от мерките за стимулиране на потреблението
&format=webp)
Потребителските цени в Китай отбелязват спад за втори пореден месец, а дефлацията при производствените цени се задълбочава още повече. Това се случва на фона на ескалиращата търговска война със САЩ, която поставя китайските износители пред нови предизвикателства, пише CNBC.
Индексът на потребителските цени се е понижил с 0,1% на годишна база през март, запазвайки се в дефлационна територия след спад от 0,7% през февруари, сочат данни на Националното статистическо бюро, публикувани в четвъртък.
Анкетирани от Reuters икономисти очакваха индексът да остане без промяна спрямо същия период на миналата година.
Производствените цени отбелязаха спад за 29-и пореден месец, като се понижиха с 2,5% на годишна база през март - най-голямата контракция от ноември 2024 г. насам. Очакванията според анкетата на Reuters бяха за спад от 2,3%.
Основната инфлация, която изключва волатилни категории като храни и горива, нараства с 0,5% след спад от 0,1% през февруари, макар че остава под ръста от 0,6% през януари.
„Все по-ясно се очертава разминаване между потребителските и производствените цени“, коментира Тианчен Сю, старши икономист в Economist Intelligence Unit. Той добавя, че основните потребителски цени показват признаци на възстановяване, докато производствените цени вероятно ще продължат да се влошават поради търговските сътресения.
„Китайските износители реално се конкурират за все по-свиващ се глобален пазар“, посочва той.
Междувременно президентът на САЩ Доналд Тръмп повиши митата върху китайския внос до 125% - скок от предходните 104%. Само часове по-рано Китай отвърна с мито от 84% върху американски стоки.
Възможен обрат, подхранван от мерки за стимулиране на потреблението
Данните сочат „потенциална повратна точка, обусловена от стимулиращи политики, насочени към повишаване на вътрешното потребление“, казва пред CNBC Брус Панг, доцент в Китайския университет в Хонконг.
„С оглед на последните ангажименти за ограничаване на агресивното сваляне на цени и въвеждане на допълнителни мерки за насърчаване на потребителските разходи, се очаква Индексът на потребителските цени да показва постепенно възстановяване през следващите месеци“, допълва той.
В същото време дефлационният натиск върху производствените цени вероятно ще се запази поради несигурността около цените на петрола и външното търсене в условията на продължаващи търговски напрежения, предупреждава Панг.
Реакция на валутните и фондовите пазари
След публикуването на данните, курсът на юана на вътрешния пазар остана близо до многогодишни дъна - на ниво от 7,3469 за долар, след като по-рано в сесията достигна най-слабото си равнище от 2007 г. насам. Валутата в офшорна търговия отслабна с 0,23% до 7,3611 за долар.
Индексът CSI 300 на континенталната част на Китай нарасна с 1,6%, а хонконгският Hang Seng скочи с 3,9% на фона на цялостен подем на азиатските пазари.
Фокус върху вътрешното потребление като двигател на растежа
През март китайският премиер Ли Цян представи годишния доклад за работата на правителството, в който увеличаването на потреблението бе посочено като основен приоритет за годината. Страната си постави амбициозна цел за икономически растеж „от около 5%“.
„Това е първият път от десетилетие насам, когато Пекин поставя такъв висок приоритет на потреблението“, коментира Лора Уанг, главен стратег по китайските акции в Morgan Stanley. Тя отбелязва, че думата „потребление“ се споменава 27 пъти в доклада - рекорд за последните десет години.
Професор Ли Даокуей от университета Цинхуа, бивш съветник на Народната банка на Китай, казва пред CNBC, че Пекин подготвя нови стимули за повишаване на вътрешното потребление, които ще бъдат обявени скоро.
На фона на растящите мита от страна на САЩ, „Пекин ще удвои, дори ще учетвори усилията си за стимулиране на вътрешното търсене“, казва Ли, изразявайки очакване, че „до 10 дни ще има съобщения от Държавния съвет“.