Копенхаген срещу Coca-Cola: Датчани бойкотират американски стоки
Датски супермаркети улесняват процеса на избягване на американските продукти, въвеждайки звездичка на етикетите с цените на всички европейски марки
&format=webp)
Датските купувачи обръщат гръб на американските продукти в знак на национален протест, предизвикан от позициите на президента на САЩ Доналд Тръмп по отношение на Гренландия.
Европейска държава - дългогодишен съюзник на САЩ - напоследък се оказа на прицела на президента на фона на амбициите му за Гренландия, полуавтономен датски остров. Междувременно новите американски мита, които наскоро бяха намалени до 10%, сега възпрепятстват износа на ЕС за един от ключовите му пазари.
Тръмп неведнъж е заявявал, че САЩ трябва да поемат контрола над Гренландия, където се намират американски военни съоръжения, в интерес на националната сигурност.
Датските политици категорично отхвърлиха тази идея, а сега - подобно на Канада, за която Тръмп неведнъж е споменавал намеренията си да я превърне в 51-вия щат на САЩ - потребителите изразяват своята позиция.
„Това е единственият начин, по който те [купувачите] могат да изразят малък протест срещу Тръмп“, казва пред CNBC Саня, служителка в копенхагенския клон на датската верига магазини за хранителни стоки Føtex.
Salling Group, която е собственик на Føtex и други вериги супермаркети Bilka и Netto, е улеснил процеса на избягване на американските продукти, като миналия месец въвежда звездичка на етикетите с цените на всички европейски марки в своите над 1700 магазина в Дания, Германия и Полша.
Говорител на Salling Group казва пред CNBC, че този ход не е свързан с „бойкотиране“ на американските продукти, а е в отговор на редица скорошни запитвания от купувачи, които искат „по-ясна информация за европейската собственост“.
„Бих предпочел европейски продукти пред американски, не само заради конфликта, но и заради стандартите. Сега, когато конфликтът подхранва това още повече“, посочва Саня.
Бойкотирането на американските продукти е отразено и на други места в Европа, като хаштагът #BoycottUSA се разпространява в социалните мрежи и се появяват групи във Facebook, които помагат на потребителите да откриват стоки, произведени в региона. То следва подобни стъпки на купувачите в Канада, където кафетата Americano бяха преименувани на Canadianos.
Големите американски марки също се сблъскват с отпор, като едно френско проучване сочи потребителско отстъпление от известни имена като Starbucks, McDonald's и Coca Cola. Може би най-известната от тях, Tesla, отбеляза значителен спад на продажбите в Европа, като някои дилърски центрове в Германия, Италия и Швеция бяха изпочупени в знак на несъгласие с политическите ходове на главния изпълнителен директор Илон Мъск.
Миналата седмица Тръмп наложи 20% мита върху целия внос от Европа като част от по-широки реципрочни мита срещу повече от 180 държави. Ходът, който предизвика дни на пазарни сътресения, по-късно беше временно спрян, но въпреки това се очаква да разклати глобалните вериги за доставки и навиците на потребителите по целия свят.
Йенс Лунд, главен изпълнителен директор на датската логистична компания DSV, казва пред CNBC, че някои търговски последици от митата вече се усещат, но за други може да е необходимо повече време.
„Времето ще покаже как ще реагира потребителят, защото в крайна сметка той е този, който ще реши. При по-големите артикули, например автомобилите, продажбите са по-малко.“
Въпреки това той отбелязва, че някои протести може да са краткотрайни, тъй като потребителите в крайна сметка се връщат към нормалните си навици.
За клиентката на Føtex Лурдес, родом от Франция, това е реалността: „Ние търсим сделката“, казва тя. „Ако има звезда [маркираща европейски продукт], но цената е по-висока, ще избера по-евтиния вариант“.
Избягване на пътувания в САЩ
Промяната в моделите на пазаруване сочи към по-широка трансформация в потребителските нагласи, като данните сочат, че пътниците също все повече се отказват от пътувания до САЩ на фона на търговската политика на Тръмп и неблагоприятните валутни колебания.
Най-голямата канадска авиокомпания Air Canada обяви миналата седмица, че резервациите за трансгранични полети от Канада до градове в САЩ са намалели с 10% за периода от април до септември спрямо миналата година. Междувременно доставчикът на данни за пътуванията OAG алармира, че резервациите за полети от Канада до САЩ са намалели със 70%.
Това следва по-ранни коментари на заместник-председателя на канадския превозвач WestJet, който заяви, че пресичането на американско-канадската граница е намаляло, тъй като пътниците „се пренасочват от САЩ към други дестинации“.
Подобни тенденции се очертават и в Европа.
Главният изпълнителен директор на Accor Себастиен Базен казва пред Bloomberg, че летните резервации от Европа за САЩ са с 25% по-малко поради „притеснението да се отиде на непозната територия“.